Virtuální krabičky: dozvuky, dozvuky
Minule jsme probírali echo a odrazy zvuku od překážek. Dnes nás zavalí veliké množství odrazů, ozvěn a ech, které lidskému sluchu splynou v souvislý dozvuk, reverb, ambienci nebo hall.
Dozvuk
V reálném prostředí většinou nedochází pouze k několika jednotlivým odrazům, ale k celé řadě odrazů a reflexí různých časů, barev a intenzity. Při velkém množství je lidský sluch už nedokáže od sebe odlišit a vnímá je jako jeden celistvý dozvuk.
Typické parametry
Type - typ dozvuku (Room, Chamber, Hall, Plate, Concert, Spring,...)
Time, Decay [s] - délka dozvuku
Room Size [m] - velikost simulované místnosti
Early Reflections [%, dB] - odrazy od nejbližších překážek
PreDelay [ms] - zpoždění nástupu dozvuku
Attack [ms] - plynulost nástupu dozvuku
Diffusion [%] - nastavuje počet elementárních ozvěn, nebo je náhodně mění
Damping [%, dB, kHz] - pokles určitých kmitočtů (většinou výšek) během doznívání
Color, EQ - barva dozvuku
Width [%] - šířka dozvuku ve stereu
Level, Balance, Ratio [dB, %, x:y] - úroveň dozvuku nebo poměr čistého signálu a dozvuku
VU metr - zobrazuje úroveň signálu na vstupu a výstupu
Typy umělých dozvuků
Reálný prostor (Room, Chamber, Hall)
Nejstarší umělý dozvuk, kdy se na jednu stranu reálného prostoru umístila reprobedna a v protější části se snímal akustický dozvuk mikrofonem.
V 50. a 60. létech se na českých nahrávkách objevuje krásný jasný hall, který vznikal snímáním chodby ochozu strahovského stadionu.
Deskový dozvuk (Plate)
Deskový dozvuk bylo zařízení, kdy byla kovová deska elektromagneticky rozechvívána zesíleným signálem (podobně jako membrána reproduktoru). Její kmitání pak bylo snímáno podobně jako struny elektrické kytary. Desková dozvuková zařízení mnohdy dosahovala i několikametrových rozměrů.
Pružinový dozvuk (Spring)
pracoval na podobném principu jako deskový dozvuk. Pouze místo desky byla použita pružina, nebo více pružin. Kromě nezaměnitelného charakteru se výrazně zmenšily rozměry dozvukového zařízení. Pružinový hall se i dnes hojně používá v kytarových kombech.
Názorná demonstrace principu a použití Spring reverbu a Plate reverbu.
Algoritmický hall
První digitální hally skutečně vytvářely určité množství jednotlivých ozvěn. K hladkému dozvuku ale měly daleko. Až s výkonnější technikou se staly digitální haly smysluplným nástrojem zvukařů. Dnes se jedná o jeden z nejpoužívanějších principů simulace dozvuku.
Konvoluční dozvuk (Convolution reverb)
Využívá matematického modelu konvolučního vztahu dvou funkcí. Pro naše účely postačí fakt, že konvoluční reverby simulují reálné prostory, které byly „prozkoumány“ akustickými impulzy. Každý konvoluční reverb potřebuje ke své funkci vzorek, který je většinou ve formě souboru wav.
Pomocí konvolučního principu jde kromě prostorů simulovat i magnetofonový pásek, elektronka, rezonanční tělo houslí, reprobedna, mikrofon a další prvky elektroakustického řetězce.
Konvoluční a Algoritmický reverb.
Vyzkoušel jsem za vás
Kupované a implementované pluginy
Většina DAW má už i nějaký základní plugin, pomocí nějž jde nastavit nebo simulovat dozvuk. Pokud ale potřebujeme rozšířit repertoár simulací chování prostorů, musíme nějaké pluginy doplnit.
DigiDesign D-Verb: Výborně znějící základní reverb, který nabízejí ProTools. Navzdory jednoduchému a rychlému ovládání umožňuje dosáhnout výborných výsledků. Nejvíce se hodí jako nástrojový hall.
Avid Reverb: Novější výborně znějící reverb z dílny vývojářů Avidu implementovaný v nových ProTools. Sofistikované ovládací prvky umožňují nastavit různé typy hallů včetně blízkých ozvěn. Výborně se chová i při delších dobách doznívání.
Voxengo – Pristine Space: Snad nejlepší konvoluční procesor na trhu. Obsahuje osm nezávislých slotů pro impulzy, které jdou vzájemně propojovat a kombinovat. Každý slot má k dispozici nastavení průběhu doznívání, šířku sterea, panorámu a ekvalizér. Jde využít i část načteného vzorku.
Voxengo – OldScoolVerb Plus: Jednoduchý ale výborně znějící algoritmický reverb se standardními ovládacími parametry. Je nenáročný a minimálně zatěžuje procesor počítače.
Brainworx – bx_rooM/S: Skvělý hall od firmy Brainworx s možností detailního nastavení všech běžných parametrů. Kromě sofistikovaného nastavení barvy máme možnost pracovat se šířkou sterea v závislosti na frekvenci, modulací a kvantizací dozvuku.
Brainworks bx_rooM/S
Nomad Factory – Blue Verb: Výborný „nomádský“ dozvuk s odděleným nastavením ambience a dozvuku. Kromě regulace celkové barvy pomocí EQ můžeme nastavit změnu barvy během doznívání a šířku sterea dozvuku.
Waves – Renaissance Reverb: Velice populární reverb s přehledným uživatelským rozhraním. Odděleně můžeme ovládat dozvuk, blízké odrazy, barvu dozvuku v závislosti na čase a celkovou barvu. Změny všech parametrů se názorně graficky zobrazují.
Volné pluginy
Samozřejmě vám nezapomenu nabídnout několik tipů na volně použitelné pluginy. Přiznám se, že mě některé velice příjemně překvapily.
Ambient Reverb: Výborně znějící dozvuk s nezávislým nastavením Predelay pro každý kanál, sofistikovaným nastavením barvy dozvuku a možností Freeze (zamrazení) dozvuku.
Oril River: Naprosto skvělý reverb s intuitivním a příjemných rozhraním. Nezávislé nastavení typu reflexí a dozvuku, délky dozvuku, velikosti místnosti, barvy, modulace a další parametry jsou samozřejmostí. Existuje pro platformu PC i Mac.
Sanford Reverb: Krásně a příjemně hladce znějící dozvuk vhodný pro akustické nástroje a zpěv. Precizní nastavení až tří nezávislých blízkých odrazů pro každý kanál zvlášť umožňuje vytvořit realisticky znějící ambienci. Kromě možnosti modulace dozvuku jej můžeme i zamrazit.
Volně šiřitelné dozvukové pluginy
Tal-Reverb-4: Jednoduchý, na CPU nenáročný, ale dobře znějící příjemný hall pro univerzální použití.
Voxengo – OldScoolVerb: Volná jednodušší verze svého dospělejšího placeného bratříčka. Výborný zvuk a dostatečné ovládací prvky umožňují tento plugin použít nejen jako nástrojový hall, ale i jako ambienci na zpěv a jiné nástroje.
Sir: Výborný konvoluční reverb s příjemným a intuitivním ovládáním. Kromě nastavení základních parametrů můžeme ovládat i barvu dozvuku pomocí EQ. Svou kvalitou si plugin nezadá se svými placenými konkurenty.
Devil's Tube Spring: Výborná simulace pružinového halu s možností nastavení délky i módu dvoj- nebo třípružinového algoritmu. Hodí se zejména na elektrické kytary.
Devil's Tube Spring v akci.
Použití a tipy
Tip 1: Parametr PreDelay jde jednoduše simulovat pomocí plugin Delay a Hall zařazenými v sérii za sebou. Delay zpozdí signál přicházející do Hallu, a tím jej odsadí od zdrojového zvuku.
Tip 2: Freeze (zamrazení) dozvuku jde v kombinaci s pluginem Gate a jeho trigrováním použít k vytváření zajímavých efektů na bicích nástrojích i perkusích.
Tip 3: Pomocí EQ jde z hallu vytvořit dozvuk legendárního studia Abbey Road. Ořezáním basů (LowCut) do 500 Hz, výšek (HiCut) a mírným zdůrazněním středů kolem 2kHz dostaneme příjemný prosazující se dozvuk podobný dozvuku slavného londýnského studia. Při lehkém zkreslení pomocí simulace lampy je výsledek dokonalý.
Simulace reálného dozvuku legendárního studia Abbey Road s Davem Pesando.
Tip 4: Zajímavého dozvuku dosáhnete pomocí dvou hallů. Krátký jasný se širokou bází vytvoří dojem širokého prostoru. Delší hall bez basů a výšek s úzkou stereobází pak evokuje vzdušný velký prostor za interprety. Oba hally se dobře pojí a dodají nahrávce zajímavý prostor, aniž bychom „odtlačovali“ interprety dále od posluchače.
Tip 5: Typický zpěvový hall používaný v 80. létech např. kapelou Yes jde vyrobit pomocí řetězce echo, hall kompresor, kdy je kompresor ovládán zpěvem pomocí SideChain. Vždy, když se zpěvák projeví, hall se zeslabí. Tak je zpěv neustále konkrétní, ale efektu můžete přidávat dle libosti.
Tip 6: Typické Collinsovské bicí uděláte použitím Gate Hallu na jednotlivé bubny, jeho komprimací a drobným zkreslením. Pro komprimaci doporučuji free plugin LMC-1 – SSL talkbackový kompresor.
Phil Collins – In The Air Tonight. Nástup bicích s řádným Gate Hallem je na čase 3:16.
Příště
Od příštího dílu se už budeme věnovat „polidštění“ a proteplení chladného digitálního zvuku. Budeme se zabývat simulacemi lampy, magnetofonu, mixážního pultu a dalších analogových procesů.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.