Přejít k hlavnímu obsahu
Marek Ztracený ve vánočním videu | Zdroj: Mall.TV
Marek Ztracený ve vánočním videu | Zdroj: Mall.TV
Jan Hamerský -

Hejty HH: Vánoce jsou kampaň!

Internetový velkoobchod rozjel reklamní kampaň s kaprem Libuškou. Přikoupil k ní i vánoční hit na klíč od Marka Ztraceného, od kterého dostal zjevně přesně to, co si zaplatil. Singl Stačí věřit mluví sám za sebe jako ta ryba. Tedy nijak.

Předvánoční shon nenechá nikoho v klidu a už vůbec lidi dobré vůle. Přesto byla kampaň „Čím dřív začnete Vánoce řešit, tím spíš přežijete“ vůči zákazníkům až prostořeká a ještě je vyděsila zanimovaným kaprem. Mlčící ryba tvrdí, že Vánoce neexistují a že je to kampaň, přitom vánoční horečku doopravdy sabotuje. O něčem takovém se nesnilo ani klasikovi smíchu skrze slzy Michailu Bulgakovovi. Nicméně i Libuška s hlasem Bédy Trávníčka byla pouhou předzvěstí ještě větší ryby, jako vystřižené z písničky O zlaté rybce od Bratrů Ebenů.

Tradiční vánoční song pro řetězec podle stoprocentně fungujícího a ověřeného receptu Matěje Belka a Petra Šťastného složil Marek Ztracený. Obsadil se do hlavní role zpěváka-hezouna a žádoucí sváteční atmosféru navodil klavírem, dětským sborem, rolničkami i optimalizací textu pro vyhledávání (zima, svařák, strom, kapr...). A že sváteční atmosféru neladil tak urputně jako loni Chinaski a Katarína Knechtová?

Nic ve zlém, u umělce na klíč z producentské dílny Červinka & Ledvina by spíš překvapilo, kdyby se choval jinak než jako (leklá) ryba, která pluje s hlavním proudem. Přesto je i u Marka Ztraceného zřetelný dílčí posun. Mimoděk ho pojmenoval v říjnovém čísle ČD pro vás: „Vždycky jsem byl tak trochu problémový, protože jsem nahlas říkal, co si myslím, a neměl rád autority, ale zároveň měl strašně rád lidi a život. Prostě jsem byl trochu ztracený.“

Singlu Stačí věřit je těžké věřit. Úplně v něm totiž chybí drobné náznaky „skepse“, jaké se dají najít například v jeho pět let staré skladbě Snad se něco stane („Bohatí i chudí, sever i jih / Všechen ten stres, / se dnes změní ve Vánoce“ nebo „Štěstí rodin / a smutek těch rozpadlých / nic nezakryje a nezmění, / neboj nic to není“). Ježíškovi dojde pošta a Libuška, která přežila Černý pátek (i když by se po slevách utloukla), ujde jisté smrti i ve vaně.

Ztracený zkrátka zpečetil svůj přerod ve volnou reklamní plochu mdlým singlem, jehož jedinou předností je, že na něj ihned zapomenete a o dalších svátcích ho už víckrát neuslyšíte. Zadavatel dostal, co si zaplatil, Ztracený vydělal a zákazník jeho výtvor ve výsledku ani nezaznamená. Že je to nic proti ničemu? To sotva.

Track s cenou slevového letáku totiž hudbu znehodnocuje – a mění i to, jak ji vnímáme. Až moc jsme si totiž zvykli ty nejpovedenější vánoční písně ztotožňovat s těmi nejméně rušivými. A to je ve výsledku asi tak povzbudivé jako přát kaprovi klidné přežití vánočních svátků.

(Samozřejmě to jde i jinak. Jestli si chcete spravit chuť, vizte 10 upřímných vánočních písní z Čech, Moravy a ze Slezska a když tak nějakou do diskuze přihoďte.)

Tagy Hejty Honzy Hamerského Martin Ledvina Martin Červinka vánoce kumšt Marek Ztracený

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jan Hamerský
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se t…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY