Yamaha Montage

Yamaha Montage: jsem cokoli, co chcete

Vezměte to nejlepší, co bylo dosud vyvinuto, dodejte nové vychytávky, všechno postavte na nejnovějších technologiích, doplňte poctivou mechanickou konstrukci s krásným designem. O čem tu hovoříme? Yamaha Montage.

S překvapením jsem zjistil, že se současné vlajkové lodi firmy Yamaha, nové řadě Montage, dosud nikdo nevěnoval a nepodrobil ji zevrubnějšímu průzkumu. Rozhodl jsem se poskytnout zvídavému čtenáři popis tohoto nabušeného všeuměla. Vzhledem ke komplexnosti nástroje rozdělím recenzi do dvou dílů.
Yamaha Montage se vyrábí ve třech modifikacích. Montage 6 a Montage 7 mají syntetizérovou klaviaturu s pěti a šesti oktávami. Největší verze Montage 8 je vybavena 88 klávesovou klaviaturou s kladívkovou mechanikou. K recenzi jsem si vybral nejmenší model.


Mechanická konstrukce

Nástroj je vyroben z profilovaného plastu, který dává pocit bytelnosti. Spodní kryt, který zároveň přechází do zadní části s panelem konektorů, je plechový. Nástroj není na své rozměry nijak lehký, což svědčí o poctivosti vnitřní konstrukce a kvalitě dílenského zpracování. Zároveň skýtá příslib dlouhé životnosti i při méně ohleduplném zacházení. Design se návrhářům velice povedl. Montage má elegantní dynamický vzhled s notnou dávkou šmrncu.

Klaviatura a modulátory
Yamaha své syntetizéry už od dob série DX vybavuje špičkovými klaviaturami. Ne jinak je tomu i u řady Montage. Dynamická syntetizérová klaviatura s citlivostí přítlaku (aftertouch) nabízí komfortní hudební kontrolu nástroje. Má přesný a pevný dohmat, který poskytuje jistotu hry s minimem překlepů. Podle mého názoru se jedná o jednu z nejlepších klaviatur, na jakou si může smrtelník zahrát.
Pro ovládání parametrů zvuku a hudebníkovu expresi je k dispozici klasické duo Pitch Bend a Modulation, které vysílají standardní hodnoty kontrolérů. Ty jdou samozřejmě přiřadit téměř jakémukoli smysluplnému parametru. Dvojice koleček je ještě doplněna dotykovým Ribbon Controllerem, který může pracovat v několika módech.

Zadní panel
Na kovové zadní části nástroje jsou umístěny veškeré konektory. Kromě síťového tu najdeme dvojici linkových analogových vstupů, z nichž jeden může sloužit jako vstup mikrofonní. Vedle sluchátkového výstupu najdeme dvojici hlavních a dvojici přídavných výstupů. Pak následuje čtveřice vstupů pro ovládací kontroléry (dva spínací a dva průběžné). Nouze o nezávislou distribuci zvuku nebo ovládání parametrů rozhodně nehrozí.
K digitální komunikaci s ostatními přístroji nebo počítačem slouží klasické midi trio a USB(b). Slot pro USB médium nabízí archivaci zvuků, sekvencí, nastavení nástroje nebo načítání samplů či mid souborů.
Překvapivě na syntetizéru nenajdeme vstup Breath Controlleru, skvělého to vynálezu Yamahy z 80. let. Řada Motif XS jím ještě povinně vybavena byla a disponují jím i některé syntetizéry konkurenčních firem.

Ovládací panel

Kontroléry
Na ovládacím panelu zaujme na první pohled velký barevný dotykový displej, který je středobodem veškerého ovládání nástroje. Slouží k volbě módů, zvuků, nastavení všech parametrů i vizuální kontrole právě probíhajících procesů.
Vlevo od displeje je nabušená sekce ovládacích prvků. Nabízí 8 tahových ovladačů a 8 otočných kontrolérů se třemi pevně přiřazenými kombinacemi ovládaných parametrů zvuku a třemi předprogramovanými funkcemi jednotlivých Partů v multimódu nebo sequenceru (Pan, Variation a Reverb). Tahové potenciometry i enkodéry jsou vybaveny ledkovými sloupci, které informují o okamžité poloze kontroléru.
Novinkou z vývojářské dílny Yamahy je tzv. Super knob. Každý klávesák se často dostává do situace, kdy potřebuje během chvilky změnit více parametrů současně a lituje, že se nenarodil jako chobotnice. Montage proto nabízí svůj blikající otočný Super knob, který může ovládat polohu všech osmi kontrolérů současně. Pod Super knobem jsou tlačítka navigace sequenceru a transpozice.
Pod tahovými kontroléry je osmice tlačítek pro volbu scény (viz dále). Trošku mě zaskočila absence programovatelných tlačítek, protože ne všechny parametry je smysluplné ovládat průběžnými kontroléry. Při podrobnějším zkoumání jsem zjistil, že takto jde využít 16 tlačítek volby Partu na opačné straně panelu. U nástroje této cenové kategorie mi tohle řešení připadá poněkud nešťastné, protože k současnému ovládání jakéhokoli kontroléru a stisknutí tlačítka je potřeba obou rukou.

Při pohybu tahovým kontrolérem je třeba napřed najet do polohy odpovídající okamžité hodnotě znázorněné ledkami, aby se parametr „chytil“. Tím je zamezeno skokové změně ovládaných parametrů a někdy až drastické změně barvy či hlasitosti. Na druhou stranu se tím snižuje operativnost ovládání.

Tlačítka
Na pravé straně panelu je sekce pro nastavování parametrů vybavena otočným enkodérem, tlačítky + a - i čtyřmi tlačítky pro pohyb kurzoru po displeji.
Největší část pravoboku okupuje veliká sekce podsvícených tlačítek pro volbu módu, aktivaci a ovládání jednotlivých Partů, Elementů nebo Operátorů. Šestnáct tlačítek volby Partu může v módu Performance sloužit jako programovatelná tlačítka, jimiž lze ovládat libovolný parametr Elementu, Operátoru, Partu, některého efektu nebo celé Performance.


Syntetizér

Element / Operátor
je elementární řetězec typu vzorek, filtr, EG, hlasitost a jednoduchý EQ. K dispozici je samostatný LFO a další pomocné obvody. S nadsázkou jde označit jako "atom" zvukové syntézy v Montage.
Filtr sekce nabízí buď jeden filtr s vysokou strmostí, nebo kombinaci dvou filtrů s menší strmostí. Varianty LPF, Band, Notch a HPF jsou samozřejmostí. Sekce filtrů má svůj EG.
EG pro hlasitostní průběh je klasický čtyřprvkový. První tři se postupně spouštějí při stisknuté klávese, poslední se aktivuje po jejím uvolnění. Každý prvek obsahuje dvojici úroveň a čas.
EQ v každém Elementu nebo Operátoru může upravit jeho barvu případně odstranit nežádoucí artefakty zvuku.

Part
Základním stavebním prvkem zvuku v syntetizéru Montage je jeden Part. Zjednodušeně se dá říct, že Part reprezentuje jeden nástroj (piáno, varhany, smyčce, kytara, bicí...). Montage nabízí tři typy Partů:
Normal Part je předurčen pro vytvoření melodických nástrojů na základě AWM2. K dispozici je až osm Elementů.
FM-X Part nabízí velice pokročilou FM syntézu. Místo Elementů je tu osm Operátorů, každý má svůj EG, filtr, LFO a další prvky. I operátory mohou kromě standardního sinusu využívat vzorky z paměti syntetizéru. Vybraný Algoritmus pak definuje vzájemné propojení Operátorů.
Drum Part jak už sám název vypovídá slouží k vytvoření sady bicích, perkusí nebo jiného nástroje, kdy na každé klávese může být jiný zvuk. I tento typ Partu využívá vzorků AWM2 z paměti nástroje.

AWM2 (advanced wave memory) je patent Yamahy pro komprimaci a uložení vzorků v paměti v unikátním formátu. Se vzorky se snáze manipuluje, lze je rychle číst a sequencery i arpeggiatory je mohou snáze používat. Poprvé byla AWM technologie použita u řady SY, nyní se používá druhá generace.

Všechny tři typy Partů mohou využívat některé z více jak 6 tisíc vzorků, mezi nimiž jsou melodické i rytmické nástroje, některé parciální zvuky (dech, mechanika klávesových nástrojů) a spousta neharmonických i nehudebních zvuků.

Performance
je kombinace až šestnácti Partů. U každého Partu jde nastavit jeho transpozice, rozsah podle klaviatury, lze mu přiřadit kontroléry pro různé nezávislé parametry. Performance může také u každého Partu měnit některé základní parametry jeho Elementů či Operátorů jako jsou jednotlivé prvky EG, filtru, hlasitost apod. Ovládání se děje nastavením relativní hodnoty v rozsahu -63 až +63, která se přidává k hodnotě stávající. Ovládání relativního parametru jde přiřadit konkrétnímu kontroléru. V důsledku tak v Performanci můžeme Super knobem ovládat osm otočných kontrolérů, na každém z nichž je nastaven např. Filtr jednoho Partu s osmi Elementy. Tedy128 Filtrů současně pomocí otočení jediného kontroléru. Na některých kontrolérech samozřejmě mohou být navíc říditelné i jiné parametry (hlasitosti, panorámy, parametry EG, efektů, arpeggiatoru,...). Až se z toho točí hlava.
Performance může obsahovat osm Scén. Scéna je kombinace Arpeggiatoru a Motion Sequenceru včetně jejich aktivace pro jednotlivé Party a okamžité polohy všech kontrolérů. Tak lze během hraní operativně měnit barvu, hlasitosti, modulace, způsoby harmonizace a rozklady zvuku; to vše stisknutím jediného tlačítka.

Příště

V dalším díle recenze se podrobněji podíváme na efektovou jednotku, Envelope follower, Vocoder, Arpeggiator, Motion Sequencer a některé další špeky, které nám japonští vývojáři v útrobách tohoto krásného mazlíka připravili.

Zadní a přední panel
Dotykový displej
Blokové schéma