Yamaha Montage - 2

Yamaha Montage: … a umím mnohem víc

Minule jsme popsali mechanické zpracování syntetizéru, jeho ovládací prvky a ponořili jsme se do způsobů tvorby zvuku. Po drobném opakování se vrhneme do dalších vychytávek tohoto všeuměla. Performance může obsahovat až 16 různých Partů, z nichž každý se skládá až z osmi Elementů nebo Operátorů.

Live Set

Performance se mohou vyskytovat na vzdálených místech paměti a jejich hledání by bylo komplikované a zdlouhavé. Pro jejich okamžitou volbu nabízí Montage Live Set umožňující stiskem jediného tlačítka v pravé části ovládacího panelu zvolit potřebnou Performanci. Jedná se o odkazy nebo jakési zástupce Performancí sdružené do skupin po 16.

Efekty

Insertion FX
Každému Partu jsou vyhrazeny dva efektové sloty, do každého je možno vložit modulační, dynamický, nebo prostorový efekt. Další možností je korekční zpracování Partu pomocí ekvalizéru. V menu Routing jde přiřadit Elementům jednotlivé sloty, vložit do slotů efekty, umístit ekvalizér před nebo za sloty, namířit Part do příslušných výstupů i regulovat úrovně přepouštění Partu do efektové jednotky System FX pomocí sběrnic Rev a Var.

System FX
je multiefekt sloužící celé Performanci. Nabízí dva sloty. V jednom označeném jako Rev můžou být prostorové efekty. Druhý Var má bohatší možnosti. Kromě prostorových efektů tu jsou i modulační efekty jako chorus, phaser, flanger, tremollo, distortion a compressor. Míra efektování Partů může být nezávisle řízena pomocí sběrnic (viz předchozí odstavec).

Master FX
umožňuje „vylepšení“ celkového zvuku syntetizéru. K tomu slouží dynamický procesor a master EQ.

U každého efektu jsou přednastavené šablony, které si můžeme kdykoli jednoduše vyvolat a vyhnout se tak někdy složitějšímu nastavování.

Envelope Follower a Vocoder

Envelope Follower sleduje úroveň hlasitosti a vytváří z ní další modulační signál. Montage jich nabízí celkem 18. Šestnáct EF je pevně přiřazeno sledování hlasitosti jednotlivých Partů, jeden sleduje hlasitost celé Performance a další zpracovává hlasitost signálu na analogových vstupech. Výstupem každého Envelope Followeru je modulační signál, který je pak možno použít k ovládání ladění, filtru, hlasitosti, nebo jiných parametrů zvuku.
Envelope Follower se nejvíce hodí k rytmizování zvuku, hry, nebo sekvencí, vytváření rytmických pohybů ovládaných externím audiosignálem z automatického bubeníka nebo živého partu bicích, zpěvu, či audiozáznamu.


Vocoder
Pro vytvoření robotických hlasů založených na syntéze hlasu nabízí Montage klasický Vocoder, který zpracovává vstupní signál a podle jeho spektra ovlivňuje výstupní barvu syntetizéru. Jako zdroj modulace je většinou používán mikrofonní vstup. Nic ale nebrání tomu, abychom do vstupu zapojili i jiný zdroj zvuku.

K externím vstupům jde také připojit jiný syntetizér nebo zdroj zvuku a Montage pak použít jako obyčejný směšovač signálů.

Sekvencer, Arpeggiator a Motion Sequence

Sekvencer
je standardní nástroj umožňující vytváření Songů. Ty se skládají z nezávislých Tracků (stop). Jejich maximální počet je 16 a korespondují s jednotlivými Party Performance. Hudební party nebo data lze nahrávat v reálném čase, nebo můžete libovolně vkládat jednotlivé tóny nebo jiné události, měnit jejich parametry, opravovat, či mazat. Montage ukládá Songy ve svém specifickém formátu, umí ale číst a zpracovávat i data SMF souborů (Standard MIDI File) typu 0 a 1.

Arpeggiator
nabízí spouštění hudebních frází nebo rozkladů na základě stisknuté klávesy nebo celého souzvuku. Standardně se používá pro rozklad akordů, automatické doprovody nebo vytváření složitějších hudebních frází reagujících na hudebníkovu hru. Klávesák si může vybrat z 18 kategorií dělených podle charakteru nástroje/zvuku (piano, varhany, basa, bicí,...), na který má být arpeggio aplikováno. Další subkategorie jsou členěny podle žánrů (rock, pop, jazz,...).

Motion Sequence
Jedná se o posloupnost průběhů, která může řídit téměř libovolné parametry Performance. Motion Sequence se může skládat až ze čtyř relativně nezávislých dílčích sekvencí zvaných Lane. Každá může obsahovat až šestnáct kroků (v každém se dá vybrat z několika průběhů), má své relativní nastavení rychlosti a ovládá určité konkrétní parametry (filtry, hlasitost, panoramu,...). Pro celou sekvenci jdou použít až čtyři různé Lane. Parametry Motion Sequence mohou být v reálném čase ovládány pomocí kontrolérů.
V každé Performanci jde nastavit 8 různých Motion Sequencí, mezi nimiž je možno přepínat, nebo je lze přiřadit různým Scénám.


Komunikace a archivace

Komunikace
K dorozumění s jinými nástroji slouží klasické trio midi DIN konektorů. Po USB(b) lze stejná data vyměňovat i s počítačem nebo jiným externím zařízením.

Ukládání a archivace
Do vnitřní paměti nástroje jde uložit 1900 Performancí, 2048 Live Sets, 256 vlastních typů arpeggia a 64 Songů. Kromě paměti 5,67 GB s pevnými vzorky má uživatel k dispozici 1,75 GB pro vzorky vlastní. Komu by ani tohle nestačilo, může využít paměťové médium v USB(a) slotu na zadním panelu, kam lze ukládat veškerá data nástroje včetně paměti se vzorky. Zálohování do počítače pomocí USB propojení je samozřejmostí.

Závěr

Montage je workstation, do níž vývojáři vměstnali poslední výdobytky syntetizérových technologií. Pro někoho, kdo má potřebu mít možnost nastavit jakoukoli nuanci kteréhokoli prvku, je pořízení Montage správnou volbou. Pro hudebníka, který potřebuje jednoduše a rychle dospět k cíli, může být delší tvorba zvuku komplikací. Vždy se ale dá vyjít z podobné Performace a tu pak pouze upravit.
Trošku nejednotné mi připadá označení jednotek parametrů. Zatímco u ekvalizéru se frekvence a zdvih udávají v Hz a dB, u filtrů jsou stejné parametry v poměrných infinitivních jednotkách. Hlasitostí, úrovní a časů EG se to týká také. Tuto filozofii Yamaha razí už od řady SY (1989), vše je tedy zřejmě otázkou zvyku.
Otázkou zvyku ale není obrácený chod drawbars u varhanních zvuků, které fungují přesně naopak než na hammondkách nebo všech ostatních syntetizérech. Pro někoho, kdo s táhly pracuje intuitivně a pouhý pohled mu napoví vše o barvě zvuku, může tohle být vážný problém.
I přes uvedené výhrady lze Montage označit za špičkový všestranný klávesový nástroj se skvělým zvukem. Bytelná konstrukce, vynikající klaviatura, pevné a přesné ovládací prvky svědčí o poctivém dílenském zpracování a slibují dlouhou životnost. Přehledné uživatelské rozhraní s barevným dotykovým displejem nabízí maximální komfort při programování i během hraní.

Vychytávky:
– SSS systém (Seamless Sound Switching) umožňuje přepínání zvuku během hry i držení akordů bez jakéhokoli vlivu na znění tónů, přeznívání efektů, nebo slyšitelných artefaktů ve zvuku.
– Kategorie a podkategorie rozkladů Arpeggiatoru umožňují rychlé nalezení nejvhodnějšího módu Arpeggiatoru.
– Pogumované bytelné prvky skýtají jistotu a přesnost ovládání i ve zhoršených podmínkách. Veškerá tlačítka mají po stranách jakési mantinely, které zamezují nechtěnému stisku tlačítka a umožňují jeho bezpečné nahmatání i se zavřenýma očima.
– Vedle tahových kontrolérů ukazuje sloupec ledek aktuální hodnotu. Při pohybu se kontrolér „chytne“ až při průchodu přes ni. Tak sice nedochází ke skokové změně ovládaného parametru, někdy ale může tato vlastnost způsobit při živém hraní značný diskomfort.
– 1,65 GB pro vlastní audio vzorky
– Na Super knob lze navolit jakákoli kombinace ostatních kontrolérů, a ty pak ovládat jediným jeho otočením. Jeho blikání a barva nemá nic společného s ovládanými parametry (aspoň jsem nic neobjevil), frekvence a intenzita jdou nastavit jako globální parametry syntetizéru. Výrobce zřejmě chtěl vytvořit nepřehlédnutelný vizuální prvek.
– Na stránkách výrobce je ke stažení konvertor zvuků legendární DX7 pro Montage.

klady
– vynikající dynamický zvuk
– skvělá syntetizérová klaviatura
– přehledné ovládání přes dotykový barevný displej
– Live Set - sady šestnácti Performancí volitelných jediným tlačítkem
– přepnutí Performance neusekne znějící zvuk (SSS)
– prakticky neomezené možnosti editace
– osmioperátorová FM syntéza

nedostatky
– obrácený chod drawbars u hammondek
– absence vstupu breath controlleru

Efekty a Vokodér
Envelope Follower
Motion Controll
Tagy: