Virtuální krabičky: kompresory, limitery – hlídáme úrovně
Dva díly chci věnovat pluginům, které pracují s úrovní signálu. Jedná se o kompresor, limiter a multipásmové dynamické pluginy. I dnes předložím zvídavému čtenáři tipy na skvěle fungující pluginy. Pokud i vy máte své favority, přispějte svými poznatky.
Ke hlídání a případnému omezování maximálních úrovní signálu se používají kompresory, limitery a jejich vícepásmové verze. Této části dynamických plugin se budeme věnovat dnes a zbylé si necháme na příště.
Typické parametry
Threshold [dB] úroveň, od níž se začíná dynamický proces aktivovat
Ratio [1:x] poměr určující míru dynamického procesu. Poměr 1:1 znamená lineární průběh.
Knee definuje hladkost zlomu křivky, neboli zaoblení „kolene“
Attack [ms] rychlost reakce pluginy. Jak rychle se začne uplatňovat dynamická změna.
Release [ms] rychlost uvolnění. Jak dlouho trvá návrat k lineárnímu průběhu.
Gain [dB] výstupní zesílení. Slouží ke kompenzaci úbytku úrovně.
Side Chain je mód, kdy plugin zpracovává procházející signál na základě jiného externího signálu
VU metr slouží k zobrazení úrovní signálu na vstupu i výstupu, nebo ukazuje hloubku komprese.
Typy dynamických pluginů
Kompresor
omezuje signál nad úrovní Threshold podle poměru Ratio. Rychlost záběru a uvolnění určují parametry Attack a Release. Mód Auto nastavuje Attack a Release podle vstupu. Auto Gain zase podle hloubky komprese sám určí úroveň Gain, aby nedošlo k úbytku hlasitosti.
Kompresor se používá k omezení a srovnání velké dynamiky zvukového materiálu.
Limiter
je extrémním kompresorem s poměrem 1:ꝏ. Většinou má také pevně nastavený Attack a Release na velice nízké časy (desítky μs až jednotky ms). Používá se k odstranění neužitečných špiček v signálu.
Master Limiter
je speciální formou limiteru určenou k udržení maximální úrovně (brickwall). Na rozdíl od běžných limiterů umí značně zvýšit RMS výstupního signálu (našlapat celkovou hlasitost). Používá se jako poslední plugin při mixu nebo masteringu.
Multiband Compressor
Celé frekvenční pásmo se rozdělí na několik úseků, z nichž každý má svůj kompresor. Tak jde basy komprimovat s jinými parametry než středy nebo výšky. Používá se k preciznějšímu dynamickému ukáznění zvukového materiálu.
DeEsser
Nízkou část spektra nechává beze změn a potlačuje pouze vysoké frekvence. Používá se zejména na sólový zpěv nebo mluvené slovo, z něhož ční některé sykavky.
Vyzkoušel jsem za vás
Kupované a implementované pluginy
Většina zvukových programů nabízí základní dynamické zpracování materiálu. Je možné použít i externí pluginy, které hostitelský program podporuje.
Audified - Invalve Compressor: Příjemně znějící lampový kompresor z divize české firmy Disk. Kromě komprimace zvuk protepluje díky emulaci lampové saturace. Chybí ukazatel úrovně.
bx - Limiter: Špičkový limiter se saturací z dílny německých Brainworx.
bx - XL V2: Jeden z nejlepších master limiterů na trhu nezávisle zpracovává tři kanály. Side a Mid rozdělený na dvě frekvenční pásma.
Cakewalk - PC76U a PC4K: Dvojice vynikajících vintage kompresorů implementovaných v DAW Sonar. Bohužel neexistuje jejich VST verze.
Cakewalk - Adaptive Limiter: Vynikající limiter s analyzérem nabízející čtyři algoritmy zpracování špiček.
Cakewalk - LP MB: Přirozeně znějící až šestipásmový lineární kompresor se spektrálním analyzérem se hodí pro jakékoli dynamické zpracování včetně masteringu.
Lindell-7x-500: Skvělý plugin emulující staré vintage optické kompresory. Vychytávkou je HiPass filtr řídícího signálu pro snížení „dýchání“ při hlubších komprimacích.
NI - Solid Dynamics a Solid Bus Comp: Dva výborně znějící kompresory inspirované SSL mixy. Navzdory jednoduchému standardnímu ovládání mají vynikající zvuk.
Nomad – Blue Tube CP2S: Lampový kompresor umožňuje volit RMS a Peak mód detekčního algoritmu.
Nomad – Blue Tube DS2S: Skvělý lampový DeEsser s vintage zabarvením.
Pro Tools – Digirack Compressor/Limiter: Výborný kompresor/limiter s možností obrácení fáze implementovaný v Pro Tools. Je neutrální a neubližuje barvě ani při větším záběru.
Sonnox – Oxford Dynamics: Precizní dynamický plugin nabízející kombinaci všech dynamických procesů s jednoduchými korekcemi pro kompenzaci změny barvy.
Voxengo Marquis Compressor: Univerzální kompresor s možností čisté komprimace nebo vintage zabarvení díky saturaci. K dispozici je několik algoritmů detekce signálu umožňující přizpůsobit se charakteru zpracovávaného materiálu.
Voxengo – Elephant: Špičkový master limiter s nabídkou sofistikovaných algoritmů pro zpracování špiček signálu.
Waves – C4: Populární čtyřpásmový dynamický procesor s názorným grafickým rozhraním.
Waves – Renaissance DeEsser: Intuitivní DeEsser se širokými možnostmi nastavení.
Volné dynamické pluginy
Ne vždy je třeba za kvalitu platit. I mezi volně šířitelnými pluginy se najdou sofistikované a výborně znějící produkty.
ATK StereoLimiter: Jednoduchý ale funkční stereofonní limiter s možností regulace zpracování špiček.
de la Mancha – GTA: Jednoduchý vintage kompresor se saturací signálu.
de la Mancha – GTO: Vintage kompresor se saturací a limiterem špiček na výstupu.
jsKompShaper: Vynikající kompresor s možností pre/post emphasis – frekvenční třípásmovou korekcí zařaditelnou před nebo za kompresor. Vychytávkou je morphing čistého a zpracovaného signálu.
Klanghelm: Jednoduchý intuitivní kompresor s vintage charakterem zvuku inspirovaný kompresory z 60. let.
MAX-1: Zajímavý kompresor s jednoduchým ovládáním a možností RMS nebo Peak módu. Automaticky nastavuje Ratio a Release.
MCompressor: Univerzální kompresor české provenience Melda Production nabízí detailní nastavení jakéhokoli parametru včetně libovolného tvarování dynamické křivky.
Molot: Výborný kompresor z dílny Vladgsound. Je univerzální s vynikajícím zvukem a možností limitace signálu.
No6: Další skvělý produkt z této ruské vývojářské dílny. Univerzální špičkový limiter se širokou škálou možností nastavení.
RedAmption: Příjemný analogově znějící kompresor s možností saturace, kompenzace úbytku barvy a zpracování Mid/Side signálu.
Red Phat Pro: Kompresor se širokou paletou ovládacích prvků jde konfigurovat podle charakteru vstupního signálu. Vymožeností je ekvalizace a nastavení hystereze řídícího signálu.
TDR Nova: Skvělý multifunkční plugin s vynikajícím uživatelským rozhraním. Jde použít jako čtyřpásmový kompresor s analyzérem. Je vhodný k řešení nevyvážené charakteristiky nástrojů, nebo k masteringu.
Free pluginy mají velice rozdílnou kvalitu a někdy nejsou odzkoušeny ve všech standardních aplikacích. Při troše trpělivosti lze ale najít tu pravou.
Použití a tipy
Kompresory a limitery jsou dobrý sluha, ale zlý pán. Při vhodném a uvážlivém použití mohou pomoci elegantně vyřešit některé problémy. Při jejich nevhodném nebo nadměrném užití však z vaší skvělé nahrávky mohou vyrobit pomačkaný zvukový chuchvalec.
Tip 1: Dynamické pluginy používejte zásadně v RealTime módu. Tak se vždy můžete k jejich nastavení vrátit a případně je změnit. Materiál přepočtený špatně nastaveným dynamickým pluginem je už nenávratně poškozen. Pokud stopy přepočítat potřebujete, vždy si předem vytvořte jejich zálohu.
Tip 2: Používáte-li Kompresor na bicí nástroje a perkuse, zkuste pomocí parametru Attack zachovat nebo potlačovat jejich perkusní špičky. Nízké hodnoty Attack špičky ořezávají, vyšší hodnoty je zachovají.
Tip 3: Pomocí Multiband Kompresoru jde srovnat part zkreslené kytary střídající tlumení a volné akordy, kdy značně mění své barevné spektrum.
Tip 4: Při nastavení nízkých časů Attack a Release může docházet k slyšitelnému potrhání až zkreslení signálu. Pokud v mixu zaslechnete lehké praskání, které v nabraném materiálu nebylo, může být příčina v nízké hodnotě Release některého dynamického pluginu.
Tip 5: Při přílišné aplikaci DeEsseru můžete ze zpěváka nebo speakera „vyrobit“ adepta na logopedické vyšetření. Je dobré poslechnout celý part, abychom neublížili výslovnosti sykavek.
Tip 6: DeEsser jde s úspěchem použít i k potlačení nepříjemných squeak zvuků akustické kytary vznikajících posunem ruky po strunách.
Tip 7: Side Chain je úžasná funkce. Pokud budete komprimovat basu pomocí signálu velkého bubnu, budou zřetelné oba nástroje a dokonce se mohou oba party i rytmicky sjednotit.
Tip 8: Další užití Side Chain je komprese hallu pomocí zpěvu. Hall „uhýbá“ zpěvu a vyplňuje jen mezery mezi frázemi. Tak se dá sólový zpěv značně efektovat, aniž by byl odtlačován do prostoru, nebo ztrácel na srozumitelnosti.
Příště
V dalším díle se podíváme na pluginy, které pracují se signálem pod úrovní Threshold. Těším se na vás při pojednání o pluginách Gate a Expander.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.