Allen Abbassi, vývojář nové řady Fender American Professional

Vzali jsme to úplně od základů, říká vývojář nové řady Fender

Byli jsme přímo u zdroje legendární značky Fender. Allen Abbassi je totiž jedním z hlavních vývojářů, který je přímo zodpovědný za novou řadu Fender American Professional. Jen stěží bychom hledali někoho, kdo by nám o nové éře výrobce pomohl povídat zasvěceněji. Bavili jsme se ale i o obecnějších věcech. Zajímalo nás, co Fender nové kytarové generaci nabízí. A taky jsme snad jednou provždy zničili mýtus, že američtí výrobci posílají do Evropy méně kvalitní nástroje.

Jaké to je čelit výzvě, kdy musíš vylepšit nebo rozvinout něco, co je po dekády považované za dokonalé? Protože předpokládám, že o to při vývoji nové série šlo.

Je rozhodně velká výzva „rozvíjet“ jakýkoliv klasický Fender design, vzhledem k tomu, že jsou perfektní už od počátku. Naším úkolem je vyrábět nástroje, které navazují na dědictví Fender po designové i zvukové stránce. Není to samozřejmě snadné. S novou sérií American Professional nám šlo o to podívat se zblízka na veškeré charakteristiky našich kytar a zjistit, jestli je můžeme nějak přiblížit potřebám dnešních hráčů. Vzali jsme to úplně od základů a přezkoumali všechno: krky, snímače, kobylky, elektroniku i ladící mechaniky. Nechtěli jsme změny za každou cenu. Jen pokud jsme byli pevně přesvědčení, že tvoříme vylepšení z hlediska herního komfortu nebo zvuku. Po dlouhých zvukových zkouškách a experimentech jsme došli k tomu, co je dnes řada Fender American Professional.

Jaké jsou hlavní novinky, které sdílejí všechny kytary a basy American Pro?

Všechny kytary i basy jsou osazené V-Mod snímači, mají nový tvar krku, vyšší a užší pražce, nulté pražce z kosti a nový kufr. Modifikace se týkají také kobylek a obvodu treble bleed (pro zachování výšek při stažení volume).

Proč nové snímače? Co V-mods přinášejí?

U Stratocasterů, Telecasterů, Precisionů i Jazz basů jsme experimentovali s různými typy Alnico magnetů v rámci jednoho snímače. Například u Stratu má prostřední snímač Alnico V magnety pod strunami e, h a g, ale Alnico II pod strunami E, A a D. Tato modifikace tak ovlivňuje zvuk jednotlivých strun. Je to vlastně jako kdybyste upravovali ekvalizaci pro co nejlepší zvuk. Výsledkem je krásný a tradiční Fender sound, který je na míru šitý pro každou strunu a každou pozici.

U modelů Jaguar a Jazzmaster jsme postupovali trochu jinak. Základem ale také byly vintage style snímače. Zubatá krytka snímače u Jaguaru je teď místo ocele vyrobená ze slitiny niklu a stříbra, což snižuje vliv na magnetické pole. Přidali jsme vinutí u obou snímačů pro více gainu a větší boost ve středních frekvencích. Snímače u Jazzmaster kytar mají vyšší magnety a větší cívku. Výsledkem je silnější střední frekvence a jejich lepší artikulace. Největší výhodou je klasický feel Jaguar a Jazzmaster zvuku, ale širší zvukové spektrum při hraní načisto i zkresleně.


Jak bys porovnal sérii American Pro a American Elite? Jaký typ kytaristy by měl šáhnou po kytarách z které řady?

Série American Elite zahrnuje nástroje navržené jako ultramoderní verze našich klasických modelů. Najdete na nich blýskavé barvy, nově vyříznutou patku krku, snímače Noiseless 4. generace, zamykací ladící mechaniky nebo aktivní elektroniku u baskytar. Tohle vše je určené pro kytaristy, kteří chtějí moderní prvky na tradičních kytarách. Ideální volba pro často hrající kytaristy se spoustou efektů (díky Noiseless snímačům) a také pro studiové hráče.

Oproti tomu nová série American Professional nabízí klasické modely citlivě zasazené do dnešní doby. Chtěli jsme, aby vypadaly jako tradiční Fender nástroje, ale s vylepšeními „pod kapotou“. Snímače V-Mod, Deep C krk, vyšší a užší pražce, obvod treble bleed, modifikované kobylky, to vše jsou pro kytaristy velké novinky, ale nevšimnete si jich na první pohled – ten vypadá tradičně a ctí klasický Fender design.

Kde jste vzali inspiraci pro ty tři nové barvy, které vévodí nové sérii?

