Zenkl a Stevenson (Andel Sound): V hudební produkci se věci mění každou minutu
Aleš Zenkl se jako hudební producent podílel na řadě alb Miroslava Žbirky, Michala Hrůzy, Blanky Šrůmové, kapely Lety mimo a mnoha dalších. Eric Stevenson vede hudební studio Andel Sound a společně s Alešem nedávno připravili dvoudenní workshop Songwriting session, jehož cílem bylo umožnit muzikantům, aby si zkusili práci v nahrávacím studiu včetně vytvoření hotové písničky. Co vedlo profesionály z hudební produkce k tomu, aby hudebníkům tímto způsobem nabídli své zkušenosti a věnovali čas a energii lidem, kteří se teprve učí? Erica i Aleše jsem vyzpovídala přímo v jejich studiu během přestávky mezi nahráváním.
Pánové, máte za sebou hraní ve velkých kapelách, produkci vlastní tvorby i hudby na zakázku. Co vás vedlo k vytvoření Songwriting session?
Eric: Andel Sound studio tady vzniká a funguje už asi pět let. S Alešem nás napadl tento koncept, protože nás oba baví, jak písničky vznikají, jak se vyvíjejí, a celý tvůrčí proces kolem toho.
Aleš: Kdysi dávno jsem produkoval desku kapely Slots, ve které je Eric frontmanem. Od té doby jsme si říkali, že bychom spolu mohli něco takového vytvořit, ale oba jsme měli hodně svých projektů. Eric pak přišel s nápadem na Songwriting session. Chtěli jsme ji otevřít veřejnosti, a potkat lidi, které bychom normálně nepotkali. Objevit nové lidi, novou hudbu, nové spolupráce.
Byla Songwriting session vaše první akce tohoto druhu?
Ano. Nevěděli jsme vůbec, co od toho čekat, ale jsme nadšení.
Na dvou dvoudenních workshopech, které následovaly těsně za sebou, jste přivítali čtyři muzikanty, kterým jste pomohli nahrát a produkovat píseň od začátku do konce. Plánovali jste to tak od začátku?
Eric: Ten plán byl původně trošku víc komunitní. Myslel jsem, že se tu sejde víc lidí dohromady, že společně třeba napíšou písničku, že se tady bude jamovat.
Aleš: Pak jsme nad tím přemýšleli. Říkal jsem si, že lidi budou chtít spíš pracovt víc na svých věcech. Takže jsme udělali kompromis. Místo pěti lidí, které jsme plánovali původně, jsme vybrali na každý workshop dva.
Jak Songwriting session probíhala?
Aleš: Sešli jsme se před session a udělali spolu scénář. Nevěděli jsme předem, jací muzikanti dorazí. Snažili jsme se vytvořit workshop tak, aby byl pro všechny přínosný a vymysleli jsme varianty programu tak, aby to nemohlo dopadnout špatně. Taky bylo moc milý, že se přihlásilo stejně kluků a holek.
Eric: Poskládali jsme dvojice autorů pro společnou práci na jejich písničkách. Jeden druhému do písně nahrávali vokály nebo nástroje, my se jim snažili pomoci producentsky a samozřejmě jsme si taky zahráli.
Takže ti lidé, co za vámi přišli, odchází domů s demo songem?
Eric: Snažíme se písničky pokud možno dotáhnout do konce – z nahraného materiálu vytvoříme mix a uděláme mastering, aby se účastník session mohl s nahrávkou dál prezentovat.
Aleš: Také jsme pozvali naše kamarády hudebníky, kteří se tady objevují podle toho, jak mají čas. Takže i ta komunita tu je. Hlavně nám šlo o to, aby účastníci odcházeli spokojení. Nejen s tím, jak vše probíhalo, ale i s písničkou, která jim za session vznikla. Aby vnímali přínos práce ve studiu.
Jak celou akci vnímáte zpětně? Povedla se?
Aleš: Teď máme neděli, poslední den, a za náš musím říct, že jsme nadšený. Měli jsme veliký štěstí na lidi, kteří se tu sešli.
Co pro vás byl nejsilnější moment?
Eric: Měli jsme tu jednu slečnu z Rakouska, která z písničky měla hotovu melodii a text. Neuměla na žádný nástroj, tak jsme jí tu pomohli k té písni objevit akordy a nahráli je na kytaru a basu.
Aleš: Normálně byla nadšená a dojatá. To pro nás bylo skvělý, když jsme viděli, jaký to pro ni mělo smysl a význam – a možná větší, než jsme si představovali.
Plánujete Songwriting session opakovat?
Eric: Určitě. 19.-22. ledna 2023 uděláme další kolo. Přemýšlíme i o session speciálně pro kytaristy. Rádi bychom jim umožnili pracovat na svých riffech a něco si tu třeba nahrát.
Když jdou autoři písní poprvé do studia, na co by se měli připravit?
Aleš: Měli by se svou písničku naučit hrát a zpívat s klikem. To jsme zapomněli v pozvánce zmínit, už nás to po těch letech nenapadlo.
Eric: A není tu úplně čas předělávat text, takže je super, pokud mají text už hotový.
Když pak za vámi přijde autor řešit produkci, snažíte se vycházet z jeho představy, nebo naopak spíš z toho, co je teď „in“?
Aleš: Na začátku si s tím člověkem vždycky hodně povídám. Snažím se pochopit, co se mu líbí a co chce písničkou říct. Je v tom hodně věcí dohromady. Taky jde samozřejmě o to, jakou má ambici – co chce s nahrávkou pak dělat a kam směřovat.
Překvapilo vás něco na vaší spolupráci s autory?
Eric: Asi to, že nám ta spolupráce funguje. Nečekali jsme, že workshop půjde takhle hladce. Účastníci opravdu odchází s hotovou věcí, znají se a my se známe s novejma lidma – a to je super.
Jak složité bylo vybudovat studio Andel sound?
Eric: Začalo vlastně jako zkušebna kapely Slots a na vytvoření studia se podíleli všichni členové.
Aleš: V tomhle je práce studia a producenta rozdílná – Eric potřebuje pro nahrání kapely spoustu vybavení, velké studio. Mně k produkci stačí mikrofon, preamp, počítač, nějaké MIDI klávesy a samozřejmě nástroje.
Pracujete raději s kapelami, s individuálními autory, nebo třeba na zakázkách scénické hudby?
Eric: To je úplně různorodé. Občas přijde kapela, že chce nahrát EP. Nebo tu natáčíme voiceovery (dabing), případně hudbu k reklamě nebo pro nějaký prostor či výstavu.
Máte pocit, že se v posledních dvou letech nějak změnil styl produkce? Mění se představy kapel, které k vám chodí nahrávat?
Aleš: Mně přijde, že svět produkce se vyvíjí neustále a věci se mění každou minutu. Pořád musíš poslouchat, co vychází. Když nějakou chvíli vynecháš, ujede ti vlak.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.