Za hodně peněz málo muziky?
Je podmínkou skvělého zvuku jednotlivých prvků nebo celé bicí soupravy vysoká cena? Nebo lze dostat nenahraditelné výsledky i z podceňovaných produktů? A je předražený nástroj vždy jistotou "světového soundu"?
Pravděpodobně všichni bubeníci mají představu o ideálním zvuku svého nástroje. Z videí, koncertů a nahrávek profesionálů jsme se inspirovali asi všichni. Dříve nebo později přijde moment, kdy uslyšíme právě tu vysněnou kombinaci tónů, sustainu, hlasitosti a dalších důležitých faktorů. Hudebník dostane představu a snaží se jí svůj nástroj přizpůsobit. Fyzikální zákony však vždy přímé přenesení snu do zkušebny neumožní. Korpusy bubnů se od sebe liší použitým dřevem, způsobem přilepení a slisování jednotlivých vrstev, ale i mírou důslednosti při finálních úpravách. Mezi ty patří třeba modifikace úložných hran či „snare-bed“ u malých bubínků umožňující dokonalejší styk struníku a rezonanční blány. Tím to však nekončí. Neméně záleží na kvalitě všech závitových mušlí, ráfků, mechaniky a na typu použitých blan.
Proč je tedy takový rozdíl mezi nástrojem za 30 a nástrojem za 60 tisíc korun, když jsou oba dejme tomu vyrobeny ze stejného počtu vrstev javorového dřeva a disponují srovnatelným hardwarem? Hlavní příčinou je zpravidla kvalita zpracování všech elementů a lokace továrny. Z té se odvozuje cena pracovní síly. Další velice znatelnou a zřejmou podstatou je značka. Přesně jako to známe u elektroniky nebo například oblečení – za zvučné jméno výrobce se platí. Mnohdy je však kvalita podobná levnějším neznámým alternativám.
Z vlastní zkušenosti vím, že není lehké nakupovat jen dle ceny. Měl jsem v ruce řady nástrojů za tisíce, které byly jednoduše nevýrazné. Příkladem javorovou soupravu DW Collector´s series, jejíž cena se může pohybovat i přes 70 tisíc korun. Tato konkrétní sada při jakémkoliv jiném ladění než hlubokém ztrácela střední frekvence a celkově byl zvuk zastřený a nekonkrétní. Tím však nekritizuji celkově tuto řadu. Jsou to ryze profesionální bicí a špička mezi současnými bubny. Posuzování musí být individuální díky jedinečnému přístupu ke každé soupravě a rozhodně nelze tuto kritiku paušalizovat na celou sérii.
Zároveň jsem měl v ruce mnoho nástrojů za pakatel, které zněly překvapivě dobře. Při vhodném výběru blan lze dostat z březových modelů Mapex Meridian Birch nebo Sonor Force 2007 neodolatelný univerzální zvuk. Tyto bicí soupravy lze sehnat za cca 20 tisíc a jsou označovány za poloprofesionální nástroje. Ale nejčastěji při mých zkušenostech fungovala přímá úměra, takže jsem měl v ruce i bídně hrající levné nástroje a špičkový zvuk za vysokou cenu.
Tímto článkem jsem chtěl primárně doporučit, aby bubenická veřejnost vždy nespoléhala na předpokládanou bezchybnost drahých nástrojů. Většinou cena odpovídá výsledku, ale stále existují výjimky. Právě kvůli nim je třeba nevnímat značku, nýbrž zvuk.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.