Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley -

Epiphone Tony Iommi SG: druhá poklona legendě

Zvuk mistra temných tónů Tonyho Iommiho je téměř neodmyslitelně spjat s kytarami typu SG. U Gibsonu už Tony signature model má dávno, jeho jméno nesou též zesilovače Laney a nyní se, již podruhé v historii, tomuto kytarovému mágovi poklonila i firma Epiphone: limitovanou edicí kytary Tony Iommi SG Custom.

Jak to vypadá?

Popisovat model kytary SG asi není příliš třeba, neboť tento typ kytar se již dávno zařadil mezi čtyři základní tvary masivních elektrických kytar, ze kterých v současnosti vychází v podstatě každý výrobce. A vzhledem k tomu, že firma Epiphone vznikla jako dceřiná společnost firmy Gibson, nenaleznete zde mezi kytarami těchto dvou značek často prakticky žádný tvarový rozdíl, který je jindy nutný s ohledem copyright firmy Gibson.

Máme tedy před sebou klasické "esgéčko", které je ovšem vyrobeno přesně podle požadavků Tony Iommiho, který před časem opět spojil své síly s firmou Epiphone, aby dal vzniknout této striktně limitované edici, která čítá pouhých dva tisíce kusů pro celý svět.

Tělo a krk kytary jsou vyrobeny z mahagonu, hmatník nesoucí 24 medium/jumbo pražců je ebenový s vykládáním ve tvaru křížů a bílou lemovkou, jak jsme u Iommiho modelů zvyklí. Hlava kytary je ve tvaru typickém pro značku Epiphone s logem z umělé perleti a na její zadní straně nalezneme mistrův podpis vyvedený ve stříbře. Krytka výztuže krku je klasický zvoneček z dvouvrstvého plastu alá Gibson. Nultý pražec je černý, grafitový. Krk typu 1960´s SlimTapper je profilu D a je lakovaný do lesklé ebenové černě, stejně jako tělo, do nějž je samozřejmě vlepený. Na těle nechybí ani typický černý, třívrstvý pickguard. Ladící mechaniky jsou Premium Die-cast s ladícími knoflíky typu Metal Tulip. Kobylka Lock Tone je typu Tune-o-matic se Stopbar struníkem.

Elektronika se skládá ze dvou snímačů Gibson USA Tony Iommi Signature Humbucker s klasickým ovládáním v podobě dvou potenciometrů Volume, dvou potenciometrů Tone a páčkovým třípolohovým přepínačem. Výstupní jack je pak pro kytary typu SG trochu netradičně umístěn na spodním boku kytary. Dle mého názoru je to elegantnější a pokud jste zvyklí používat rovný jack, tak vám alespoň z kytary dopředu nic netrčí, chcete-li kupříkladu hrát po vzoru Petea Townshenda, stylem "větrný mlýn".


Kytara je zpracována vcelku pečlivě, žádné větší nedostatky z technického i estetického hlediska jsem nenašel – a když jednalo se jen o zanedbatelné chybičky, jako např. trochu ledabylé začištění zapuštění zmíněného výstupního jacku. Jinak radost hrát. Pojďme tedy vyzkoušet, jaká zvuková kouzla nám nabízí kytara čaroděje Iommiho.

Jak to hraje?

Už při prohrábnutí strun na sucho vás ohromí hlasitost kytary a také velmi dlouhý sustain. Ve zvuku je navíc opravdu hodně slyšitelné dřevo. Po zapojení kytary do zesilovače (bohužel jsem neměl k dispozici Iommiho signature model Laney, ale "obyčejný" Marshall – to spojení by mě vážně zajímalo) se okamžitě projevil vysoký výstupní výkon snímačů. Speciální vinutí těchto snímačů má podle samotného Iommiho nejen zajistit jeho typický pódiový i studiový zvuk, ale poskytnout i neobvykle pevný a dlouhý sustain. A že to není jen reklamní tahák, poznáte již po prvních zahraných tónech.

Zvuk je nejen pevný a dlouhý, ale zároveň i harmonicky vyrovnaný, basy, středy, výšky v ideálním poměru a kytara skvěle reaguje na jakoukoliv změnu, ať již pomocí přepnutí snímačů či pomocí potenciometrů. To skýtá nekonečné možnosti v nastavení a zvukové pestrosti. Prakticky se dá říct, že kytara hraje krásně při jakémkoliv nastavení a zvuk téměř nemůžete "zprasit". Při použití zkreslení je to teprve maso – kobylkový humbucker je skutečný "zabiják", neuvěřitelně silný a hlasitý zvuk. I při velmi malém zkreslení se výborně prosadí a i při protočení gainu dvakrát dokola si zachovává luxusní čitelnost jednotlivých tónů a již výše uvedenou dřevitost.

Humbucker u krku je pochopitelně méně nabroušený a poskytuje tlustší a teplejší zvuk. Ani jemu ovšem nechybí dlouhý sustain a bohatý, barevný tón i při malém zkreslení. Při přidání gainu se navíc táhne krásně za rukou a vaše sóla dokáže doslova rozezpívat. Kytara snese i silné podladění a nelze se vyhnout nutkání hrát stále dokola některé z Iommiho nesmrtelných riffů. Zkreslený zvuk je rozhodně doménou tohoto nástroje, ale i při použití čistého zvuku je velmi inspirativní a kytaru budete jen neradi odkládat.

Kytara je díky své konstrukci poměrně lehká, což ocení vaše záda a skvěle sedí na těle. Nikam se nepřevažuje a i hra v sedě je velmi pohodlná.


Závěr

Toužíte-li po v jistém směru exkluzivním nástroji, který vzhledem k limitované edici nebude mít každý druhý a který má vynikající zvuk i zpracování, mohl by být Epiphone Tony Iommi SG Custom tou pravou volbou. Podpis samotného kmotra heavy metalu pak naleznete nejen na kytaře samotné, ale i jeden vlastnoruční na přiloženém certifikátu pravosti, uloženým v deskách s Iommiho fotografií. A to vše za velmi příznivou cenu pohybující se okolo 22 000,- Kč. Jedinou chybičkou na celkově vynikajícím dojmu z nástroje pak může být jen absence jakéhokoliv pouzdra či alespoň gig-bagu.

Tagy epiphone

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY