Wattican Punk Ballet

Beseda u Bigbítu doveze Tall Ships a Wattican Punk Ballet

Dá se i v dnešní době uspořádat festival založený na fanouškovském principu, kdy dramaturgové zvou jen takové kapely, kterým doopravdy věří? Odpovědí je Beseda u Bigbítu, která se 1. a 2. srpna už podvaadvacáté koná v Tasově nedaleko Veselí nad Moravou. V první polovině zveřejněného programu nechybějí atraktivní hosté ze zahraničí ani kritikou cenění umělci. V pestré dramaturgické mozaice najdete britské Tall Ships, rakouské Elektro Guzzi, polské Kamp!, arménské Wattican Punk Ballet, ale i domácí Houpací koně, Dva, Sato-San To, Prodavače, Jiřího Schmitzera, Manon Meurt nebo Katarziu a Modré hory ze Slovenska. Na Besedě potkáte zavedené kapely nezávislé hudební scény i nováčky, které úspěch teprve čeká, ale taky rodinnou atmosféru, slovácký folklor a pohodu pořádajících dobrovolníků.

Britští Tall Ships, hrající na festivalu v české koncertní premiéře, patří mezi nejvýraznější nové kapely současné ostrovní scény. Sází na moderní rockový zvuk se skandinávskou příchutí a jejich výraznému frontmanovi Richardu Phetheanovi nechybí uhrančivost mladého Jima Morissona. Rakouské trio Elektro Guzzi zase představuje naživo hranou pulzující elektroniku plnou tanečních beatů a v rámci evropské klubové hudby už patří ke stálicím, podobně jako polští Kamp!, kteří znamenitě oživují elektronickou hudbu 80. let. Příjemným překvapením patrně bude vystoupení divokého arménského freak punkového dua žijícího v Budapešti Wattican Punk Ballet.


Program festivalu není svázaný žádnými žánrovými dogmaty, na své si proto přijdou otevření posluchači bezmála všech žánrů. "Nesázíme na kapely, které obvykle hrají na českých festivalech, ale na muzikanty, kterým sami věříme. Program se snažíme sestavovat s kurátorským nadhledem a s cílem objevovat nové talenty. Chceme jednoduše podpořit kapely, které si to podle nás opravdu zaslouží," říká ředitel festivalu Tomáš Ševčík. K takovým hudebníkům patří třeba nestoři tuzemské klubové hudby Houpací koně, jejichž přelomová generační nahrávka Everest byla nominována na Ceny Vinyla i Apollo, nebo i na zahraniční půdě úspěšní Dva, kteří se nedávno vrátili z turné po Spojených Státech. Vysoký status ale mají i postpunkoví The Prostitutes v čele s charismatickým lídrem Adrianem T. Bellem, nepřehlédnutelná postava písničkářské scény Jiří Schmitzer nebo Olga Königová a její nový indie popový projekt Ille, který posbíral hned tři nominace v cenách Anděl.


Vedle těchto jmen na festivalu vystoupí tradičně i méně známí talentovaní hudebníci. Poslech Prodavače a jeho debutu Malý ráje patří k nejsilnějším zážitkům tohoto roku, stejně jako prvotiny Generácia Y od mladé slovenské písničkářky Katarzie či alba Purpura Echo od Sousedů. Mezi dalšími potvrzenými nechybí hip-hopové Modré hory nebo zástupci nastupující domácí písničkářské generace Strangers In The City. Okrajovější tendence v Tasově zastoupí metaloví The Truth Is Out There, temně elektronická Nauzea Orchestra nebo shoegazoví Manon Meurt. Dvacítku ohlášených kapel uzavírají slovenský objev Rádia_FM Archívny chlapec, první česká kapela nahrávající v legendárních studiích Abbey Road Android Asteroid a jazzový experiment Sato-San To bubeníka Thoma Hermana (N.O.H.A.) a trumpetisty Oskara Töröka (Vertigo Quintet, Iva Bittová).


Současně festival Beseda u Bigbítu, který se s podtitulkem "kultura z jiného světa" koná v osvědčeném a útulném remízku na úpatí Bílých Karpat, nabízí také doprovodný program v čele s Apollónovou návštěvou a Soutěží písničkářů. Letošní novinkou v rámci spolupráce s partnery ze Slovenska, Polska a Maďarska bude blok diskuzí, věnovaný současnému stavu hudby a nezávislé kulturní produkce v zemích visegrádské čtyřky.