Yamaha THR10C: slibovaný velký zvuk dostanete
Jaká je řada kytarových zesilovačů s označením THR od Yamahy, tedy malovýkonové tranzistorové zesilovače s vestavěnými efekty a modelingem aparátů? Rozměr sice malý, ale velký zvuk – tvrdí reklama. A Yamaha THR10C by v sobě navíc měla ukrývat i simulace vintage a boutique aparátů. To už stojí za vyzkoušení.
Jak to vypadá?
Asi největším překvapením u této řady zesilovačů je určitě jejich neobvyklý design, alespoň na první pohled. Celé kombo je totiž důmyslně ukryto do šasi rozměrově odpovídající klasické (nebo jen o trochu menší) hlavě, jakou známe z většiny běžných stacků. Což na jednu stranu dává pocit jednoduché manipulace a přenositelnosti, ale na stranu druhou tak trochu vzbuzuje strach o kvalitu zvuku. Dva reproduktory o velikosti 3" v malé a navíc plechové skříňce a v reklamě slibovaný plný zvuk velkých aparátů? No, uvidíme...
Co se barvy týče, výrobce nabízí celkem 5 modifikací tohoto zesilovače, které se pak kromě zvuku a ovládání liší i barvou. V případě modelu THR10C vsadila Yamaha na černou, která spolu s chromovaným madlem na přenášení vzbuzuje dojem solidní odolnosti. Po zapnutí aparátu navíc skrze perforaci v přední i zadní části rozsvítí červené ledky, které mají evokovat dojem žhavících se lamp. Efektní zvláště v přítmí pokoje. Ostatně jinde asi tento zesilovač ani používat nebudete, protože byl zkonstruován zejména k účelu domácího cvičení či home recordingu. Tranzistorový výkon 10W, navíc bez možnosti připojení externího reproduktoru, to pak jen potvrzuje.
Pojďme k ovládání. Vše podstatné nalezneme na horním panelu. Na zadním panelu se nachází jen USB vstup spolu se vstupem pro napájecí adaptér. Kromě samotného vstupu pro kytaru, sluchátka a pro další zařízení typu MP3 či jiného přehrávače (Aux), zde máme možnost i korigovat i signálovou úroveň těchto vstupů pomocí dvou potenciometrů Guitar a USB/Aux.
Zesilovač disponuje 8 modely zesilovačů, z nichž pět (Deluxe, Class A, US Blues, Brit Blues a Mini) má za úkol co nejvěrněji nasimulovat zvuk legendárních lampových vintage a boutique aparátů. Model Bass pak slouží pro připojení baskytary, Aco pro připojení akustické kytary a konečně Flat je čistý zvuk s rovnými korekcemi, který slouží především pro nekytarový signál. Pětice potencimetrů Gain, Master, Bass, Middle, Treble je přirozeně společná pro všechny "kanály", ale své nastavení si můžete v pohodě uložit pod pět uživatelských pamětí a svůj uložený zvuk kdykoliv vyvolat pohodlným stisknutím jednoho tlačítka.
Aparátek disponuje rovněž vlastní efektovou jednotkou a tak si můžete vybírat mezi efekty chorus, flanger, phaser a tremolo a pomocí druhého potenciometru mezi dozvukovými efekty delay, delay/reverb, spring reverb a hall. Nechybí zde ani možnost natapování tempa delaye, vestavěná ladička a protože kombo má dva reproduktory, nabízí se i možnost využití rozšířeného sterea. On/off switch je páčkový a působí trochu křehce, ale snad výrobce ví, co dělá. Vše prakticky a funkčně uspořádáno, je tedy na čase udeřit do strun.
Jak to hraje?
Jen krátce na vysvětlenou. Nepatřím mezi horlivé nadšence modelingu a simulací, tedy pokud je možnost, dávám raději přednost originálu. Nicméně nejsem ani z těch, kteří se kroutí v křečích již při pouhém vyslovení slova digitál či simulace. Prostě nechávám především promluvit výsledný zvuk a zrovna tak jsem přistupoval i k tomuto zesilovači. A hned v úvodu musím říct, že jsem byl více než příjemně překvapen.
Všechny "kanály" a to včetně těch, které nejsou primárně určeny pro elektrickou kytaru, znějí velmi dobře a použitelně. A protože se má jednat o simulace starých, dobrých, lampových a drahých aparátů, vše se zde odehrává v intencích čistého zvuku a crunche, ale při vytočení gainu na maximum lze u některých modelů docílit i slušného ovedrive. Co mě rovněž překvapilo, že aparát hraje hodně nahlas i při svém výkonu a malých reproduktorech. Úplně na maximum bych to asi netočil, protože tam už je velikost repráčků zvukově přeci jen trochu limitující, ale do cca tří čtvrtin dráhy volume je zvuk parádní a přitom dostatečně hlasitý.
Takže i s tímto mrňousem si můžete nadělat ze sousedů nepřátele. Dalším velkým překvapením pro mě byl reklamou slibovaný "velký" zvuk. Nevím, jak to pánové od Yamahy dokázali, ale aparátek skutečně "tlačí", jako by vám za zády stála bedna 4x12". No dobře... tak tolik zase ne, ale minimálně ten pocit tam prostě je!
Občas jsem se při hraní musel i po očku podívat, jestli skutečně hraju na onoho pidižvíka a ne na nějaký mnohem výkonnější aparát. Klobouk dolů. Rozepisovat se zde detailně o zvukové charakteristice jednotlivých simulací by bylo asi zbytečně zdlouhavé a osobní pocit je beztak nepřenosný. Navíc každému uchu lahodí něco jiného – a tak jen dodám, že všechny simulace v sobě skutečně více či méně obsahují určitou charakteristiku či otisk slibovaného vintage či boutique zvuku.
Mě osobně nejvíce uchvátil zvuk "kanálu" US Blues, který zejména ve spojení s hallem či reverbem silně evokuje kytarový zvuk 50. a 60. let alá Hank Marvin, dále skvostný zvuk Brit Blues (alá Marshall Bluesbreaker) a v neposlední řadě i zvuk "kanálu" Mini (simulace amerického boutique aparátu Mini Z od firmy Dr.Z). Ten paradoxně umožňuje pomocí Gainu nakroutit asi největší zkreslení, tedy už velmi slušný overdrive, a alespoň pro mě, obsahoval ve svém zvuku ono kýžené "něco", co si náramně rozumělo s mým Stratocasterem i s mým uchem:-). Ale jak jsem uvedl, všechny "kanály" jsou uchu lahodící a inspirativní a pokud člověk nepřemýšlí jak moc a kterému originálu se zvuk podobá a sází spíše na použitelnost, musí být spokojen jako já.
Přidaná hodnota v podobě vestavěných efektů je třešinkou na dortu a všechny efekty se dají celkem bez problému použít. Jejich ovládání je sice značně omezené a regulovat jde v podstatě jen míra efektu v původním signálu, ale pro účely tohoto zesilovače je to naprosto dostačující. Jakékoliv další možnosti by zbytečně navyšovaly rozměry aparátu a jistě i cenu. Jedinou výhradu bych směřoval snad jen k reverbu a hallu, které jsou i při nastavení na nejnižší míru přeci jen až zbytečně výrazné. Ale vše lze vyřešit např. použitím vlastních krabiček. Ty ostatně můžete použít i v případě, že toužíte po vyšší míře zkreslení.
Zesilovač si dobře rozumí s overdrivem i distortionem, jen co se týče hi-gainových krabiček, platí zde všeho s mírou. Navíc je škoda "prznit" výborně hrající simulace nějakým přílišným zkreslením. Ostatně Yamaha v řadě THR nabízí i model zaměřený na hráče požadující pořádnou metalovou pilu a ten má gainu na rozdávání.
Jen pro pořádek jsem vyzkoušel i kanál určený pro akustickou kytaru a i zde se aparát choval bez výhrad. Potenciometr Gain u tohoto kanálu funguje systémem blend, kdy je čistý signál míchám se zvukem mikrofonu. Tedy čím více doprava, tím více mikrofonu a na maximu už je pak pouze zvuk mikrofonu (resp. jeho simulace). Povedené a užitečné. Baskytaru na vyzkoušení kanálu Bass jsem bohužel neměl k dispozici, ale kanál je velmi dobře použitelný i pro elektrickou kytaru a skýtá tak v podstatě šestou simulaci.
A komu jsou i všechny tyto možnosti málo, nabízí Yamaha na svých stránkách možnost další editace a nastavení zvuků pomocí USB kabelu a s pomocí přiloženého cd-romu obsahující oblíbený nahrávací a editační program Cubase Al možnost přímého nahrávání a editování vašich nahrávek. Jo, abych nezapomněl – kombo funguje i na baterky, takže můžete cvičit a skládat i mimo dosah energetických sítí – žádné výmluvy. Na takhle malý aparátek je to už docela slušná výbava, co říkáte?
Závěr
K hodnocení modelingových aparátů lze přistupovat dvěma způsoby. Buď brblat, že originál to stejně není (není a ani být nemůže, neboť originál je prostě vždycky jen jeden), nebo se příliš nedržet toho, jak by to hrát mělo a soustředit se spíše na to, jak to hraje doopravdy. A pokud je zvuk použitelný a inspirativní, dá se pak snadno odpustit i to, že ten "maršál" je málo "maršálovskej" a "fendr" zase moc "fendrovatej". Tenhle prcek od Yamahy se ale za svůj zvuk rozhodně stydět nemusí a ve světě modelingu se určitě neztratí. Zvlášť uvážíme-li jeho možnosti a cenu odpovídající např. jediné "butikové" krabičce...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.