Přejít k hlavnímu obsahu
Detail přebalovacího pultu s matrací z dětské postele, který vytvořil paraván kolem rekordéru
Detail přebalovacího pultu s matrací z dětské postele, který vytvořil paraván kolem rekordéru
Daniel Vojtíšek -

Jak nahrávat doma: než pohořet, raději stěhovat

Na nahrávací studio se ještě necítíte nebo na něj nemáte peníze? Skládáte písničky a chcete je nahrát, někomu věnovat, sehnat spoluhráče, okouzlit vysněnou bytost nebo je zaznamenat čistě pro vlastní potěšení? Slušnou informační nahrávku můžete pořídit i doma. Ani kvůli tomu nemusíte zapínat počítač.

Anebo začnu jinak. Tento seriál rozhodně nebude o budování domácího studia. To si můžete přečíst tady, mimochodem výtečně zpracované. My si povíme, jak si relativně jednoduše nahrát písničky nebo mluvené slovo doma. Povíme si, jak využít finančně dostupné mobilní rekordéry a doplňky k mobilním telefonům, případně kamery, ale samozřejmě neopomenu ani tipy pro nahrávání na compu.

Říká se, že jeden koncert vydá za deset zkoušek. Jedno nahrávání zase dost možná vydá za deset koncertů. Při nahrávání poznáváte hlavně sami sebe a při hlubokém ponoření funguje téměř jako meditace. Hotovou nahrávku nemusí poslouchat nikdo jiný, a přesto se díky ní můžete posunout o notný kus dál!

Co vše budeme potřebovat? Pokud máte počítač (notebook) a mikrofon, pojďme je pořádně využít. Jen se předtím musíme alespoň trochu zorientovat v sw, hw a jejich nastavení. Pro mnohé muzikanty jsou takové věci celkem obtěžující, protože je zdržují to a odvádí pozornost od tvorby. V tomto smyslu je tedy snazší využít jednoduché rekordéry, aplikaci v mobilu/tabletu nebo tatínkovu videokameru. Mimochodem, některé telefony nenahrávají vůbec špatně a pokud si k nim pořídíte doplňkový mikrofon, výsledek zvukově můžete ještě hodně posunout. Podrobněji to probereme později. Pojďme tedy do toho.

Než se pustíme do samotného nahrávání, je dobré se trochu připravit. Samozřejmě můžete na mobil nahrát pár písniček kdykoli vás napadne, ale pokud chcete s nahrávkou dál pracovat, myslete na pár věcí: Nevyruší mě někdo? Nebudou sousedi dělat mejdan? Nenechají doma samotného cholerického hafana? Ať už bydlíte v domku na venkově nebo v paneláku, vždy se může něco příhodit. Od kombajnů v poli za domem po nečekaně dorazivší tetičku s mrouskavým kocourem.


První tip tedy zní – plánujte a předvídejte. Vy sami nejlépe víte, kdy bývá u vás doma relativní klid a kdy naopak rušno. S tím je dobré při plánování nahrávání počítat a eliminovat tak nechtěné vlivy. Ani ve velkých studiích se občas nevyhnete nečekaným událostem. Vím o situací, kdy si kapela zaplatila natáčení ve studiu a hned první den nahrávání začala rekonstrukce dvora objektu. Bagry vyhrály a nahrávání se odkládalo. Nevyhne se tomu tedy ani profesionál.

Další věc, kterou je třeba promyslet, je akustika místnosti. Bydlíte-li ve staré vile s interierovým dřevěným obkladem, kazetovým stropem a perským kobercem na podlaze, máte vyhráno. Pokud však máte v „pokojíčku” velkou vestavěnou skříň se zrcadlem, které odráží nejen světlo, ale jako každá tvrdá rovná plocha i zvuk, budete o akustice muset přemýšlet. Nemusíte hned kupovat speciální akustické obložení. Pro začátek si vystačíte s dekou, závěsem nebo matrací z rodičovského pelechu.

Zjednodušeně jde o to narušit v místnosti souvislé rovné a rovnoběžné plochy (stěny, okna, skříně, apod), a tak omezit nežádoucí zvukové odrazy. Ty mohou nahrávku zbytečně „rozmazat” – k tomu dojde, pokud se do mikrofonu kromě přímého zvuku kytary nebo zpěvu dostane s mírným zpožděním i jejich odraz. V extrémním případě vnikne efekt tunelu. S tím se dá samozřejmě pracovat i kreativně, ale to už je trochu jiný obor.

Kromě dek, matrací atd. můžete využít i křesla, pohovky nebo otevřené skříně s oblečením. Například otevřená knihovna funguje jako slušný zvukový difuzér. Pokud vás problematika akustických úprav zaujme víc, určitě najdete mnoho materiálu ke studiu. Je to zajímavý obor, který má využití nejen při nahrávání, ale i v průmyslu, při domácím poslechu hudby či sledování filmů. Pro tuto chvíli zůstaneme doma a povíme si, jak využít vybavení běžné v každé domácnosti.

Tip druhý – z blízkosti mikrofonu odstraňte odrazné plochy. Zejména za mikrofonem (z pohledu muzikanta) jsou hladké rovné plochy nežádoucí. Vyvarujte se také hladkých rovných ploch mezi vámi a mikrofonem. Pokud si potřebujete na stůl rozložit texty nebo umístit stojánek s mikrofonem (rekordérem), položte na stůl složenou deku.

Improvizovaný paraván snadno vyrobíte z deky přehozené přes žehlící prkno, sušák na prádlo, židle nebo mikrofonní stojan. Ke stejnému účelu se hodí i různě velké matrace, polštáře z křesla nebo pohovky. Spoustu námahy vám ušetří jednoduchý půlkruhový mikrofonní paraván, který lze použít i pro rekordér. K připevnění rekordéru samotného dobře poslouží fotografický stativ nebo speciální stojan. V nouzi využijte složený ručník nebo kus molitanu.

Prostor připravený, nástroj naladěný, hlasivky uvolněné... Nahrávání může začít? Ještě jednu věc je dobré mít na paměti. Poslech při nahrávání. Tedy tip třetí – zapojte sluchátka. Poslechem získáte přímou kontrolu nad tím, co nahráváte. Sluchátka vás mohou zpočátku omezovat a chvíli bude trvat, než si na ně zvyknete. Trpělivost se i v tomto případě vyplatí – vyvarujete se nemilých a nečekaných překvapení. Zjistit po pár hodinách snahy, že vaše skvělá nahrávka je plná ruchů, které již vaše ucho nevnímá, zvedne hladinu adrenalinu kdekomu. Pozn. Sluchátka pro přímý poslech nemusí jít použít při nahrávání na kameru. U některých modelů je velké zpoždení mezi tím, co snímá mikrofon, a tím, co leze ven ze sluchátek. V tom případě častěji kontrolujte výsledek nahrávání.

Přípravy máme za sebou. Příště se pustíme do nahrávání samotného...

Otevřená skříň s oblečením zatlumí ledacos. Čím více oblečení tím lépe - s hloubkou kolem 40 cm pohlcuje i nižší frekvence Přebalovací pult s matrací z dětské postele vytvoří paraván kolem rekordéru Konstrukci z tabule na kreslení můžete nahradit sušákem na prádlo nebo žehlicím prknem. Čím více vrstev, tím větší zatlumení
Tagy domácí studio

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Nahrávání se věnuji skoro 20 let. Pominu-li začátky s přehráváním z jednoho kazeťáku na druhý, první trochu seriozní zařízení, se kterým jsem pracoval, byl čtyřstopý kazetový rekordér Yamaha MT100, což bylo někdy v roce 1996. Od roku 2000 nahrávám digitálně. Dlouhou dobu jsem…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY