Zápisky Frontwoman #18: Jak se vrýt do drážek vinylu
Máte pravdu, není to poprvé, co je v rámci magazínu Frontman tématem článku hudba na vinylech. Měli jsme tu článek zaměřený na technické aspekty vzniku gramofonové desky i rychlonávod z kapelní perspektivy, jak realizaci pojmout. V rámci osmnáctých Zápisků se pokusím nabídnout pohled alternativní, aktuální a svůj.
Zatímco streaming hudby z online platforem je praktickým instantním konzumem, poslech z vinylu je rituálem a p(r)ožitkem, který ovšem něco vyžaduje. Musíte si na něj udělat čas a prostor – a to doslova. Každá deska, kterou si pořídíte, bude mít svůj příběh. Ať už k vám přijde z opačného konce světa přes eBay, přivezete si ji z antikvariátu v zahraničí, anebo krámku za rohem, následný postup je neměnný.
Chvíli studujete obal, opatrně vyndáte vinyl, položíte jej na talíř a čekáte na moment, kdy jehla zapadne do drážky, ozve se jemné praskání a pak první tóny hudby. Přeskakování z písničky na písničku je tu nežádoucí, takže si poslechnete album tak, jak jej autoři zamýšleli, od začátku do konce. Je to krásné a je to magické. A pokud jste aktivní muzikanti, kteří mají poslech vinylů rádi (anebo vnímáte trendy a není vám lhostejné, že prodeje vinylů vystřelily nahoru, případně zkrátka chcete fanouškům nabídnout veškeré dostupné formáty), možná vás časem napadne, že by vlastně bylo skvělé slyšet z vinylu i své vlastní písničky. Jak v tom případě postupovat, když nemáte nikoho, kdo to zařídí za vás?
1. Promyslete, zda to pro vás má smysl
To, že vy sami jste fanoušky vinylů, ještě neznamená, že jejich realizace má pro vaši hudbu smysl v širším měřítku. Nechat vyrobit náklad gramofonových desek nestojí pár korun a pokud je nechcete mít vyskládané ve zkušebně, kde se na ně kvůli nedostatku odbytu bude prášit, odpovězte si nejdřív na základní otázky: mám cílovou skupinu, která si vinyly koupí? Mám dostatek fanoušků, kteří si vinyly koupí? Už jsem někdy zaregistroval*a, že se příznivci u merch stánku na vinyly ptali?
Samozřejmě, pokud máte rozpočet na to, abyste si náklad nechali vyrobit sami pro sebe a čistě pro radost, není to nic proti ničemu. Pokud však vinyly pokládáte za komoditu a hodnotný přírůstek do nabídky vašeho merchandise, otázkami výše bych určitě začala. A vyjde-li vám, že to smysl dává, pokračujte dále.
2. Čísla, čísla, čísla
Výroba každé várky vinylů se skládá ze dvou složek: fixní náklady plus náklady na jeden kus. Čím menší náklad, tím vyšší cena za kus, plus počítejte s tím, že třeba výrobna v Loděnici přijímá pouze objednávky s minimálním počtem 300 kusů. Přijde tedy čas, kdy si budete muset sednout a položit si další otázky obsahující slovo Kolik:
- Kolik peněz na to máme?
- Kolik toho budeme nechávat dělat?
- Za kolik budeme následně prodávat jeden kus?
Až si to všechno spočítáte, najdete ten správný kompromis a budete mít o své představě z většiny jasno, nechte se propojit s obchodním zástupcem, který bude následně vaším konzultantem a průvodcem v celém procesu. Před samotnou objednávkou a výrobou vás totiž čeká ještě mnoho papírování, rozhodnutí a proměnných, ale nebojte, teprve tehdy to začne být opravdu zábavné.
3. Konfigurátor kouzel
Určitě je dobré udělat si před celou akcí malý průzkum a omrknout, jaké varianty konfigurace desky máte k dispozici. Možnosti jsou totiž obrovské. Začíná to samotnou deskou: můžete mít standardní „lehkou“ verzi, anebo také kvalitnější o hmotnosti 180g. Může být klasicky černá, anebo také barevná, vícebarevná, průsvitná, potištěná, různě tvarovaná...
Pokračuje to obalem: volit můžete mezi druhy materiálů různé kvality a typu povrchové úpravy – lesk, mat, reliéfy... Můžete si vybrat, zda chcete mít desku v sáčku standardně bílém, černém, anebo na to máte vlastní design. Chcete mít uvnitř potištěnou kartu s texty a fotografiemi? Není problém. Máte v plánu udělat fanouškům radost vloženým plakátem? Není problém. Nebo byste snad rádi opatřili každý kus samolepkou? Není problém.
Na výběr je toho tolik, že je snadné ztratit směr. Osobně doporučuji držet se (kromě rozpočtu) ideje, že výsledek by měl být celistvý a hlavně by měl jít ruku v ruce s hudbou na desce, měl by podpořit vizuál a reflektovat to, jací jako kapela nebo interpret jste.
4. Audio inženýr a grafik jsou vaši nejvíc nejlepší přátelé
Je jasné, že vaše vinylová deska by měla dobře hrát. Do technikálií se pouštět nebudu, pokud si však audio master necháte vyrobit od šikovného audio inženýra, jenž má zkušenosti s masterováním pro vinyly, tím lépe pro vás. Ušetříte čas a nervy sobě i kontrolnímu studiu ve výrobě, které bude potřebovat vstupy ve formě WAV (strana A a strana B), tracklist a kontrolní součet MD5.
Dále mějte na paměti, že album na vinylu poskytuje signifikantní prostor vizuálu. A nevyužít toho nebo to odfláknout by byla škoda, protože vymakaná grafická stránka věci poskytne posluchači ještě intenzivnější zážitek z desky.
Pozvěte si tedy na pomoc a konzultaci dobrého grafika, ideálně někoho, kdo umí hudbu vnímat a „překlopit“ do vizuálního hlediska, a připravte se na to, že spolu strávíte nemalé penzum času v debatách. Bude potřeba vytvořit grafiku předního i zadního obalu (cover), středové etikety (central), případně sáčku (sleeve) a vložených tiskovin (insert), to vše dle šablon, které dá lisovna k dispozici. Dobrý grafik si s dostupným místem dovede pohrát a exponovat prvky, které třeba na grafice cédéčka nešly, zkrátka z toho všeho „vytříská“ maximum.
5. Testovací vzorky – ano či ne?
Jakmile vyřídíte administrativu a dle instrukcí poskytnete všechny potřebné vstupy, zbývá se rozhodnout, zda budete chtít vyrobit za relativně nízký příplatek několik kusů testovacích poslechových vzorků, nebo to risknete a rovnou pošlete do lisu celý náklad.
Takzvané test pressingy jsou jistota. Pokud si je zvolíte, výrobní proces se o pár týdnů prodlouží, máte však kontrolu nad tím, jak bude album znít a eliminujete případné zvukové mouchy včas. Protože je testovacích vzorků málo a jsou opravdu exkluzivní, interpreti je pak častokrát pošlou do světa jako limitku, čímž udělají radost sběratelům, kteří svou kolekci obohatí o raritní kus.
6. A co bude dál?
Testovací výlisky jste schválili a nyní nezbývá než čekat, až váš náklad přijde na řadu. Vzhledem k rozšíření výrobní kapacity v Loděnici se čekací doby a termíny značně zkrátily na cca 6–8 týdnů, což je výrazné zlepšení oproti dobám poměrně nedávným, kdy se na várku vinylů čekalo třeba i půl roku a déle.
Až bude hotovo, své vinyly si můžete vyzvednout buď na místě, nebo nechat poslat. A pak už studujete obal, opatrně vyndáte desku, položíte ji na talíř a čekáte na moment, kdy jehla zapadne do drážky, ozve se jemné praskání a pak první tóny hudby... té vaší.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.