Apollo Twin USB: top část řetězce na věčné časy

Dát dvacet tisíc za zvukovku? To už je nějaké rozhodnutí. Rovnou přiznám, že jsem tak učinil. Tedy, od Universal Audio jsem nedostal ani korunu. Apollo Twin jsem si zaplatil sám. Takže jediné zkreslení mého pohledu je možná zpětná racionalizace nákupu.

Mít, či nemít?

V okamžiku, kdy jsem prolomil hranici „nebudu utrácet za domácí studio“, objevila se řada nových rozhodnutí. Jsem primárně kytarista, tam už vím, co chci. V tomhle novém světě je to těžší. Snažím se držet následujících pravidel.

1. Keep it simple, stupid.

Každá další věc v řetězci = nejen peníze, ale potenciální problém. Dále, každá další věc = rozhodnutí, naučit se s tím dělat atd. Každá další věc je taky potenciálně nejslabší článek řetězce, který ubírá kvalitu těm ostatním. A čím míň věcí a kroutítek řešíte okolo, tím víc času a (hlavně) soustředění máte na muziku.

2. Nekupuj nic s tím, že to později prodáš.

Pokud to není nezbytně nutné (a to vzhledem k tomu, že jde o hobby, není nikdy), nekupuji mezičlánky. Když pochybuji, jestli vůbec něco využiji, zkusím jedině nějaký entry level nákup. Pak si buď řeknu, že tohle (v mém případě třeba chorus) neužiju – a pošlu to dál. Nebo se rozhodnu, že do toho jdu – a pak, než abych utrácel čas a peníze na mezistupni, počkám si na nákup top třídy.

3. Vybavení má sloužit i inspirovat. Nemá otravovat.

Spolehlivost už dneska není problém. Nicméně, muzika je prostě radost a když vybavení nabízí inspirativní využití, je to součástí radosti z tvorby. V neposlední řadě, tím, že dělám hudbu ve volném čase, trvám na tom, že tam má být minimum otravy. Pořád něco přenastavovat, ladit atd., to nechci.

Takový byl základní rámec mé úvahy. Protože rozdíl mezi předchozí kartou Audient id4 a Apollo Twin USB je pětinásobný.


Co Apollo Twin nabízí?

Standard v tom, že má dva kombi vstupy, včetně +48V, jeden výstup na sluchátka, dim monitorů. To jde sehnat mnohem levněji ve stejné kvalitě. Plné vybavení značí optikabel, ale zase chybí midi, které mají i mnohem levnější modely konkurence. Celé v robustní krabičce, nutný je přiložený adaptér. Mám verzi pro PC, přes USB 3.0. bez problémů. Moc se mi líbí kontrolky, které lze přepínat (takže ihned vidíte hlasitost preampů či monitoringu atd.).

Proč nakonec ano?

Všechno výše popsané jde pořídit jinde levněji. Tři věci ale má jen Apollo a vzhledem k tomu, že zvukovka je základ nahrávacího studia a že je to jedna z těch položek „na věčné časy“, nakonec mě to přesvědčilo.

1. Workflow

Obecně význávám princip, že vše se má doladit na začátku, aby se později nemuselo nic napravovat a hlavně rozhodovat. Takže to, že můžu nahrávat do daw skrze simulovaný preamp, ekvalizaci, kompresi atd., mi vyhovuje, i když se s tím musí opatrně.

2. Latence

Neřeším už vůbec. Pocit při nahrávání kytary mám zcela super, a to i přes pluginy. Pluginy na cestě do DAW si karta zpracovává svým vlastním procesorem, procesor počítače, na kterém běží vaše DAW, je volný.

3. Pluginy přímo na kartě a unison technologie.

Tenhle nápad se mi moc libí, prostě odbourává problémy s tím, že komp nestíhá. Unison technologie je modelování chování vybavení, většinou preampu, přímo v hardware – mění se impedance a simulují vlastnosti vybavení. Velkou část simulovaného vybavení UA kdysi sami vyráběli, tak to myslím budou umět. Temná strana je, že pluginy se platí a UA není zrovna levné. Pro začátek máte základní preamp UA 610 (HW stojí cca 25k), kompresory LA-2A, 1176 a další přímo na kartě. To se mění a občas UA pustí nějaký plugin zdarma pro všechny uživatele karet (třeba jejich zdařilá unison technology simulace plexiny).

Ceny jsou vysoké, slevové akce relativně časté. Nicméně, i se základem vydržíte dlouho a pokud se jako já učíte, tak základní logiku komprese, ekvalizace se naučíte i tak. Hezká je taky politika toho, že každý plugin můžete plně testovat 14 dní. Každý plugin, který koupíte, vám opět restartuje tuto dobu u pluginů, které jste již dva týdny testovali. Takovej metadon pro lidi se silným GAS.


Co mi chybí a co překáží?

U takhle drahého vybavení člověku trochu roste citlivost na to, co mu vadí. Přiznám se, že za polovinu ceny bych to neřešil. Nejvíc mě trápí zcela zbytečná věc, totiž to, že uad pluginy (stojí tisíce) nemůžete použít bez karty. Tu zase nemůžete použít bez napájení. Takže otevřít si svoji session třeba ve vlaku nebo jinde mobilně sice je možné, ale otravné. Překáží to. Naopak, chybí mi tři malé věci, které měl můj předchozí Audient: sluchátkový výstup na minijack, mute monitoru a možnost z hlavního volume ovladače ovládat cokoliv v DAW (to je pro mne unique na Audientu). Jak říkám, UA vyřešili leccos, při té ceně bych čekal i toto.

Verdikt?


Pokud to myslíte s nahráváním vážně, jděte do toho už teď a ušetřete si hraní kolem. Tedy pokud vám filosofie, workflow sedí a nedostatky vás neodradí. Získáte top část řetězce na věčné časy.
Mně se to líbí, protože mám o jednu věc k řešení míň. Pokud točíte jen tak, nechcete se učit všechno to okolo, tak jsou levnější varianty, které mají profi zvuk a jsou jednodušší.

Další informace najdete také v článku Budujeme studio XLVIII: pluginy při nahrávání.