Žestě značky Van Laar: tradiční řemeslo i chuť hledat nové cesty
Důraz na precizní technologické zpracování a maximální flexibilita – jak v samotném zvuku nástrojů využívaných těmi nejlepšími hráči z řad jazzmanů i „klasikářů“, tak v individuálním přístupu k potřebám i přáním zákazníka, to je vizitka nizozemské značky Van Laar, která už od roku 1990 vyrábí žesťové dechové nástroje.
Podnik na řemeslnou výrobu žesťů (konkrétně trubek, kornetů a křídlovek) založili Hub van Laar a Heidrun Jöchner v malém městečku Margraten poblíž Maastrichtu na trojmezí Nizozemska, Německa a Belgie. Pod jejich vedením se firma úspěšně rozrůstala a brzy si získala světové renomé. Kvůli vzrůstající poptávce byla v roce 2010 otevřena filiálka v německém Markneuerkirchenu, tradičním nástrojařském městě. V roce 2016 odtamtud firma přesídlila do větších prostor v Klingenthalu a v roce 2019 se veškerá výroba a servis soustředila zpět do původního sídla v nizozemském Margratenu.
Ke cti značky Van Laar určitě slouží fakt, že veškeré součásti jejich nástrojů jsou kompletně vyráběny v Nizozemsku a Německu, a to s využitím moderních technologických postupů i tradiční ruční práce (například v podobě ručně tepaného mosazného ozvučníku). Každý nástroj je podroben přísným kvalitativním testům a zvláštní pozornost je věnovaná jeho přizpůsobení potřebám a individualitě konkrétního hráče, který si jej zakoupí. Právě proto Hub van Laar udržuje čilý kontakt s majiteli koncertních nástrojů ze své dílny, aby dovedl vyhovět potřebám hráčů různorodých žánrů od jazzu po klasickou hudbu. Získává tak stále nové poznatky a zkušenosti, které pak může zúročit v neustále vylepšovaném designu svých nástrojů. Nejen pro svou zvukovou všestrannost, dobrou technickou ovladatelnost a příjemně nízkou celkovou hmotnost, ale také právě díky individuálnímu přístupu výrobce a ochotě vyslechnout a realizovat přání konkrétního zákazníka jsou trubky, kornety a křídlovky značky Van Laar oblíbeny po celém světě hráči různých žánrů i technických úrovní. Firma nabízí i kompletní služby oprav a servisu již zakoupených nástrojů.
Kromě modelů trubek ze sérií BR1, B4 (což je model vycházející z ceněného Bach Mount Vernon designu vyvinutého americkou značkou Vincent Bach v 50. a 60. letech) a C4 a dále křídlovek řady BR1 a BR2 v různých variantách povrchových úprav nabízí kytary.cz od značky Van Laar také nástroje ze série Oiram, konkrétně trubku Oiram II Raw brass a křídlovky Oiram Sandoval (dostupné v povrchové úpravě gold-plated, raw/palladium a raw brass).
Sérii Oiram navrhl renomovaný belgický architekt a zároveň hráč na křídlovku Mario Garzaniti. Firmu Van Laar původně navštívil coby zájemce o některý z řadových nástrojů, ale po debatě s Hubem van Laarem ho do tří dnů začal zásobovat skicami s návrhy nového designu. Stal se tak kreativním spolutvůrcem nové série, která se u trubek i křídlovek vyznačuje větším ozvučníkem a je ceněna mimo jiné pro vyvážené rozložení hmotnosti. Křídlovky Oiram Sandoval jsou pak signature modely kubánsko-amerického trumpetisty, klavíristy a skladatele Arturo Sandovala.
Když už mluvíme o signovaných nástrojích Van Laar, za zmínku stojí také model Chuck Findley v povrchové úpravě matné pozlacené mosazi. Jde o Bb trubku pojmenovanou podle amerického sesssion trumpetisty, trombonisty a rovněž hráče na křídlovku, který coby studiový hráč spolupracoval se známými hudebníky a ansámbly (B. B. King, Toto, Miles Davis, Steely Dan, Al Jarreau a další). Sám Findley o svém signature modelu trubky značky Van Laar říká: „Nabízí perfektní odpor, který potřebuji pro hru v big bandu, ale též vřelost nezbytnou pro koncertování s menšími uskupeními a sólovou hru“.
Nástroje značky Van Laar si oblíbili špičkoví interpreti napříč různými žánry jako například Ibrahim Maalouf, Enrico Rava nebo experimentátor Ben Neill, který ve spolupráci s touto firmou vyvinul elektroakustický nástroj Mutantrumpet. Český jazzový trumpetista Jiří Kotača svou zkušenost se značkou Van Laar popsal takto: „To, co je na Hubových nástrojích jedna z nejlepších kvalit, je jejich zvuková barevnost a všestrannost, a to ve všech dynamikách bez výjimky. Taky se dobře ovládají a tím pádem se na ně snadno hraje cokoliv, co mám v hlavě. Hub opravdu ví, jak stavět trumpety a křídlovky.“
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.