Vladimír Myslík: Nový e-shop Kytary.cz je můj splněný sen
Na stole má právě čerstvý med od firemních včel, jejichž úly stojí hned vedle letos založené zahrádky pro zaměstnance. Nejen v tom jsou ale jeho Kytary.cz unikátem. Vedle přeprodeje hudebních nástrojů firma pod značkou Razzor Custom Cases už v roce 2019 rozjela svou vlastní výrobu, podílí se na přípravě unikátních eventů, natáčí vzdělávací videa nebo vydává knihy. A teď spustila e-shop, jehož systém nese jméno kytaristy Ozzyho Osbourna. „Nový e-shop vnímám podobně jako naši modřanskou prodejnu, díky které teď máme opravdu reprezentativní místo. Jedná se vlastně taky o takový domeček, i když virtuální, kde se setkáváme s našimi zákazníky,“ říká jeden z dvojice majitelů Kytary.cz Vladimír Myslík, který se svým týmem aktuálně připravuje vybudování vlastní fotovoltaické elektrárny.
Vláďo, minulý rozhovor jsme spolu vedli před třemi lety, mezi první a druhou vlnou covidu. Výzev od té doby neubylo, spíše naopak. Kam se Kytary.cz od té doby posunuly?
Každé těžké období je pro firmu zkouškou. A ta je svým způsobem zdravá. Nutí tě se trochu rozhýbat, podívat se na věci jinak a třeba se i uskromnit, když to finančně nevychází tak dobře. Takové časy jsou dobré proto, abychom byli v pozoru a nezlenivěli. Posunulo nás to v mnoha směrech. Museli jsme se zase zabývat těmi nejzákladnějšími věcmi, jestli pořád fungují a jsou dobře nastavené. Vrátili jsme se svým způsobem ke kořenům.
Počet zemí, kam prodáváte, se vám v mezičase přesto podařilo rozšířit z deseti na dvanáct. Na východ od Drážďan jste dokonce jediným Fender Custom Shopem. Kde se vám teď nejvíc daří?
Hodně se nám daří zejména na trzích střední a východní Evropy. Nejúspěšnější jsme pořád doma v Čechách, ale potenciál evropského trhu, který postupně rozvíjíme, je obrovský. Konkurovat prostě dokážeme i na Západě, kvalita našich služeb je vysoká.
Trh s hudebními nástroji se od covidu dost změnil. Jak to se odráží do vaší práce?
Doba je mnohem překotnější. Dříve se dalo poměrně dobře plánovat, sledované parametry viditelně rostly nebo klesaly, teď se mění nahodile a situace je každý měsíc jiná. Za covidu jsme jako e-shop zažili obrovský růst, všechna čísla šla nahoru a do budoucna jsme měli velké plány. Teď je situace složitější, musíme reagovat na agresivnější cenovou politiku a všudypřítomný tlak na nízkou cenu.
O to víc si vážím toho, jak jste se hned od počátku s heslem Hudbou proti válce jasně postavili k válce na Ukrajině, což část zákazníků mohlo odradit. Zaznamenali jste v důsledku toho nějaké negativní ohlasy?
Zaznamenali – ale s tím jsme počítali. Když člověk řekne jasný názor na věc, která je kontroverzní, musí počítat s tím, že se někdo ozve a označí ho například za fašistu. Snažili jsme se být vždy apolitičtí, ale v tomto případě jsme cítili jako povinnost se ozvat a konat.
Konali jste i ve vztahu k vývoji nového e-shopu, který jste právě spustili. Ten původní už nestačil?
Sledujeme, co se kolem nás děje a jak jde vývoj dopředu. Když se ohlédnu, měli jsme už tři kompletně nové verze, takže se jedná o přirozený proces. S novým e-shopem přicházíme po sedmi letech, během nichž se hodně změnily návyky zákazníků i technologie. A to takovým způsobem, že systém už nebylo možné změnit inkrementálně v malém – že bychom do něj něco malého přidali nebo změnili. Museli jsme začít opět na úplně čistém stole.
Inspirovali jste se u nějakého jiného silného hráče na trhu?
Těch předobrazů máme víc. Ve všech případech jsme ale vždycky narazili na to, že jsme v něčem specifičtí. U každého webu, který se nám líbil, byl použitelný jen nějaký dílek, nedalo se to jen tak zkopírovat. Ale jsou určitě nějaké „best practices“, kterými jsme se řídili.
Design systému nese jméno kytaristy Ozzyho Osbourna Randyho Rhoadse. Kdo za tím stojí?
Každý systém má nějaké jméno. A s Randym přišel náš UI/UX designér.
Co nového Randy umí – lépe filtruje, pracuje s kvalitnějšími algoritmy?
Začnu obecněji a navážu na ty nové technologie a návyky uživatelů. Před těmi sedmi lety totiž většina zákazníků chodila do obchodu z desktopu, zatímco dnes si už lidé prohlíží katalog daleko více z mobilu. V první řadě jsme tedy navrhli mobilní verzi webu – a udělali jsme to pořádně. Předešlá verze byla sice responzivní, ale na mobilní verzi nebyl kladen takový důraz. Nejvíc potěšeni tak budou právě uživatelé mobilů, protože navigaci a celý systém katalogu jsme dost výrazně přepracovali. S kvalitním katalogem pak souvisí i dobré filtrování. Filtr už není schovaný – je více na očích.
Díky tomu při výběru jednotlivých položek například lépe fungují doporučení?
Nasadili jsme úplně nový algoritmus, který ještě dále vylepšujeme. Perfektně už třeba zvládá doporučit k flétně noty, protože se s ní dobře prodávají. Ale neumí ještě úplně všechno – adekvátní rozměr obalu ke kytaře pořád trefí jen s určitou mírou pravděpodobnosti, a tam je třeba manuálně zasáhnout.
Jedním z cílů nového e-shopu je poradit začínajícím hudebníkům. Jak?
Dřív jsme se na web hodně dívali optikou odborníků. Tentokrát jsme šli více naproti začínajícím muzikantům, kteří v katalogu potřebují najít dostatek informací. Zohlednili jsme, jakým způsobem si vybírají, že věci příliš neznají a potřebují poradit. Web jsme výrazně obohatili a navrhli ho tak, aby byl jednoduchý a přehledný. Ve správný čas narazíš na nákupního rádce a ve větší míře pracujeme také s recenzemi, kde sdílíme vzájemné zkušenosti mezi zákazníky ze všech zemí, kde prodáváme. Systém totiž automaticky překládá recenze do všech jazyků. I v češtině si tak díky automatickému překladači DeepL přečteš recenzi třeba ze Španělska.
Využíváte nějak i umělou inteligenci?
Občas si tímto způsobem pomůžeme. Naše oblast je ale pořád tak specifická, že se na UI úplně nemůžeme spoléhat. Často pracujeme se specializovanými informacemi, které na internetu nejsou. Třeba jsme ručně přeměřili vnitřní rozměry všech námi nabízených obalů na nástroje – důležitý parametr, který rozhoduje, jestli se nástroj do obalu vejde.
Jaká je přidaná hodnota e-shopu pro zkušenější hráče?
Myslím, že hlavně jednoduché rozhraní a řekněme informační struktura celého webu, jeho příjemnější užívání.
Novinkou je také online poradna s odborníky. Jedná se o nějaké rozšíření role už fungujícího zákaznického centra?
Zákaznické centrum řeší dotazy standardně, odpovídá na tisíce dotazů měsíčně. Navíc jsme se ale přímo u produktů rozhodli publikovat nejčastější otázky a odpovědi. A ty budeme neustále doplňovat.
Co si mám představit pod slovníčkem hudebních pojmů?
Jedná se o součást filtrování a parametrů, které jsme doplňovali. Třeba takový humbucker. U nově příchozích uživatelů, kteří neznají odbornou terminologii, to může znít jako hamburger. (smích)
Jak se za poslední tři roky změnila vaše celková prodejní strategie? Posledně jsi říkal, že se snažíte oslovit všechny zákazníky – prodávat levnější a dostupnější věci, ale mít co nabídnout i náročným zákazníkům. Platí to pořád?
Naše strategie se příliš nezměnila. Snažíme se na jedné straně sortiment rozšiřovat do dražších nástrojů a na straně druhé nabízíme levné nástroje, po kterých je stále velká poptávka. Kvalita levnějších nástrojů šla za poslední roky nahoru. Za tři nebo čtyři tisíce se dnes dá sehnat kytara, co opravdu hraje, to ještě před pár lety neplatilo.
Jenže u levnějšího zboží pořád hrozí větší reklamace, zpravidla méně kvalitní prostě je.
Snažíme se vybírat to nejlepší. Pokud něco proklouzne, funguje řada mechanismů, jak takovou věc zachytit. Kromě sledování reklamovanosti tady svou zásadní roli sehrávají uživatelské recenze. Pokud je něco nekvalitní, zákazníci si to nenechají pro sebe a napíšou o tom. Tím se to přirozeně také vytřídí – a ani my takový produkt už znovu neobjednáme.
Jak často se to děje?
Není to nic masivního, ale občas se třeba u nějakého modelu objeví výrobní vada. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci byli spokojení. A i pro nás je lepší takový produkt stáhnout, protože s každou reklamací jsou spojené náklady.
Proměnil se v Kytary.cz v poslední době nějak systém řízení firmy?
Od původně více intuitivního systému řízení postupně pracujeme stále více koncepčně. Snažíme se průběžně vzdělávat a hledáme cesty, jak firmu řídit líp a zároveň posilovat naši firemní kulturu a nastavení. Jsme pořád hlavně srdcaři, je ale důležité mít ve věcech pořádek.
Jak roste vaše značka Razzor Custom Cases? Zaregistroval jsem, že plánujete změnit její vizuální identitu. Plánujete i nějaký nový výrobek?
Uvažujeme ještě o výrobě odhlučňovacích akustických panelů, i když základem je pro nás stále výroba přepravních obalů. A musím říct, že tato aktivita je pro nás moc důležitá. Nikdo z nás neví, co bude za pět deset let, jestli všechno nebudou rovnou prodávat třeba velké firmy jako Google nebo Apple, které nebudou potřebovat e-shopy, ale jen nějaká logistická centra.
Specifická vlastní zakázková výroba jednoznačně dává smysl. Nechceme výrobu za každou cenu rozšiřovat a tříštit síly, ale do určité míry je to pro nás zdravé. Navíc je příjemné se vedle přeprodeje zabývat i něčím vlastním, je to pro nás jednoznačně přidaná hodnota.
Tou bylo i organizování Festiwallu, který se letos ovšem nekonal a s největší pravděpodobností se neuskuteční ani za rok. Je to finančně příliš nákladné?
Rádi bychom s organizací Festiwallu výhledově pokračovali, ale ta finanční stránka věci je opravdu problematická. Covid, válka, ceny energií, inflace, to všechno nás donutilo přehodnotit, co v danou chvíli můžeme postrádat. Museli jsme se zaměřit primárně na core business a některé doplňkové věci osekat. Festiwall nás stál nemalé peníze a velké úsilí širokého realizačního týmu. V závěru na něm dělalo pět lidí nonstop a kolem eventu samotného běhalo 90 % firmy.
Místo toho jste ale daleko víc rozjeli eventy na prodejně. Nedávno se tam konal Basový týden, předtím týden se značkami Roland & Boss. Tímto směrem chcete jít dál?
Zatím to zkoušíme a vyhodnocujeme, jaký je o to zájem. Moc se mi na tom líbí rozměr, že se můžeme soustředit na nějaké konkrétní téma a oslovit konkrétní skupinu hudebníků. Je to taky organizačně náročné, ale mnohem méně než realizace festivalu a veletrhu v jednom. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet dál.
Doba je hodně orientovaná na cenu a i tyto eventy, zejména když jsou pro veřejnost zdarma, se nějakým způsobem do ceny produktů promítnout musí. A i když zákazníci na akci přijdou a líbí se jim, často jdou hned poté zkontrolovat, jestli jsme opravdu nejlevnější. Nutí nás to přemýšlet o tom, jak najít ten správný balanc.
Která z aktivit na prodejně se ti nejvíc líbila?
Roland week i workshopy pro basáky se mně líbily moc. Podstatné je, aby o tyto věci byl dostatečný zájem. Chceme posloužit co největšímu množství muzikantů a vedle toho přijít i s novými projekty, kterými oslovíme nejen české, ale taky ostatní evropské zákazníky.
Osobně mám radost z toho, že pod hlavičkou vydavatelství Frontman vydáváte řadu publikací, po seriálu Péče o kytaru od Zdeňka Lva aktuálně třeba knížku pro děti Notička a ukulele. Co dalšího chystáte?
Vydávat knížky mně přijde důležité a potřebné, zejména pokud mají dosah a někomu pomůžou. Na vánoční trh teď chystáme knížku od Pavla Kučery o práci s DAW. Pro odlehčení a pobavení do tisku brzy půjde i zpěvník Kumštu.
Jaká je teď ve firmě nálada? Jste pořád tak semknutí jako za covidu?
Covid naše semknutí bezpochyby prohloubil. Zejména v těch prvních měsících. Ovšem na krizích stavět dlouhodobé semknutí týmu nelze. Na čem se stavět dá, je dlouhodobá jasná vize, která nám dává smysl a kolem které se semkneme a jdeme si za ní. Čím déle působím ve firmě, tím víc vnímám důležitost toho, aby naše firma měla vizi a jasný směr. Jednou z mých rolí je role vizionáře. Rádi bychom se během pěti let dostali mezi TOP 5 evropských prodejců v našem oboru. Nový e-shop na této cestě odemyká další pomyslná políčka hrací desky.
Za skladem máte zahrádku a včelstvo. Uvažujete ještě o vybudování něčeho dalšího, čím byste se od „běžných prodejců“ odlišili?
Chceme se k prostředí kolem nás chovat co nejzodpovědněji a už zhruba rok pracujeme na projektu fotovoltaické elektrárny. Ta by v důsledku měla pokrýt v létě možná celou a v zimě alespoň část spotřeby naší energie.
Řada zaměstnanců dnes běžně pracuje z domova. Jak často homeoffice využíváš ty?
Jen v pátek. Mám rád režim pracovního dne – jakmile z něj vypadnu, obtížně se mně do něj dostává zpět. Navíc cestu do práce vnímám jako svůj osobní rituál. Každé ráno chodím do práce pětačtyřicet minut pěšky a pohyb je důležitou součástí mé rovnice rovnováhy. Pokud by chyběl, ta rovnice by nevycházela.
Pomáhá ti proti vyhoření pořád i hraní na kytaru?
Rozhodně. A mám radost, že můj nejmladší syn, který teď právě nastoupil do školy, se pro kytaru nadchnul taky. Těším se, až si spolu pořádně zahrajeme.
Co ti teď v práci dělá největší radost?
Jednoznačně náš nový e-shop. Je to takový můj splněný sen. Vnímám ho podobně jako naši modřanskou prodejnu, díky níž teď máme opravdu reprezentativní místo. Jedná se vlastně taky o takový domeček, i když virtuální, kde se setkáváme s našimi zákazníky. A jsem moc rád, že ho máme tak hezký. Testuju ho už víc než měsíc a jen velmi těžko se mně vrací ke staré verzi. Doufám, že stejně to budou vnímat i ostatní...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.