Přejít k hlavnímu obsahu
Vojtik | Foto: Tereza Schmidtová
Vojtik | Foto: Tereza Schmidtová
Pavel Zelinka -

Vojtik přináší křehkou hudební výpověď se silným vnitřním pnutím

Slovenský hudebník Vojtik svou virální queer hymnou Detviansky sen ovládl československou alternativní scénu a stal se jedním z československých objevů loňského roku. V letošním roce na debutové EP navazuje albem Messiash IX. Tato nahrávka je hudebním manifestem, jenž Vojtikův svět suverénně rozšiřuje hned několika směry.

Alternativní hudební scéna v Česku i na Slovensku dlouho neviděla tak výrazný vstup na hudební scénu, jaký se loni povedl devatenáctiletému vystudovanému divadelníkovi Vojtěchu Klinecovi alias Vojtikovi. Jeho tvorba, která jedinečně spojuje osobní výpověď o životě queer člověka na venkově s výraznou vizuální stránkou, si během několika dní získala pozornost posluchačů, umělců i kritiků. Zájem o svou tvorbu navíc přiživil podobně silným debutovým EPčkem Kvety z Podpoľania. V době, která na Slovensku menšinám nepřeje, je taková výpověď zpěváka romského původu poměrně odvážná. Jenže Vojtik nehraje na kontroverzi. Jeho písničky by obstály a zaujaly i bez menšinové „berličky“. Tuto tezi podporuje letos vydané album Messiash IX zabíhající z nezávisle popového středu do indie rockové, funkové, ale i jazzové a neoklasické oblasti.

„Původní myšlenka byla udělat cover na klip American Teenager od zpěvačky Ethel Cain, ale pak mě napadlo udělat svoji vlastní osobitou skladbu, protože jsem v tom viděl potenciál. Vzpomínám si na to, že jsem vůbec nespal a z posledních sil jsem připravil demo verzi, kterou jsem dokola poslouchal, a napadalo mě toho víc a víc,“ prozradil Vojtik začátkem tohoto roku v rozhovoru pro portál Romea.cz moment, který vedl začátku jeho hudební kariéry. Žádný kalkul, zkrátka odšpuntovaný sud s emocemi podpořený možná až nečekaným melodickým potenciálem.

Na rozdíl od DIY loňského roku, letošek zastihuje Vojtika v úplně jiné pozici. Jako jistého mluvčího sexuálních menšin na Slovensku. Jenže sám autor se nestaví do role barikádového bojovníka. Ano, jeho vlastní život, promítající se i do skladeb nové desky, je stále jeho největší inspirací. Přesto autor o výbušných tématech, jako o traumatu z náboženství nebo ztrátě nevinnosti, nemluví plamenným jazykem kolegů z hiphopové komunity. Jeho písničky jsou spíše kombinací deníkových záznamů s výraznou básnickou licencí. „Bože môj povedz, či tu vážne si, pomôž špinavým deťom mojím,“ modlí se Vojtik v otvíráku Kríž za sebe, ale i za všechny jemu podobné osoby. Pokoru hudebník neztrácí ani ve skladbách, ve kterých se staví na vlastní nohy. „Nie som zázrak ani spasitel, nádej, nádej prázdnych tiel, zajtra národa nepriateľ,“ konstatuje vyrovnaně v titulní kompozici. I z tohoto důvodu dává smysl zařazení vlastní verze ikonické Salome od Klarka Kryla, i když lehce krkolomná čeština našince může tahat za uši.

Co vás na desce jako muzikanty zaujme?

I když loňské EP Kvety z Podpoľania se na první poslech tvářilo jako jednoduše přístupný indie pop, při dalších posleších na nás vykoukly nenápadné detaily typu folklórních vstupů fujary. I nová deska začíná díky použití cimbálu koketérií s folklórem. Jenže to je jen jeden z mnoha žánrových odstínů, který nám Vojtik spolu s blízkým spolupracovníkem Kevinem Lázokem na Messiash IX nabízí. Podobně zamyšlenou náladu jako vstupní Kríž nabízí i „kostelní“ Gloria (Excelsis), či klipová Love Handles připomínající baladický rukopis milované Lany Del Ray s výrazným klavírem a smyčci. Oproti tomu stojí jazzovými vyhrávkami načechraná Krajina zázrakov, funkem nabušená titulní skladba nebo handpanem ozvláštněný Púčik. Celý ten barevný konglomerát ale stojí a leží na vokálu autora, který od loňského EP ušel po stránce interpretační suverenity a intonační jistoty velký kus cesty. V šansonově baladických momentech je dokonce dechberoucí.

Niterná produkce, která se na Messiash IX střetává s queer estetikou avantgardního popu mísící suverénně akustické nástroje s elektronikou, přinesla opravdu výraznou výpověď. Ta se nikam sama necpe, i když je primárně tematicky angažovaná. V rozhovoru pro Radio Wave se Vojtik několikrát vyslovil za to, že by nechtěl na festivalech plnit „povinnou položku“ menšinám nakloněných projektů. Že by byl rád, aby jeho hudba obstála bez těchto politicky ošemetných berliček. Letošní deska je v tomto boji silným, hudebně přesvědčivým argumentem.  Ba co víc, je jednou z nejlepších desek, které v bývalém Československu v letošním roce vyšla.

Vojtík - Messiash IX

Vojtik – Messiash IX

Slnko rec., 46:38, 2024

90 %

Tagy Recenze alb Vojtik

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY