Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Sládek -

1+3 cesty, jak vyzrát na pluginy

Jako někdo, kdo první tři desky točil do pásu, jsem se s pluginy musel nějak poprat. První jsem zjistil, že to může sebrat snad všechen čas, co máte na muziku. I když nejste úplný geek a spousta možností vás nechá chladným, je to pořád dost věcí. Postupně jsem našel 3+1 cestu, jak se s tím vyrovnat.

Obecně neřeším zvukovou kvalitu pluginů. V prostředí domácího nahrávání je asi tisíc jiných věcí, které hrají daleko větší roli. Rád bych vypíchl muzikanta, nástroj, skladbu a aranže. Řeším dostupnost a použitelnost. A také přenositelnost mezi počítači, neboť se pohybuji mezi PC a notebooky. Existuje taky hodně jiných firem, které tu neřeším. Budu vlastně mluvit o třech rodinách, které ukazují celkem svébytný přístup k otázce pluginů. Dle situace používám mix všech tří.

1. Jízda zdarma

První cesta má jasnou výhodu – je nejdostupnější, protože je zdarma. Existuje dost důkazů toho, že dobrou nahrávku můžete udělat i se stock-in pluginy. To jsou pluginy, které jsou součástí vašeho DAW. Já třeba používám Reaper a ten má v základní výbavě vše podstatné. Akorát to třeba nevypadá tak hezky, ale zase je to rychlé. Jsou situace, kdy po stock-in pluginech sáhnu, některé jsou celkem nenahraditelné v mé práci (Reaper má hezký odšumovač). Pak je celá řada nezávislých výrobců a tisíce jejich pluginů. Z mého pohledu je tam hodně zajímavého, akorát to stojí čas a zažil jsem i to, že to nebylo moc dobře naprogramované. Ale zase ta cena...

Nyní teda k těm dalším třem cestám. Reprezentují je prostředí UAD (Universal Audio), Waves a Slate. Dá se říci přední hráči a konkurenti na trhu. Zde už se nebavíme o cestě zadarmo, nicméně cenová dostupnost mě docela překvapila. Někdy můžete narazit i na zajímavé bundly, které mohou být součástí pořízení zvukové karty (jsou doslova v ceně). Libí se mi, že ty cesty jsou všechny použitelné, ale časem se vytříbily rozdíly mezi nimi. Ani ne tak zvukové, jako uživatelské – a tady tedy platí to, co vždy: musíte vědět, co chcete. Základní parametry nabízím níže.


2. UAD: Modelujeme to, co jsme vždycky uměli

Nutnou podmínkou je UAD hardware, já mám kartu, kterou jsem zde recenzoval. Bez připojeného hardware nemůžete nikdy (opravdu nikdy) použít plug-iny. To proto, že jsou zpracovávány přímo na procesorech UAD hardware. Což je super (a pro mne jeden z důvodů koupě), protože to nezatěžuje váš počítač. Ale zase to ovlivňuje mobilitu. I když nová karta UAD Arrow už je napájená z počítače. Nicméně, večer doma rozmícháte song, chcete si ráno ve vlaku něco upravit a všechny UAD pluginy se vám vypnou, protože kartu máte doma.

Nicméně, na co já UAD používám a proč je mám opravdu rád je samo nahrávání. Libí se mi, že hned na kartě, ještě než se zvuk dostane do počítače, si „udělám zvuk“. A to velmi dobře – v modelování komponent (kompresory, preampy, equalizéry) je UAD špička. Také proto, že spoustu legendárních komponent tito profíci sami vyvinuli a teď je vlastně jen sami kopírují. Ale umí dobře všechny větší výrobce. Takže pokud chcete ucítit dotek starých časů v moderním hávu, toto je to pravé. Zapojíte si mikrofon do Neve preampu, za to dáte 1176 kompresor a třeba rovnou krásně namodelovaná Ocean Waves studia, která dají zvuku opravdu přirozený prostor.

Stojí to ale celé dost peněz! Nicméně, s kartou dostanete opravdu hezký bundle, který když se pokrotíte vám vydrží navěky. Pluginy jsou de facto vázány na hardware, takže k jakému počítači kartu hodíte, tam to prostředí budete mít. Bonusem je, a ten já mám rád, že samotný výkon počítače se do toho promítne méně. Nicméně, ani výkon karty není neomezený.

Verdikt: Ultimátní řešení, a to zejména pro tracking, leč drahé a nepohodlné vazbou na hardware.


3. Waves: Inovujeme a tváříme se

Velmi pěkné modely základních analogových udělátek nabízí i Waves a za mnohem menší cenu dostanete uživatelsky i zvukově srovnatelné věci s UAD. Není to vázáno na žádný hardware. Správa licencí je online, můžete si je přes cloud předávat mezi počítači. Takže jsme zase ve vlaku – bez netu se k ničemu nedostanete, pokud jste si licence večer z desktopu nepřevedli licence do laptopu.

Waves ale vsadilo na lidi. A to nejen byznysově na tváře, ale docela hezky na jejich know how. Mají celé řady podle slavných míchačů (Greg Wells, Chris Lord-Alge, Andrew Scheps), které nabízejí některé zajímavé produkty. Bez některých by se mi míchalo hůře, protože mají něco speciálního v desginu, co mi sedí. Tři příklady. Mám rád Motion od Brauera, protože ve velmi jednoduchém až hravém prostředí nabízí snadno dostupné panning efekty, a to včetně moc fajn presetů.

Mám rád Mixdown od CLA, protože jednoduše kombinuje prvky, které mám rád na masteru, vše pohromadě, blbuvzdorné (což je tomto místě mixu kritické... ehm, aspoň pro mne), jasné. A konečně, relativně nový je channel strip Omni od Andrewa Schepse. Máte tam v jednom pluginu modulově vše potřebné pro každý kanál mixu a můžete si snadno měnit pořadí a vycházet z fajn presetů. Pro hobíka jako jsem já strašně rychlé a fajn řešení.

Verdikt: Nápaditá originální řešení, ale vázaná na internet při přenosu licencí, cenově středně dostupná (postupně si svoje oblíbence za malé částky posbíráte jak pokémony).


4. Slate: Dostupné a přehledné

Pro mne poslední novinkou je Slate. A to jednoduše proto, že se mi stalo následující. Byl jsem na služební cestě v Londýně a dostal jsem nabídku něco rychle smíchat. Moje UAD mimo dosah, z Waves mám jen extrabuřty a dokoupit to samé, co mám od UAD, je zbytečná ztráta peněz. Vzpomněl jsem si, že si na měsíc za 25 dolarů mohu pronajmout všechny produkty od Slate.

Ti se soustředí na emulace analogu s pár vlastními chytrými vylepšeními. Jediné, co jsem neměl byl iLok – ale ten se zase v Londýně sehnat dal a moc nestál. Hodí se nakonec i k jiným aplikacím. Mám ho stejně jako USB disk prostě na klíčích. Moc se mi to zpočátku nelíbilo, ale je pohodlné mít vše bez ohledu na počítač u sebe. Co se mi ale líbí moc je něco, co je obdobou toho, co má výše zmíněný Andrew Scheps channel strip. Záměrně plugin funguje jako rack. Velmi přehledně si stavíte svoje racky, kde kombinujete různá zařízení. Celé je to velmi přehledné a ukrutně rychlé. Uživatelsky asi nejvíc přívětivé z těch tří cest, které tu procházíme.

Verdikt: Geniální poměr cena výkon, uživatelsky chytré řešení, mobilita vázána na iLok.

Dalo vám to něco? Snad vám to v začátcích trochu pomohlo, ať to nemusíte prošlapávat jako já. Ušetřený čas věnujte nejlépe hudbě, bez které jsou to všechno jen jedničky a nuly. Další informace pak najdete také v našem seriálu Virtuální krabičky.

Tagy Virtuální krabičky

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY