Přejít k hlavnímu obsahu
Yamaha Reface DX
Yamaha Reface DX
Roman Jež -

Yamaha Reface DX: za málo peněz hodně muziky

Když do rovnice dosadíte 130 let zkušeností, několik desetiletí výzkumu a progresivních inovací, nemůže být výsledkem nic jiného, než japonská firma se třemi ladičkami ve znaku. Ke svým kulatým narozeninám nadělila muzikantům zajímavou řadu klávesových nástrojů. Řada Reface čítá čtyři klávesové nástroje v malém úsporném balení. Na první pohled dětské hračky s malou klaviaturkou a pár ovládacími prvky skrývají uvnitř silný potenciál. Dnes se podíváme na společné vlastnosti všech Reface instrumentů a na syntezátor DX.

Mechanická konstrukce

Všechny čtyři nástroje mají plastové celkem bytelné šasi a tříoktávovou dynamickou klaviaturu s malými klávesami. Po stranách jsou osazeny dvěma malými reproduktory, které s basreflexem reprodukují zvuk překvapivě slušně. Komponovat můžete bez problémů i ve vlaku, autobuse nebo pod stanem, protože nástroje je možno provozovat i na šest tužkových baterií.

Zadní panel je u všech čtyř nástrojů shodný. Vedle připojení adaptéru a síťového vypínače je vstup pro pedál. Typy DX a CP umožňují připojit sustain pedál, kdežto CS a YC očekávají volume pedál.

Kromě dvou 6,3 mm jack výstupů a sluchátkového výstupu je k dispozici Aux In (3,5 mm jack) například pro připojení mp3 přehrávače. Přes redukční kablík lze nástroje propojit s jinými přístroji prostřednictvím klasických Midi DIN konektorů. USB slot ke komunikaci s počítačem je dnes už samozřejmostí.


MIDI a ostatní

Každý Reface nástroj reaguje na všechny základní midi povely, jako jsou KeyOn/Off, PitchBend, Modulation, Volume, Expression, Sustain a další. Nastavení Midi parametrů stejně jako PitchBendu, reproduktorů, pedálu a Reset se u CS, Cp a YS děje pomocí tzv. „Keyboard settings“. To obnáší zapnutí přístroje současně s držením některé klávesy. U typu FM se vše nastavuje přes menu.

VOLUME slouží k ovládání hlasitosti a OCTAVE nastavuje transpozici klaviatury (nikoli zvuku).

Reface DX

Jak už sám název a vzezření nástroje napovídá, navrátila se Yamaha ke své slavné DX sérii, v níž se používala FM syntéza se svým nezaměnitelným zvukem. Protože je FM syntéza na programování a pochopení významu jednotlivých parametrů složitější disciplínou, dovolím si odkázat na seriál Syntezátory: Mýtus nebo hračka?, kde se FM syntéze budeme věnovat podrobněji.


Ovládací panel zaujme na první pohled relativně velkým displejem a dotykovým polem Data Entry, které slouží k nastavení zobrazených parametrů. Pomocí čtyř tlačítek vpravo od displeje lze ovládat několik základních parametrů zvuku, jako jsou úrovně, frekvence i feedback operátorů a algoritmus. Další tlačítka se používají k volbě paměti nebo stránek menu v edit módu, volbě Looperu, či uložení zvuku. Zvuk/Program lze uložit do 32 pozic organizovaných ve čtyřech bankách.

O „výrobu“ barvy se stará čtveřice oscilátorů/operátorů propojitelných ve 12 algoritmech. Algoritmus definuje, který operátor produkuje zvuk, a který se stává zdrojem frekvenční modulace pro operátor jiný. Každý operátor má možnost nastavení kladné i záporné zpětné vazby; může tedy produkovat sinusový, pilový nebo obdélníkový signál.

Čtyřsegmentové generátory obálky EG umožňují nastavit prakticky jakýkoli tvar. Jak je u FM syntézy dobrým zvykem, má každý operátor svůj vlastní EG. Jeden EG navíc umožňuje glissando. Slušně vybavený LFO slouží k simulaci vibráta, tremolla, nebo spektrální modulace. PitchBend je nastavitelný v rozsahu ±2 oktávy v půltónových krocích; jeho hodnota může být pro každý program jiná a ukládá se se zvukem.

Sekce EFFECT disponuje dvěma stejnými efekty, u každého lze zvolit Distortion, Filter (WahWah), Chorus, Flanger, Phaser, Delay nebo Reverb.

LOOPER umožňuje vytvářet opakující se pattern postupným přihráváním. Do něj pak lze improvizovat. Jediným omezením je počet hlasů syntetizéru. Po vypnutí přístroje se bohužel data looperu smažou.

Závěr

Yamaze se podařil husarský kousek. Nástroj vypadající jako nevinná hračka vybavil kvalitním FM syntetizérem s vynikajícím dynamickým a čistým zvukem. A to vše za velice příznivou cenu. Omezení malými klávesami lze elegantně obejít připojením master keyboardu.

Jako dlouhodobého majitele Yamahy DX7 mě velice příjemně překvapila kvalita a pověstná tvrdost basových zvuků, kterými je FM syntéza pověstná. Až do dnešní recenze jsem nenašel adekvátního nástupce starých dobrých DX.

klady
- skvělý poměr cena/výkon
- výborný zvuk
- vysoká konektivita
- možnost provozování na baterie

nedostatky
- malé klávesy
- jen 32 pamětí

Reface DX a ovládací panel v PC Reface DX se svou třicetiletou maminkou Yamaha Reface DX společně s Korg Nanokontrol2
Tagy Yamaha Reface Yamaha Reface DX

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY