Hlavní hvězdou Besedy u Bigbítu byla její atmosféra
Nejen kapely, ale hlavně přátelská a otevřená atmosféra byla hlavní hvězdou 22. ročníku festivalu Beseda u Bigbítu ve slováckém Tasově. Na jeho dvou scénách se od pátku 1. srpna do nedělního rána vystřídalo více než čtyřicet kapel ze sedmi zemí. V pečlivě vystavěné dramaturgii bodovaly kapely všech žánrů. Vrcholem prvního večera bylo vystoupení rakouských klubových hvězd Elektro Guzzi, mezi sobotními kapelami sklidili největší úspěch domácí Dva, polští Kamp! nebo jihočeští Depakine Chrono. Celé dva dny provázela dobrá nálada a vzájemné souznění mezi účinkujícími, návštěvníky i desítkami pořádajících dobrovolníků.
Úvod pátečního večera patřil intimní hudbě Sousedů, která srdečnou atmosféru panující ještě před začátkem festivalu v areálu posunula ještě dál, a neohrozila ji ani následující bouřka. Obavy pořadatelů z počasí se naštěstí nenaplnily – a od té chvíle už v areálu nekáplo. Jiří Schmitzer na festivalu vystoupil po jedenácti letech a stejně jako tehdy kromě ovací obdržel i buchty a bábovku od fanynky. Nekončící aplaus sklidili vídeňští Elektro Guzzi, ale na vedlejší scéně i vycházející naděje domácí scény Manon meurt. „Beseda měla dobré reference, ale že zde zahrajeme nejlepší koncert letošního roku, jsme nečekali. Nakonec jsme nešli ani spát a muziky i domácí slivovice pořadatelů i fanoušků si užívali až do následujícího dopoledne,“ řekl kytarista Elektro Guzzi Bernhard Hammer. „Z vystoupení Elektro Guzzi jsme byli nadšení. Vážíme si ale i toho, že hudebníci náš festival upřednostnili před mnohem zajímavější finanční nabídkou z Německa v tomtéž termínu. Jsem rád, že nelitovali,“ uvedl ředitel festival Tomáš Ševčík.
Sobotní písničkáře a večerní prostor na hlavní scéně u návštěvníků získala kyjovská hráčka na ukulele Karolína Kubicová, hned v poledne ale na hlavní scéně bodovala horňácká cimbálka Musica Folklorica, která do Tasova dojela i s ženským sborem Oskoruša. Společně rozdávali úsměvy na všechny strany a pro fanoušky nezávislé alternativní hudby se stali znamenitým zpestřením. Ještě větší oslava festivalové radosti ale přišla podvečer s vystoupením dua Dva a v noci s diskotékou polských Kamp! Překvapením bylo také vystoupení intenzivního táborského dua Kalle, které v programu nahradilo pro nemoc na poslední chvíli odpadlou kapelu Nauzea Orchestra. Přestože návštěvníci ocenili i hlavního headlinera, britské Tall Ships, větší hvězdou pro ně nakonec byli patrně na vedlejší scéně účinkující slovenští Fallgrapp nebo už odpoledne českobudějovické duo Depakine Chrone, které zahrálo přímo mezi diváky, metaloví The Truth Is Out There či elektrojazzoví Sato-San To. „Baví nás připravovat dramaturgii tak, že si na jedné scéně zahraje zahraniční hvězda i začínající písničkář. Stíráme mezi kapelami rozdíly, navzájem je konfrontujeme a současně domácím kapelám dodáváme sebevědomí. Ukazujeme, že řada relativně neznámých jmen domácí nezávislé scény snese srovnání i s tím nejlepším na západě od našich hranic. Je vzrušující sledovat, jak naši návštěvníci reagují a jsou otevření novým podnětům,“ doplňuje Ševčík.
Festival Beseda u Bigbítu dlouhodobě zohledňuje kvalitní hudbu a dávno překročil nejen hranice svého regionu, ale i republiky. Její pořadatelé ve spolupráci s partnery z Polska, Maďarska a Slovenska už šestý rok získali klíčový grant od Mezinárodního visegrádského fondu a nově také dotaci od Ministerstva kultury. Díky tomu zůstává festival dramaturgicky svobodný a má prostor i na investice do bohatého doprovodného programu. „Bez grantů bychom festival s naším stabilním počtem přibližně patnácti set platících návštěvníků nikdy nezaplatili. I takto ovšem náš festival může existovat jen díky mnoha desítkám dobrovolníků, kteří ho připravují bez nároku na honorář,“ uzavírá ředitel festivalu Tomáš Ševčík.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.