Zápisky Frontwoman #2: „Si to udělám sama“ neboli Vydáváme singl od A do Z
Právě odjíždíte z nahrávacího studia plni radosti z dobře vykonané hudební práce. Náběry se povedly a teď už je na producentovi, jak si s natočeným materiálem poradí v rámci mixu a masteringu. Sice byste si mohli dát nohy nahoru a čekat na výsledek, vy to ale neuděláte a místo toho plánujete další postup. Pokud totiž nejste upsáni žádnému labelu, máte svobodu a zároveň závazek: můžete si to udělat podle sebe, ovšem musíte si to udělat sami.
Fárplán
Základem všeho je vhodný time management. Je dobré si s producentem předem domluvit termín, kdy chcete mít písničky k dispozici ve finální verzi. Počítejte s tím, že budete mít připomínky k mixu, a dejte mistrovi šavlí dostatek času, aby vaše komentáře zapracoval. Vyhněte se situaci, kdy byste sice ještě na mixu pár věcí rádi změnili, ale už nemůžete, protože termín vydání klepe na dveře a zkrátka už byste to nestihli. S odstupem času byste si to pak vyčítali a neopravené momenty by vám skladbu mohly za pár měsíců znechutit.
Jakmile jsou všichni s výsledkem spokojení a máte v ruce mastery, můžete se pohnout dál.
Vyberte si datum, kdy skladba půjde do světa. Od července roku 2015 většina umělců na Spotify vydává v pátek, protože se jedná o Global Release Friday a nová alba a písně mají tím pádem větší šanci dostat se do playlistů, které se na čerstvé novinky zaměřují (ne že by samozřejmě všechno bylo jen o Spotify, o důležitosti playlistů si ale ještě něco řekneme dále v článku).
Mezi obdržením masteru a vydáním si pak dejte rozestup alespoň dva týdny – ovšem jen v případě, že již máte vyřešenou digitální distribuci.
Příprava digitální distribuce
Nejdříve rychlovysvětlivka pro ty, kdo se nechytají: své písničky si na Spotify, Apple Music, Google Play, Amazon, Deezer, Pandoru, Tidal a další nedáváte sami, nýbrž máte smlouvu s takzvaným zprostředkovatelem, kterému dodáte vše potřebné a on poté distribuci na tyto platformy zrealizuje. Za tuto službu si přitom účtuje určitý podíl z příjmů – ten se obvykle pohybuje mezi pěti až patnácti procenty.
Pokud digitální distribuci nemáte a na výše zmíněných platformách svou hudbu mít chcete, pozdržte veškeré aktivity ještě o pár týdnů, vyberte si svého distributora a vyřiďte papírování. Pokračujte teprve ve chvíli, kdy budete mít přístup do jejich systému. V něm byste měli najít něco jako „uploader“, neboli místo, kam nahrajete audio soubor s novou písničkou a dalšími informacemi.
Proto jsem zmínila dvoutýdenní odstup. Musíte mít totiž hotový digitální obal (cover art). Pokud si ho neuděláte sami, zadejte tento úkol grafikovi, neboť výstup musí být v dobré kvalitě (alespoň 3000 x 3000 pixelů) a je vizuální vizitkou vaší nahrávky. Dále musíte mít připravená a vyplněná metadata – texty, autory. Digitální distributoři pak potřebují pár dní, aby vámi dodané informace zkontrolovali, schválili a rozeslali dále.
Zatímco je digitální distribuce v plném proudu, vy můžete pokračovat v krasojízdě.
Video Killed the Radio Star
Máte k novému singlu rovnou i videoklip? Nyní je ta chvíle, kdy jej můžete zatím neveřejně nahrát na YouTube. Dejte si záležet na popisku videa, který by měl obsahovat všechny zásadní informace o nahrávce i klipu. Zkuste se v tu chvíli vcítit do role nového potenciálního fanouška a usnadněte mu práci: co byste vy sami chtěli vidět a vědět, aniž byste si to museli zdlouhavě hledat jinde?
