Zápisky Frontwoman #8: Crowdfunding? Nikdy neříkej nikdy
Letošní poslední díl Zápisků tentokrát věnuji speciální disciplíně, která s sebou nese nervy i radost, výzvy i zodpovědnost, ale zejména možnost nezávislého financování muzikantských aktivit. Mnoho toho bylo napsáno a řečeno o crowdfundingu: jak má správný projekt vypadat, aby byl úspěšný, jaké jsou nejlepší praktiky a čeho se naopak vyvarovat. Také názory se různí: jedni říkají, že je to žebrání o peníze, druzí jej naopak dávají za příklad symbiózy umělce a fanoušků. Napadlo mě tedy sepsat příběh crowdfundingu a naší kapely.
Tenkrát poprvé
První crowdfunding pro debutové album Dirty And Dangerous jsme realizovaly už v roce 2015, a to ještě v hybridním modelu, kdy jsme pro české fanoušky připravily kampaň na Startovači a pro zahraniční na PledgeMusic. Inspirovaly nás příběhy kapel, které touto cestou šly a nemohly si ji vynachválit. Bylo nám to sympatické, crowdfunding se totiž zcela slučoval s naším DIY vnímáním hudby, jelikož jeho principy stály na přímém spojení muzikantů s fanoušky. Pro tehdy ještě začínající kapelu to byla velká výzva a také zodpovědnost.
Učily jsme se za pochodu, poprvé jsme poznávaly, jak důležité je mít projekt dobře postavený, aby oslovil nejen stávající fanoušky, ale i potenciální nové přispěvatele, ze kterých se fanoušci následně mohli stát. Crowdfunding je vlastně velmi užitečnou lekcí v mnoha odvětvích:
- Project management
Práce s termíny, milníky a lidskými zdroji. Odkdy dokdy bude projekt trvat? Pokud se cílová částka vybere, kdy ji budeme mít k dispozici tak, aby navázalo nahrávání alba, výroba odměn a jejich distribuce fanouškům? Kdo to celé bude řídit? Kdo bude odměny připravovat a rozesílat? Kdo bude v kontaktu s dodavateli? Kdo bude komunikovat s platformami a přispěvateli, jakými kanály a v jakých intervalech?
- Budgeting
Správně nastavená cílová částka je alfou a omegou všech kampaní. Znáte rozsah a skladbu své fanouškovské základny, její kupní sílu a svou hodnotu? Berete v potaz nejen výsledný zisk, ale i navazující náklady? Máte to všechno dobře spočítané?
- PR a komunikace
Že rozjíždíte crowdfunding a fanoušci vás na cestě k vašemu vysněnému albu mohou podpořit, je informace a typická výzva k akci, již je nutno náležitě zpropagovat, aby se o ní publikum dozvědělo. V roce 2015 ještě tolik nefrčel instagram, takže jsme komunikovaly většinou přes Facebook, emaily a web. A k tomu jsme potřebovaly fotky, videa a dobře napsané texty. Každý kvalitní příspěvek na sociálních sítích nebo efektivně zkomponovaný email nás mohl dostat k dalším lidem, kteří nás opět posunuli dál.
Bylo to pro nás nesmírně vzrušující období: spuštění projektu a jeho následný průběh, kdy jsme se zatajeným dechem sledovaly rostoucí procenta, přibývající přispěvatele a obrovskou podporu, jež vyústila ve šťastný konec české i zahraniční verze. Najednou jsme měly dostatek finančních prostředků na natočení desky, výrobu cédéček i merchandise. Všechno jsme to rozeslaly spokojeným fanouškům, album jsme úspěšně pokřtily – a tím vlastně naše cesta doopravdy začala.
Jak jsme utekly PledgeMusic z lopaty
V nastoleném trendu jsme pokračovaly i v roce 2017, kdy jsme díky fanouškům stejným způsobem a prostřednictvím stejných platforem úspěšně financovaly album 689. Tenkrát jsme však měly, jak by řekla babička, „z prdele kliku“, neboť jsme se těsně vyhnuly největšímu průšvihu v historii globálního hudebního crowdfundingu – bankrotu PledgeMusic.
Na rozdíl od ostatních platforem se PledgeMusic vyznačoval tím, že cílovou částku kapelám a interpretům posílal nadvakrát: část po ukončení projektu, další část po odeslání odměn podporovatelům. První část jsme dostaly, druhou jsme z nich na začátku roku 2018 lámaly několik měsíců. Nakonec zbytek částky poslali, ale naše kapela byla zjevně výjimkou, neboť už o několik týdnů později došla řadě umělců (mezi jinými i L7) trpělivost a nahlas začali mluvit o tom, kolik tisíc dolarů z kapes fanoušků jim PledgeMusic dluží.
Byl z toho obrovský skandál, protože vykutálení šéfové společnosti ty prostředky už dávno neměli; vkládali je do jiných investic, které jim nevycházely. Úspěšně však tunelovali svou vlastní firmu dál, až nakonec zkrachovali, kapely už peníze od fanoušků nikdy neviděly a důvěra v crowdfunding se u zahraniční hudební veřejnosti povážlivě zakymácela.
S The Agony jsme si velmi dobře uvědomovaly, že tenhle (neexistuje výstižnější termín) průser nás minul o prsa japonské plavkyně, a proto jsme další kampaň v roce 2019 umístily pouze na tuzemský Hithit, který disponuje možností dvoujazyčných kampaní na jedné platformě. I tentokrát jsme to s fanoušky dotáhly do vítězného konce a i přes covidové komplikace se v září 2020 narodilo EP Eclectic.
„Tohle byl náš poslední crowfunding,“ prohlásila jsem tehdy. Brzy se však ukázalo, jak pravdivé je rčení „nikdy neříkej nikdy“.
Když máš pochybnosti, mluv pravdu
Stály jsme s kapelou před zkušebnou, devátým měsícem v nové sestavě, zrovna se navrátivší z turné v Anglii. V rukávu nové písničky, před námi vidina desátého výročí... chce to novou desku, říkaly jsme si. A nemáme na ni dost peněz, dodaly jsme. „Holky, asi nemáme jinou možnost,“ konstatovala jsem odevzdaně v září 2022.
Před finálním rozhodnutím pro nás bylo důležité nahlas a otevřeně vyslovit všechny obavy a domněnky: „Není vhodná doba na crowdfunding. Lidi mají důležitější náklady. Je válka, drahý energie, blíží se Vánoce. Děláme to už poněkolikátý, někdo s tím může mít problém.“
Na každý bod jsme si pak odpověděly: „Kdy je vlastně vhodná doba? Válka může být ještě bůhvíjak dlouho, vysoký ceny za energie taky, po Vánocích bude vyschlo, pak zase přijdou dovolený. Kdo bude chtít, podpoří nás a za to dostane novou muziku. Pokud bude mít někdo problém s tím, že už zase děláme Hithit, vysvětlíme jim situaci a víc dělat nemůžeme.“
A tak jsme započaly nám dobře známý proces přípravy kampaně, který byl tentokrát rychlejší, díky mnoha zkušenostem, které už máme. Venku jsme navíc měly tři letošní singly, na kterých jsme mohly demonstrovat, jakým půjde nová deska směrem – poprvé jsme tak nelákaly na abstrakci. Všechno jsme připravily, kampaň byla po počátečních technických problémech na straně platformy spuštěna – a pak jsme obdržely komentář, kterého jsme se obávaly, ale vlastně jsme ho trochu čekaly:
Nadechla jsem se, vydechla, a začala psát odpověď:
Každé slovo jsem myslela naprosto vážně a upřímně. Taková je realita, a pokud chceme jet dál, takhle na to reagujeme. Vlna podpory, kterou jsem obdržela, byla větší, než jsem čekala, a k mé velké radosti dotyčný fanoušek odpověď přijal. Nejspíš to opravdu funguje tak, že když člověk komunikuje transparentně a nebojí se poukázat i na nepříjemnosti současné situace na hudební scéně, je to lepší, než předstírat, že je všechno v pohodě a všichni jsme neustále úspěšní, šťastní a ve vatě. Protože nejsme.
Má v roce 2022 crowdfunding smysl?
Pokud se rozhodujete, zda i v dnešní době a situaci crowdfunding zkusit, vězte, že správná odpověď je ano. Samozřejmě pouze v případě, že máte pevnou fanouškovskou základnu a dobře připravenou kampaň na finální výstup (nová hudba, klip, merch atd.), který příznivce osloví a přiměje je vás podpořit. O crowdfundingu už se možná nemluví tak často, nahlas a nadšeně jako před deseti lety, i přesto zůstává jedním z nejefektivnějších a, přiznejme si to, nejzábavnějších způsobů, jak pomoci vašim nápadům na svět.
Přeju vám krásné a klidné svátky a těším se na vás u dalšího vydání svých frontwomaních hlodů zase příští rok!
P. S. Náš poslední crowdfunding dopadl dobře, album bude!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.