Sonic Gray a Antique Olive navazují (stejně jako většina barev Fender) na barevné varianty starých amerických aut. Jakmile jsme je poprvé viděli, bylo nám jasné, že je chceme. Barva Mystic Sea Foam byl pokus, které nás mimochodem hodně baví. Jde o upravení nějaké klasické Fender barvy efektem, kterému říkáme „Mystic“. Stejné to bylo v případě starších „Mystic“ variant modré, černé, suburst, červené a modré. Jakmile jsme vyzkoušeli Mystic Sea Foam, padly nám čelisti a měli jsme jasno.

Probíhaly během navrhování nové řady nějaké konzultace s profi hudebníky?

Jasně, hlavně při tvorbě nového krku Deep C. Vytvořili jsme návrhy s různými profily – některé užší, některé silnější a některé velmi tlusté. Dali jsme je několika kytaristům, abychom posbírali jejich názory a Deep C to vyhrálo na plné čáře.

Co považuješ za největší úspěch nové řady?

To je těžká otázka, protože jsem nadšený z celku, který se nám povedl. Musím říct, že za obrovský úspěch považuju nové modely Jaguar a Jazzmaster. Už dlouho jsme totiž chtěli vyrobit fenomenálně hrajícího a klasicky vypadajícího Jaguara a Jazzmastera, což se nám teď povedlo. Další věc jsou ty V-Mod snímače. Považuju je za obrovský úspěch. Nebyli jsme si 100% jistí, jestli dokážeme nahradit naše nejlepší vintage snímače a zachovat kvalitu zvuku, kterou vyžadujeme. Výsledek je ale super a kytaristé nám to potvrzují.


Fender je legendou, o čemž není pochyb. Ale v čem je dnešní Fender lepší než konkurenční značky? Proč by měla nová generace kytaristů hrát na Fender?

Drtivá většina (rockových) nahrávek, které lidé poslouchají a milují, mají někde ve svém mixu alespoň dotek Fenderu nebo jeho odkaz. Pokud chceš skutečný zvuk tvého oblíbeného hudebníka od Jimiho Hendrixe, přes Stinga, Kurta Cobaina nebo Geddyho Lee, potřebuješ Fender. Naše nástroje jsou zásadně otisknuté v bohaté hudební historii posledních sedmi dekád, což ostatní výrobci v takové šíři nemohou říci.

Dnešní Fender je absolutně autentický. Naše továrna v kalifornské Coroně stále používá spoustu originálního nářadí a původních strojů, na které vznikaly staré Fendery. Stále používáme původní geometrii pro tvorbu krků a těl. Stále máme původní recept na vývoj snímačů a u všech nástrojů udržujeme velký poměr ruční práce. To vše se podílí na legendárním Fender zvuku, kvalitě a stylu.

Nakonec Fender nástroje nechají zaznít i tvůj originální vnitřní hlas. Za tři vteřiny víš, že hraje Stevie Ray Vaughan na jeho Stratocaster. Během okamžiku poznáš akord, který zahraje Keith Richards na jeho Telecaster. Fender nástroje jsou všestranné. V podstatě lze použít jakýkoliv Fender nástroj na jakýkoliv styl – blues, punk, country, funk, pop, soul, metal.

Jak dlouho trvá vyrobit jednu Fender kytaru od prvního kusu dřeva po finální nástroj?

Existují různé procesy pro různé kytary, od kterých se odvíjí doby výroby. Třeba schnutí lakovaného povrchu trvá mnohem déle oproti polyurethanovému povrchu. Každopádně je to dlouhá cesta, kterou urazí každá kytara, aby dostála kvalit Fender.

A kolika lidem projde každá kytara rukama, než je hotová?

To také záleží model od modelu. Jen krk může projít rukama až deseti lidí během broušení a leštění. Nemluvě o barvě, pražcích, elektronice, finálnímu sestavení, kontrole kvality a balení. Suma sumárum to může být třeba 50 lidí.

Někteří lidé v České republice si myslí, že američtí výrobci do Evropy posílají nástroje nižší kvality a ty nejlepší modely si nechávají na americkém trhu. Můžeš prosím jednou provždy vyvrátit tento mýtus?

Tak proti tomu se musím silně ohradit, protože to absolutně není pravda. Chceme, aby každý na světě měl možnost získat jen ty nejlepší nástroje, které umíme vyrobit. Každou kytaru děláme s maximální péčí a hrdostí! Všechny kytary Fender, ať už je posíláme kamkoliv, jsou vyráběné podle stejných přísných kritérií a standardů.