Virtuální krabičky: kroutíme signálem
Dnes si probereme modulační pluginy. Tremollo, panner, vibrato, phaser, flanger, chorus či ensemble, to je jen zběžný výčet názvů pluginů, jimiž můžeme zvuk rozkmitat, zaplnit, nebo z něj vyrobit nálet Messerschmittu.
Modulační procesy jsou velice široký pojem. Liší se typem modulace a tím, jak se pak slučuje modulovaný a nemodulovaný signál. Tyto pluginy se v drtivé většině zařazují sériově – do insertu. Společným prvkem většiny těchto pluginů je LFO (Low Frequency Oscillator) sloužící k ovládání parametrů – modulování. Odtud jejich název.
Typické parametry
Frequency, Speed [Hz] - frekvence/rychlost modulačního signálu – frekvence/rychlost LFO
Shape - tvar modulačního signálu
Depth [%, dB] - hloubka modulace
Delay [ms] - zpoždění modulovaného signálu
Invert, Ø - obrácení fáze modulovaného signálu
Feedback [%] - zpětná vazba, přimíchání modulovaného signálu ke vstupnímu signálu
Invert Feedback, Ø Feedback - obrácení fáze zpětné vazby
Level, Balance, Ratio [dB, %, x:y] - úroveň nebo poměr čistého a zpracovaného signálu
VU metr - slouží k zobrazení úrovní signálu na vstupu a výstupu
Typy modulačních pluginů
Tremollo
je plugin využívající amplitudové modulace; periodicky tedy mění hlasitost. Jednoduchý ale velice efektní plugin populární zejména u kytaristů, nebo vhodný pro elektrické piána či klavinet lze aplikovat prakticky na jakýkoli signál snad kromě perkusních nástrojů a bicích.
Panner
je obdobou pluginu Tremollo s tím rozdílem, že levý a pravý kanál jsou modulovány signálem o různých fázích. V případě otočení fáze modulačního sinusového signálu pro jeden kanál o 180° dosahuje levý kanál maximální úrovně v momentě, kdy pravý kanál je na úrovni minimální; a naopak. Tak dochází k efektu, kdy signál cestuje mezi kanály.
Vibrato
je efekt, který využívá frekvenční modulaci – periodicky mění výšku. Většinou simuluje výrazový prostředek hudebníka, nebo ozvláštňuje zvuk. Používá se zejména na kytary, elektrická piána, nebo syntetizéry. Zajímavý je i na akustických nástrojích.
Ozvláštnění akustického piána (od 0:16) efektem vibráto v songu „I like Chopin“ od kapely Gazebo.
Phaser
míchá přímý signál s filtrovaným bočním signálem. Filtrace může být i několikanásobná a to jak aditivní (zdůrazňování některých pásem), nebo se mohou použít filtry typu notch (potlačování pásem). V bočním řetězci automaticky dochází k drobnému zpoždění, přesto se může u některých typů použít zpoždění záměrné. Modulací rezonanční frekvence filtrů dochází ke známému phaser efektu.
Flanger
Flanger také rozbočí signál, ale k přímému přimíchává signál frekvenčně modulovaný (vibrato) a navíc zpožděný. Zpoždění se pohybuje v nízkých hodnotách; zhruba od 1 do 20ms. Je také možné pustit už modulovaný signál zpět na vstup modulačního procesu – zavést zpětnou vazbu. A to jak kladnou, tak i zápornou.
Chorus
se snaží vytvořit plnější zvuk. K nemodulovanému signálu se přimíchá signál zpožděný a frekvenčně modulovaný (s vibrátem) a tak vytvoří dojem dvou nástrojů. Zpoždění se pohybuje ve větších hodnotách než u flangeru. I u chorusu je možné využít zpětné vazby. Existují vícehlasé chorusy, kdy paralelně probíhá těchto procesů několik. Tak se dá dosáhnout plnějšího zvuku a značně potlačit flangerový charakter zvuku.
Ensemble
je specifický druh chorusu snažící se o plnější a vyrovnanější zvuk. Většinou se tohoto efektu dosahuje různým nastavením parametrů Frekvence, Depth a Shape vícehlasého chorusu, případně se k modulačnímu signálu přičítá šumová (náhodná) složka.
Wah-wah
tento efekt využívá spektrální modulace. Signál prochází filtrem, který může být dolní, horní nebo pásmovou propustí. Změnou rezonančního kmitočtu filtru dochází k typickému efektu wah-wah. Modulovat jde periodickým signálem, úrovní vstupního signálu, nebo třeba pomocí pedálu. V prvním případě se uplatňuje LFO, ve druhém parametr Threshold, který podobně jako u dynamických pluginů určuje úroveň vstupního signálu, při níž se filtr otevírá.
Typické použití Wah-wah efektu na elektrickou kytaru.
Leslie
je komplexní plugin mající za úkol simulovat efekt rotujícího reproduktoru. Jedná se o amplitudovou, frekvenční, fázovou i spektrální modulaci nezávisle ve dvou frekvenčních pásmech. Další parametry simulují nasměrování mikrofonů snímajících reprobox, lampové zkreslení signálu, poměr horny vůči spodnímu reproduktoru apod.
I když rotující reproduktory byly vyvinuty jako samostatná reproduktorová soustava k docílení prostorového efektu, dnes neodmyslitelně patří k elektromechanickým varhanám Hammond. Na přelomu 70. a 80. let se Leslie hojně používalo i na elektrickou kytaru.
Další modulační pluginy
Kombinací různých typů modulace, kombinací různých modulačních signálů, nebo specifickým routingem jde zkonstruovat různé typy plugin. I v názvech se tvůrci zbytečně nedrží při zemi.
Multimodulační plugin MondoMod od Waves.
Vyzkoušel jsem za vás
Kupované a implementované pluginy
Modulační pluginy už nejsou samozřejmou součástí DAW. Přesto bývá většina těmito pluginami vybavena a další jdou dokoupit nebo stáhnout z internetu.
Digidesign – Air Chorus: Standardní jednoduchý dobře znějící chorus s veškerými základními ovládacími prvky dodávaný se software ProTools.
P&M – Tremolo Pan, Cool-Vibe a Classic Phaser: Výběr modulačních pluginů od Plug&Mix. Tremollo Pan umí amplitudovou modulaci s možností Panneru, Vibráto frekvenční modulaci a Phaser fázovou modulaci. Výborně znějící pluginy s intuitivním ovládáním a možností synchronizace modulační frekvence s tempem projektu.
Voxengo – Analogflux chorus: Vynikající vintage chorus z dílny šikovného Alexeje Vaneva. Kromě standardních ovládacích prvků je tu možnost nastavení Panoramy efektovaného signálu a výběr z několika algoritmů zpracování signálu.
Nomad Factory – CH-2S a APH-2A: Dva zástupci modulačních pluginů firmy Nomad Factory z lampové série Blue Tubes. Dvojitý Chorus s možností nezávislého procesování, nastavení Panoramy a Equalizace signálu. I Phaser má nadstandardní ovládací prvky, než bývá zvykem. Oba pluginy mají na výstupu soft limiter.
Waves – MondoMod, Enigma a Doppler: Tři zástupci modulačních plugin značky Waves nesimulují standardní procesy, ale jsou svým způsobem jedinečné. MondoMod je multimodulační plugin s nezávislým nastavením amplitudové a frekvenční modulace včetně jejich fází a více možnostmi modulačního signálu. Plugin Enigma je složitější špičkový multiplugin blížící se nejvíce Flangeru. Má možnost precizního nastavení každého myslitelného i nemyslitelného parametru. Konečně Doppler, jak už sám název napovídá, simuluje dopplerův jev při pohybujícím se zdroji zvukového signálu včetně nastavení jeho dráhy. I tady se jedná o komplexní amplitudovou, frekvenční a spektrální modulaci signálu.
Použití pluginu Doppler v praxi.
Martinic - Scanner Vibrato: Plugin z produkce společnosti Martinic výborně emuluje elektromechanické vibráto-chorus nazývaný Scanner, který se používal na varhanách Hammond.
fxPointAudio - Spinner: Skvělá emulace leslie boxu (rotujících reproduktorů) s precizními možnostmi nastavení jednotlivých parametrů i artefaktů zvuku. Kromě příjemného vintage soundu je nutno ocenit skvělý retro design.
IK Multimedia - AmpliTube Leslie: Na závěr jsem si nechal třešničku na dortu. Precizní emulace nejpopulárnějších modelů reproboxů s rotujícími reproduktory propracovaná do nejmenších detailů s možností nastavení mikrofonů. Atraktivní 3D design nejen nadchne a lahodí oku. Umožní i intuitivně a rychle dosáhnout potřebného nastavení.
Volné pluginy
I dnes vám nabídnu několik tipů na volně použitelné pluginy. Viz obrázek Volné pluginy.
Mokafix - Tremoloko: Jednoduché tremolo se třemi základními ovládacími parametry. Má dobře vyřešený algoritmus a minimálně zatěžuje CPU.
The Modulator: Umožňuje tři typy modulace. Amplitudovou, frekvenční a kruhovou. Díky volbě více zdrojů signálů máme možnost spousty standardních i bláznivých nastavení.
Syncersoft - Lizard Morph: Sofistikovaný plugin s možností frekvenční, spektrální modulace a morfingu signálů. Svou filozofií je zaměřen na extrémnější změny zvuku, experimenty nebo elektronickou hudbu.
ndcTrem+: Jednoduchý plugin pro amplitudovou modulaci s intuitivním ovládáním. Uživatel má možnost výběru tvaru modulačního signálu a volbu mezi Tremollem a Pannerem.
Native Instruments - Phasis: Free plugin od renomovaného výrobce pluginů a instrumentů. Jedná se o multi Phaser s možností nastavení sterea, počtu notches (pásem) filtru a funkcí spread, pomocí níž se nastavuje difúzní „rozostření“ modulačního signálu pro dosažení plnějšího zvuku.
Stone Voices - Brandulator: Zajímavý plugin s nestandardní filozofií. Signál je rozdělen do tří kanálů a funguje jako šestnáctikrokový sekvencer. V každém kroku můžeme nastavit pro každý kanál jiné parametry filtrů a frekvenční modulace. Plugin jde používat jako nezávislý proces, nebo jde tempo synchronizovat s hostitelskou DAW.
Tal-Chorus-LX: Replika analogového legendárního chorusu firmy Roland používaného u syntetizéru Juno-60.
Synthescience - Symphonic Ensemble: Vynikající vintage Ensemble s jednoduchým ovládáním základních parametrů.
fxPointAudio - Spinner LE: Odlehčená free verze Spineru nabízející to nejdůležitější, co můžete při nastavení kvalitní simulace rotujícího reproduktoru potřebovat. Stejně jako jeho plná předloha se pyšní krásným analogovým vintage zvukem i designem.
Použití a tipy
Tip 1: Pokud použijeme paralelně přímý signál a vibráto (např. prostřednictvím Auxu), dosáhneme základního efektu chorusu. Pomocí přepouštění Auxu sám do sebe můžeme simulovat zpětnou vazbu.
Tip 2: Většina simulací Leslie efektu pohybuje panoramou zvuku v extrémním rozmezí. Při použití v mixu je vhodné šířku sterea omezit. Nebylo by přirozené, kdyby například hammondky byly ve stereu širší než gospelový sbor, který doprovázejí.
Tip 3: Při použití tremolla paralelně (ne v insertu stopy) je dobré na ně přidat lehké zkreslení a korekčně je upravit (ořezáním výšek a basů). Dosáhneme tak příjemného vintage charakteru zvuku, aniž bychom ale narušili kvalitu samotného zdroje zvuku.
Tip 4: Pokud bychom chtěli použít modulační efekt na celou kapelu, je dobré plugin nasadit do nezávislé podkskupiny, kam se všechny party nasměrují. U pluginu je potřeba vypnout přímý signál a podskupinu se zvuku pouze přidat k nemodulovanému signálu.
Použití Phaseru na celkový zvuk, který má v čase 3:50 – 3:56 evokovat změnu – významný předěl dvou pasáží. Queen – The Miracle
Příště
V dalším díle se budeme zabývat efekty, které vytvářejí zpožďování zvuku. Delay, echo, tape delay a další obdoby tohoto procesu budou tématem, jemuž se budeme podrobně věnovat.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.