Zpátky do 80´: 6 legendárních zářezů Anthrax & S.O.D.

Architekti thrash metalu Anthrax zavítají do pražského klubu Roxy 25. listopadu. Které riffy této legendy patří k těm, co zatřásly metalovými dějinami?

1. Deathrider

Rychlé powermetalové tempo, ječák dnes již zapomenutého zpěváka Nicka Turbina i klouzavá sóla jsou jako by šitá na míru první polovině 80. let. Píseň by se mohla s přehledem umístit i na debutu Metallicy Kill ´Em All. „Naší první skladbou, kterou jsme vůbec napsali, byla skladba nazvaná Deathrider. Riff vymyslel náš tehdejší basák Danny Lilker a pro mě je to zcela zásadní skladba, která nám ukázala cestu dál. Byl to brutální thrash metal na rok 1982,“ zavzpomínal Scott Ian.


2. Indians

Chromatické intro, které se stalo leitmotivem celé skladby, je pokaždé vítanou taškařicí během vystoupení Anthrax, které nakonec umocňuje indiánská čelenka frontmana Belladony. „Tenhle riff, co jsem vymyslel na naši desku Among The Living, je takový náš válečný tanec. Je to pravděpodobně jeden z našich největších taháků živých vystoupeních. Miluji chromatiku, zní mi stále neskutečně ďábelsky,“ uvedl Scott Ian. Zde ve videu vzdali Anthrax hold zemřelému Ronnie James Diu začleněním coveru Heaven & Hell.


3. Caught In A Mosh

Jedna ze skladeb, o níž se říká, že zapříčinila vznik „mosh pitu“. Agresivní tempo, nasrané texty o nefungujících mezilidských vztazích, skoro až staccatový zpěv Joey Belladonny doplňují bublající basová linka a rázná rytmika.


4. March Of the S.O.D.

Projekt S.O.D. se stal ve své době opravdovým milníkem. Ne nadarmo je označován debut jako učebnice hardcoru. Těžké jednoduché riffy několikaminutových skladeb bez zbytečných sól a okras jdou na dřeň samotného metalu. „Jsem neskutečně pyšný na riff March of the S.O.D. V roce 1985, když jsem ho natočil na debut S.O.D., jsem nic nevěděl o podladěných kytarách. Je to jeden z nejjednodušších riffů, ale já jsem nenatočil snad nic tvrdšího. Přeju si, aby mi ho jednou zahráli na pohřbu,“ řekl Scott Ian.


5. Antisocial & State of Euphoria po 30 letech

Cover Antisocial francouzské hardrockové legendy Trust dominuje pokaždé na playlistu Anthrax. Optimistický, až punkový refrén jde ruku v ruce se staccatovými riffy a šlapající rytmikou. Song je z alba State Of Euphoria, které znovu vychází v deluxe edici po 30 letech. Samotná deska ale byla vždycky trnem v očích kytaristy Scotta Iana a bubeníka Charlieho Benanteho. Oba se shodli na tom, že zbytečně podlehli tlaku nahrávací společnosti a vypustili do světa ne zcela doladěnou nahrávku. „Nemůžu říct, že bych tuhle desku nenáviděl. Mrzí mě, že jsme ji nedali aspoň o 25 procent většího nasazení. Je zvláštní na ni zpětně nahlížet, protože fanoušci na ní mají jiný názor než my. Když jsem pracoval na deluxe edici, vrátil jsem se zpět v čase a začal jsem si desky víc vážit. Byl jsem zbytečně nervózní z dalšího alba po Among The Living,“ zavzpomínal Benante.


6. Got The Time

Že to Anthrax jde dobře s punkovými covery předvedli i na albu Persistence Of Time. Z temně pojatých skladeb výrazně vyčnívá svižná vypalovačka Got The Time s úvodní baskytarovou linkou, která jinak pochází z pera Joe Jacksona. Ten cover ohodnotil: „Myslím, že to zní trochu neohrabaně ve srovnání s tím, jak jsme to hráli my naživo. Řekl bych, že moje verze je o dost špinavější a tohle zní vlastně pomaleji. Ale díky, kluci!“

Tagy: