Přejít k hlavnímu obsahu
Na konkurzu možná budeš muset pořádně zatnout zuby. | Foto: Pixabay
Na konkurzu možná budeš muset pořádně zatnout zuby. | Foto: Pixabay
Tonda Buček -

Jak obstát při konkurzu do kapely

Celý život hledáte tu pravou kapelu. Už jste jich prošli několik, ale pořád vám nevyhovuje. Založili jste si vlastní, ale taky to nevyšlo. A pak jednoho dne spatříte na internetu inzerát, že vaše oblíbená kapela hledá muzikanta na nástroj, který právě vy ovládáte. Jak se při takové konkurenci prosadit?

Tvé vítězství je téměř jisté, pokud naplníš očekávání oné kapely. Musíš být pro kapelu přínosem a ukázat jim, že právě ty pro ně máš tu největší cenu. Můžeš být nejlepší muzikant na světě, ale žádná kapela tě nevezme, pokud nastoupíš do jejich zkušebny a zahlásíš: „Čágos volové, kolik dostanu zaplaceno?“ Pokud ale svoje kvality prokážeš nejen na svůj nástroj, ale i v celé škále fungování kapely, budeš mít náskok před 99 % procenty ostatních muzikantů. Úvodem si přečti můj minulý článek, budu na něj odkazovat.

Jak tedy v takovém konkurzu uspět? Přesněji v konkurzu u kapely složené z tobě neznámých muzikantů, na nějaké zaběhnuté, fungující úrovni, tedy ne kapely tvých spolužáků ze střední, se kterýma chodíš každý večer na pivo. Musíš zapůsobit během prvního kontaktu, dobře se připravit na první zkoušku a obstát.

1. První kontakt, například přes mail

Představ se, piš srozumitelně, objektivně a konkrétně. Divili byste se, co jsou lidi schopní napsat. Napiš o sobě co nejvíc informací, které by kapelu mohly zajímat. Mail: „Ahoj, su Franta a hraju na ty bicí. Chtěl bych to u vás zkusit,“ je kandidát na přímou cestu do koše. Proč? Místo toho, abys jim sám sdělil, proč by tě měli vzít, nutíš je sedět u počítače a psát ti otázky, které jsi jim měl rovnou napsat sám. V této fázi bys měl pokrýt minimálně body 1, 2, 5, 7 a 9 z minulého článku. Velké plus je, pokud připojíš svoje nahrávky. Pro zaběhnutého muzikanta by to měla být absolutní samozřejmost.

Sám se zeptej, co by tě zajímalo. Nechápu uchazeče, co přijdou na zkoušku a pak se v průběhu hovoru velice diví a mají zásadní problémy se základními věcmi, na které se mohli zeptat mailem a ušetřit čas sobě i kapele. Opravdu kapelu na konkurzu nepřesvědčíš, aby přesunuli zkoušku na jiný den. A metalovou kapelu nezeslabíš!

Jono McCleery konkurz na hostování u Portico dělat nemusel, je to jejich kámoš.

2. Příprava na první setkání

Důkladně nastuduj hudební materiál, který ti poslali. Pokud ti poslali noty, zřejmě chtějí, aby ses ho naučil z not. Pokud ti poslali nahrávky, asi chtějí, aby ses materiál naučil z nahrávek. Samozřejmě se můžeš zeptat, jestli nemají i jiný, nicméně to má své úskalí. Opět je nutíš trávit čas za sebe. A pokud nezvládneš jejich materiál, zřejmě ho nebudeš zvládat ani později, protože kapela pracuje s materiálem, který ti poslala. Viz bod 4 minulého článku. Zjisti si o kapele vše. Tohle možná patří ještě před sekci První kontakt. Neztrácej čas sobě a kapele, do které nechceš. Poslechni si všechny! nahrávky. Podívej se na videa. Projdi fotky. Přečti si příspěvky a novinky, které píší. Projdi jejich web i profily na sociálních sítích. Pokud máš možnost, běž na jejich koncert, ať je vidíš hrát naživo. Je dost trapné, když pak přijdeš na konkurz a oni se tě zeptají, co říkáš na jejich poslední klip – a ty ani nevíš, že nějaký mají. Naopak kapelu velice potěší (a ty získáš bod), když jim sám „něco“ pochválíš.

Komunikuj! O tomhle bych mohl psát hodiny. Pokud nejsi schopný odpovědět na otázku v mailu, stěží budeš schopný náročnějších věcí, které od tebe bude kapela vyžadovat. A sežeň si telefonní číslo na někoho z kapely. Viz následující odstavec.

3. První zkouška

Přijď!!! Tohle je naprosto nejdůležitější, kritický a velice podceňovaný bod. Sto procent muzikantů, kteří nepřišli na první domluvenou schůzku do naší kapely, v naší kapele nikdy nahráli. Ale pokud se opravdu stane něco děsivě strašlivého a ty na první zkoušku nemůžeš, dej vědět ihned! Zavolej. Omluv se. Vysvětli. A rovnou navrhni náhradní termín. Dej najevo, že se stalo něco opravdu vážného, ale že tvůj zájem trvá. Lidi, kteří nepřijdou a nedají ani vědět, nemají v kapele co dělat. Na zkoušce pak zahraj co nejlépe. K tomu není co dodat. Snad jen, že každý má trému a když máme trému, děláme chyby. Není nic lepšího, než kapele říct, že máš trému. Hned jí polovina zmizí. Navíc oni ti řeknou, že mají před tebou taky trému. (Já vždycky.) No a je skoro veta po všeobecné trémě. A ještě jedna poznámka. Na zkušebně to zní úplně jinak než u tebe doma v obýváku. Pokus se na to připravit co nejlépe. Současně se vyplatí co nejlépe se připravit na nečekané situace. Při té trémě můžeš na něco zapomenout a ne a ne, aby ti to naskočilo. Proto u sebe měj taháky. Vytisknuté noty, nahrávky, texty... prostě cokoliv, co tě nahodí zpátky. Ptát se kapely, jak že je ten text ve druhé sloce, není úplně košer, když bojuješ o post frontmana. Naopak, když vytáhneš text, dáš tím najevo připravenost. Což se cení.

Připrav se tak, jakoby mělo jít o konkurz třeba do Gojiry. Ani něco takového nemusí být nemožné.

A připravené měj i své vybavení, které by mělo být v perfektním stavu. Když nebudeš mít čím zapojit kytaru do aparátu, moc se asi nepředvedeš. A neznám jediného zpěváka, co by svým hlasem přeřval rockovou kapelu. Dost mě ale udivuje, že si to stále plno zpěváků myslí.

Pokud si chceš v kapele zajistit místo, jednoduše jim musíš ukázat, že pro ně máš hodnotu. To, že umíš hrát na nástroj, je minimální nutný základ. Rozhodně ne cílová meta. Čím víc budeš mít argumentů, jak kapele pomoct a jak ji obohatit, tím víc důvodů jim dáš, aby tě vzali, přestože jsi měl trému a tvůj výkon nebyl podle jejich, ale ani tvých představ.

Závěrem ještě jedna důležitá věc: upřímnost. Pokud se budeš přetvařovat a nebudeš sám sebou, brzy na to dojedeš. Přesto ale hned kapele neukazuj, že jsi talentovanější, i pokud jsi. Jestli hned při prvním (druhém i třetím) setkání začneš vyjmenovávat jejich chyby a upozorňovat je na nedostatky, patrně nepochodíš. Byť by to bylo oprávněné a dobře míněné. Oni jsou přece „ti“, ke kterým ty jdeš na konkurz.

Zapomněl jsem na něco, co by tady mělo být? Máte další nápady, jak se připravit na konkurz? Napište nám je, rád si rozšířím obzory.

Tento text vyšel u příležitosti letošních 10. narozenin Frontmana, kdy se ohlížíme za úspěšnými články celé dekády. Poprvé byl zveřejněn 17. června 2016.

Tagy humor

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tonda Buček
Jsem kytarista a skladatel z brněnské symfonic-folk metalové skupiny ROSA NOCTURNA. Více info o mně můžeš najít na mých stránkách www.tondabucek.cz.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY