Virtuální krabičky: Kmitáme i rotujeme
Dnešní díl bude nestandardní tím, že udělá radost zejména muzikantům. Simulace kytarových a basových aparátů nebo leslie bedny jsou nedílnou součástí zvuku hudebníka, ale zvukový mistr je ke své práci někdy potřebuje také.
Proč simulovat aparáty?
Snem každého mladého kytaristy nebo basisty je být obklopen několika bednami, aby zvuk všem řádně provětral nohavice. Muzikant, který už má nějakou tu štaci za sebou, se naopak snaží nebýt stěhovákem a co nejvíce si ulehčit nekonečné tahání beden. Navíc kdo z běžných smrtelníků může fyzicky vlastnit nějaký historický model aparátu snímaný starými vintage mikrofony a preampy třeba ze studia Abbey Road?
Až relativně nedávná doba umožňuje používat virtuální kytarové, basové a leslie aparáty ve studiu i při živých vystoupeních. Simulace aparátů a jejich snímání jsou tak věrné, že je používají i skalní zastánci hradeb reprobeden.
Typy simulací aparátů
Protože se výrobci a tvůrci plugin snaží maximálně napodobit reálné efekty, zesilovače a boxy, odpovídají většinou ovládací panely vizuálně i funkčně svým předlohám. Grafické zpracování mnohdy napovídá, o které že legendární zařízení se jedná. Simulace založené na konvoluční metodě mají sice méně ovládacích parametrů, ale výběr simulací je možné neustále rozšiřovat importováním nových impulzů.
Kytarové aparáty
jsou asi nejčastěji simulovaným řetězcem předzesilovač, výkonový zesilovač, reprobox, mikrofon. V této oblasti je proto i největší výběr pluginů. Ne všechny následující parametry jsou vždy k dispozici.
Gain – vstupní citlivost
Drive – zkreslení, saturace
Clean, Crunch, Lead – výběr kanálu, simulace hloubky a typu zkreslení
Bass, Mid ,Treble – standardní kytarové korekce
Presence – zdůraznění vyšších středů
EQ – vícepásmový nebo grafický ekvalizér pro preciznější nastavení barvy
Volume – nastavení výstupní hlasitosti
Box – výběr typu reproboxu nebo konkrétního modelu
Microphone - výběr mikrofonu
Basové aparáty
Ani basisté nepřicházejí při simulacích zkrátka. Výběr basových aparátů sice není tak pestrý jako kytarových, přesto se v oblasti placených i free pluginů dá vybrat z velkého množství výborných produktů.
Gain – vstupní citlivost
Compressor, Limiter – komprese nebo limitace signálu
Bass, Mid ,Treble – standardní basové korekce
Presence – zdůraznění vyšších středů
EQ – vícepásmový nebo grafický ekvalizér pro preciznější nastavení barvy
Volume – nastavení výstupní hlasitosti
Box – výběr typu reproboxu nebo konkrétního modelu
Microphone – výběr mikrofonu
Rotační reproduktory
Aby to klávesákům nebylo líto, je i nemálo pluginů simulujících tzv. leslie bedny používané zejména pro elektrofonické nástroje, jako jsou elektrické varhany (hammondky) nebo elektrická piána. Simulaci rotujícího reproduktoru využívají i kytaristé.
Balance – poměr hlasitosti mezi spodním reproduktorem (Drum) a hornou (Horn)
X-Over – dělicí kmitočet mezi Drum a Horn
Drive – simulace elektronkového zkreslení
Drum/Horn - Slow/Fast – nastavení pomalé a rychlé rotace u Drum i Horn
Accel/Decel – zrychlení a zpomalení – setrvačnost rotace reproduktorů
Slow/Fast/Stop – přepínání okamžité rychlosti rotace
Volume – nastavení výstupní hlasitosti
Microphone – výběr mikrofonu
Některé sofistikovanější simulace nabízejí snímání reproboxu více různými mikrofony včetně nastavení jejich pozice i úhlu vůči reproduktoru a jejich umístění ve stereu.
Vyzkoušel jsem za vás
Pluginy simulující kytarové a basové aparáty i leslie renomovaných výrobců jsou poměrně dobře známy. Zkusím Vám proto nabídnout zajímavé kvalitní pluginy, které neprávem zůstávají ve stínu svých populárnějších kolegů.
Kupované a implementované pluginy
Pluginy simulující kytarové nebo basové aparáty nepatří ke standardní výbavě většiny DAW. Jejich nabídka je dnes ale značná a není problém si své portfolio doplnit. Důležité je dodržet formát rozhraní (VST, RTAS, AU,...) podle Vaší DAW a správně zvolit bitovou verzi, kterou podporuje Váš systém (32bit nebo 64bit).
Over Loud – TH3: Velice intuitivní plugin simulující kytarové a basové aparáty. Díky skvělému grafickému rozhraní jde jednoduše vytvářet řetězce od stomp boxů přes předzesilovače, výkonové zesilovače, reprobedny až po konkrétní typy mikrofonů včetně jejich umístění vůči reproduktorům. Zkoušel jsem jednodušší odlehčenou verzi, která je k dispozici v DAW Sonar.
OverLoud – TH3. Komplex krabiček, hlav a reproboxů včetně mikrofonů a způsobu snímání.
Antelope Audio – The Guitar Clasics: Vynikající plugin, který je součástí balíku FPGA FX zvukových karet Antelope. Nabízí velký výběr kytarových a basových aparátů včetně snímacích mikrofonů a jejich umístění. Velice užitečná je i simulace zadního mikrofonu. Třešničkou na dortu je stoprocentní hardwarová podpora pluginů, díky níž nezatěžují CPU Vašeho počítače.
Antelope Audio – FPGA FX pluginy modelující kytarové hlavy a boxy
Audified – Amplion: Bohatý set stomp efektů, kytarových hlav a beden z produkce českého výrobce. Skvělé grafické rozhraní umožňuje nastavení způsobu snímání konkrétními typy mikrofonů s možností umístění mikrofonu vůči reproduktoru. Uživatel má možnost použít dva různé kytarové aparáty současně. Amplion může fungovat i samostatně bez hostitelské DAW.
Brainworx – Bassdude: Jedna z několika skvělých emulací aparátů z dílny německých Brainworx. Jedná se o simulaci basového aparátu Fender Bassman z roku 1960. Kromě ní jsou k dispozici ještě simulace aparátů Mesa Boogie, Marshall, Ampeg, Engl, Gallien Krueger a další jako samostatné pluginy.
Melda Production – MVintageRotary: Výborná simulace tří typů legendárních reprobeden s rotujícími reproduktory z portfolia českého výrobce pluginů. Nastavit jde typ boxu, zkreslení, poměr horny a bubnu, rychlosti rotace, akcelerace a další. Zajímavá je možnost volby lampového, tranzistorového nebo moderního výkonového zesilovače.
Melda Production MvintageRotary – podařená simulace leslie rotujících reproduktorů.
Volné pluginy
Ani v oblasti volných pluginů není pole neorané. Kromě odlehčených verzí placených pluginů s určitými omezeními je k mání velké množství pluginů vytvořených společnostmi i jednotlivci. Je třeba počítat s tím, že plugin nemusí být odladěn se všemi populárními DAW na trhu.
Brainworx - RockRack Player: Free verze vynikajícího pluginu německého výrobce. U pluginu nejde nastavovat žádné parametry a je omezený na používání přednastavených presetů. Jejich bohatý výběr ale nabízí uspokojivé množství velice dobře znějících zvuků.
AXP – SoftAmp FM25: Výborně znějící simulace kytarových aparátů typu Fender s výběrem několika typů. K dispozici jsou klasické třípásmové korekce, drive, volume a skvělý pružinový reverb.
Voxengo – Boogex: Praktický a všestranný plugin simulující kytarové i basové aparáty založený na konvoluční simulaci skutečných aparátů snímaných konkrétními mikrofony. Kromě standardních ovládacích prvků jsou k dispozici i plně parametrické čtyřpásmové korekce a reverb.
Demonstrace konvoluční simulace kytarových a basových aparátů od Voxenga.
DamyFx – Doctor BASS: Má oblíbená velice realistická simulace lampové hlavy amerického typu s možností výběru čtyř typů basových reproboxů. Plugin dodá basovému partu nabranému linkou dynamiku a tělo.
Audio Assault – GrindMachine Free: Jednoduchý ale skvěle fungující plugin vhodný zejména pro agresivní rockové a metalové zvuky s řádně vyšťaveným gainem. K dispozici jsou tři typy dynamicky modelovaných reproboxů. Plugin si můžete stáhnout pro platformy PC i Mac, jako VST, RTAS i AU.
fxPoitAudio – Spinner LE: Výborná vintage simulace leslie bedny. Kromě pevně daného dělicího kmitočtu mezi Horn a Drum na 800 Hz můžete nastavit prakticky jakýkoli potřebný parametr včetně frekvenčního průběhu horny a charakteru zkreslení.
Použití a tipy
Tip 1: Pro toho, kdo chce používat tyto pluginy během živých vystoupení, je důležitá co nejnižší latence (zpoždění). Ta závisí na rychlosti počítače, zvukové kartě včetně jejích driverů a na samplovacím kmitočtu. Čím vyšší samplovací frekvence, tím nižší latence.
Tip 2: Při nahrávání je dobré použít plugin simulující kytarový nebo basový aparát pouze pro poslech, ale zaznamenávat jen čistý zvuk nástroje. Preciznější nastavení pluginu včetně jeho případné automatizace nechejte až na míchání.
Tip 3: Pro sytější zvuk elektrické kytary je možné použít více pluginů kytarových aparátů s různým nastavením a rozmístit je na jiné pozice stereobáze. Tak nemusíte podkladové kytary zbytečně dublovat a jedním partem dosáhnete plného, barevného a širokého zvuku.
Tip 4: Pokud využíváte více kytarových pluginů současně, je dobré kulaté zvuky umístit doprostřed a konkrétnější ostřejší na kraj stereobáze. Uděláte tak široký sound Vašeho mixu, kde bude uprostřed prostor pro zpěv a malý buben. Váš mix pak bude čistší a party srozumitelnější.
Tip 5: Při použití pluginu simulujícího basový aparát současně s paralelním linkovým signálem je dobré umístit do neefektovaného linkového signálu zpožďovací plugin. Pomocí zpoždění od 0,1 ms až po 10 ms je možné řešit fázové problémy mezi oběma signály. Ty se projevují v barvě zejména v oblasti nízkých kmitočtů.
Tip 6: U simulace rotujících reproduktorů je dobré ovládat hlasitost ještě před pluginem. Jedině tak lze dosáhnout přirozeného efektu, kdy má změna hlasitosti (u Hammondek swell pedál) vliv i na hloubku lampového zkreslení.
Tip 7: Pro dosažení Leslie efektu používaného Jonem Lordem (Deep Purple) je třeba použít dvou nezávislých paralelních pluginů Leslie, kdy každý bude umístěn na jiné straně stereobáze.
Příště
Při zpracování zvukového signálu se většinou používá několik procesů současně. Proto jsou kanály mixážních pultů vybaveny dynamickými i korekčními obvody. Pluginy obsahující řetězec dynamických i korekčních procesů se označují jako channel stripy; těm se budeme věnovat v příštím díle.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.