Neměli byste vynechat takzvané credits, tedy kde jste točili, kdo dělal náběr, mix a mastering, kdo videoklip produkoval, natáčel, editoval a stříhal. Doplňte tyto informace odkazy na dané studio či producenty a filmaře, abyste zpropagovali i jejich práci. Také přidejte odkazy na vaše sociální sítě a e-shop s merchandisem, text písně, sestavu kapely, poděkování…
Připravte si thumbnail, neboli náhledovou fotku, která se při vyhledávání na YouTube (či vkládání odkazu jinam) zobrazí uživatelům. Může obsahovat i text a měla by potenciální diváky zaujmout natolik, aby si video rozklikli. Přidejte závěrečnou obrazovku, kde můžete divákům nabídnout odběr kanálu a video, které by si od vás měli pustit jako další. Můžete naplánovat také přesný čas a datum premiéry a dát o něm fanouškům vědět, aby si odkaz mohli předem uložit a podívat se na klip jako první.
Mezitím nezapomeňte pravidelně kontrolovat portál digitální distribuce, zda už je vaše skladba k dispozici. Pokud ano, opusťte připravený YouTube a směle do další práce.
Příprava platforem
Jste-li jako umělec na Spotify, bude pro vás velmi důležitý přístup do Spotify for Artists. Na tomto místě najdete správu veškerého svého hudebního katalogu, můžete si upravit vzhled a obsah kapelního profilu a podívat se do cenných statistik. Data dnes vládnou světem a pokud víte, kdo a kde vás poslouchá, dokážete pak svou novou tvorbu směřovat na správné publikum. Data jsou informace, informace jsou vědomosti a ty vedou ke vhodným krokům.
Před vydáním nahrávky si na Spotify určitě aktualizujte bio, přidejte nové promo fotky a klidně opět přizvěte na pomoc grafika, aby vám asistoval se specifickými požadavky na velikost a poměr profilového cover artu i avataru.
Nechte si vyrobit anebo sami vytvořte canvas, což je až osmivteřinová videosmyčka, která jede v pozadí během přehrávání vaší písně. Není to nutnost, ale vše, co bude vypadat profesionálně, vám rozhodně pomůže. Žijeme totiž v době instantní kultury, kdy rozhoduje první dojem, ať už vizuální, nebo zvukový. O tom, jestli je fér, že si potenciální posluchači zamilují nebo znelíbí kapelu na základě pár vteřin, se pak můžeme bavit v jiném článku...
Aktualizace profilu se zdaleka netýká jen Spotify, ale i Apple Music (kde máte k dispozici Apple Music for Artists), YouTube kanálu, webu, anebo Bandzone. Lidi sice říkají, že Bandzone už je léta mrtvý, ale co když právě tam přijde pořadatel nebo další fanoušek, a k vaší nové hudbě nebo informacím se nedostane, protože tam zkrátka nejsou?
Pičing (Pitching) vašich písní
Jednou z nejzajímavějších věcí na Spotify jsou playlisty. Ať už chcete hudební podmaz k romantické večeři, návštěvě sestřenice ve Vlkově pod Oškobrhem, melancholické neděli, či pořádné makačce ve fitku, věřte tomu, že Spotify bude mít k dispozici tématický playlist pro každou příležitost, z každého stylu a každé dekády. Tyto oficiální (editorské) playlisty mají obrovský počet posluchačů, jsou pochopitelně nejvíc propagované a pokud se do jednoho z nich dostanete, značně to může navýšit váš počet poslechů, posluchačů a fanoušků. A jak známo (a říkali to i kluci v Kumštu), #čísla jsou dnes důležitá.
Sami od sebe se do playlistů jen tak nedostanete a musíte učinit takzvaný pitching, neboli nabídku editorům, aby váš song vzali v potaz a zařadili. Mějte na paměti, že vedle oficiálních playlistů jsou i neoficiální, i ty ale mohou mít tisíce sledujících. Jakmile vám digitální distributor píseň na Spotify dodá a vy ji uvidíte ve svém Spotify for Artists, dostanete možnost „Pitch Release“. Poté vyplníte informace o náladě, stylu a nástrojích v písni, odešlete a čekáte.
Odkazy, odkazy, odkazy
Jelikož se na posluchače valí obrovské množství nové hudby i při otevření záchodového prkénka, nemají příliš času na složité vyhledávání. Opět jim proto vyjděte vstříc a mějte připravené odkazy tak, abyste je dostali k poslechu hudby či zhlédnutí klipu jediným kliknutím.
Domény jako lnk.to nabízejí možnost výroby vlastního „rozcestníku“, kde si fanoušci mohou vybrat přes jakou platformu z nabídky všech možných si vás poslechnou, to vše pod jedním odkazem.
Na instagramu zase nefungují odkazy v příspěvcích, proto využijte odkazu v biu vašeho profilu, a využijte jej opět jako rozcestník. K tomuto jsem využívala třeba linktr.ee, kde si stránku s odkazy můžete přizpůsobit a odkazy průběžně měnit.
Odkazy můžete využít i v instagramových stories, kde je najdete pod nabídkou samolepek.
Dejte vědět médiím
Přišel den D, singl vyšel a nyní by bylo fajn, kdyby se tato informace lavinovitě šířila mezi lidi. Sdílení na sociálních sítích, dobré posty a reklama „per huba“ jsou skvělé věci, nepodceňujte však ani média a napište si tiskovou zprávu, případně si ji napsat nechte.
Tisková zpráva je krátké mediální sdělení, obvykle na pár odstavců. Pište nejlépe tak, aby vše podstatné obsahoval titulek a perex (čili první odstavec, ve článcích obvykle zvýrazněný tučně). Více rozepsat se můžete v následujících řádcích, ovšem neměli byste přesáhnout jednu stránku ve Wordu – lidé jsou dnes líní číst (proto i já budu velmi ráda, když někdo dočte tento článek až do konce).
Tiskovka by měla obsahovat tyto informace: KDO (název interpreta), CO (natočil klip / vydává singl), KDY (datum vydání), KDE (kde je nová věc k poslechu či zhlédnutí). Dobré je opět uvést credits, tedy s kým jste točili, a k tomu pár perliček a zajímavostí. Určitě uveďte veškeré odkazy a přidejte promo fotku. Následně toto celé uložte do Wordu, udělejte verzi i v PDF a tento balíček spolu s fotografií kapely můžete posílat do redakcí či ještě lépe konkrétním redaktorům.
Přesněji – dejte vědět SPRÁVNÝM médiím
Důkladně si ale adresáty promyslete. Pokud hrajete pop, nemá cenu posílat tiskovku do rockových médií, a naopak. Udělejte si předem nějaký průzkum a sepište si média, kde byste se rádi objevili a pro které by obsah o vás mohl být přínosný.
Zjistěte si kontakty a těm napište ideálně personalisované emaily. Smést všechny do jednoho hromadného generického mailu s neutrálním oslovením a ještě k tomu s viditelnými adresami v kopiích je sice časově úspornější, nicméně také neprofesionální a neslušné. Nemůžete se pak divit, že vám nic nevydají a pomyslí si o vás, že jste amatér.
Posílejte tyto informace v rozumné denní hodiny, vyhněte se víkendům a zkuste redaktorům nezahltit e-mailové schránky přílohami o desítkách megabitů.
V době, kdy se na nás valí obsah ze všech stran, nelze brát jakoukoliv zmínku v médiích jako samozřejmost. Proto nepočítejte automaticky s tím, že se objevíte všude, kam tiskovku pošlete.
Výše zmíněným postupem tomu ale můžete jít v maximální míře naproti.
A co dál?
Monitorujte, sbírejte a užívejte si ohlasy. Rozhodně si taky odpočiňte. Nejste-li Chinaski a podobní, patrně děláte muziku při práci a ačkoli se to zvenčí nezdá, výčet těchto doprovodných aktivit je opravdu dlouhý a vyžaduje dost energie a kapacity.
Po nějakém čase se zamyslete se nad tím, co byste příště mohli zlepšit. Je přitom potřeba klást si správné otázky: jaké bylo vaše očekávání? Naplnilo se? Pokud ne, tak v čem? Jak to udělat, abyste příště kýžených met dosáhli? Podcenili jste něco, či naopak přecenili?
Pokud znáte někoho z hudební branže, požádejte ho o zpětnou vazbu a nebojte se i konstruktivní kritiky. Na ego je to sice zabíračka, ale bez toho se nikdo nikam neposunul.
Jo, a až budete mít toto vyhodnocení za sebou... vezměte si to celé znova od začátku s dalším singlem :)
See you later, riffy forever!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.