Josh Middleton, zdroj: Facebook Sylosis

Josh Middleton (Architects): Bez MIDI se neobejdu

Stále ještě čerstvou posilu jedné z největších britských metalcorových kapel jsme už představili v širších souvislostech. V rozhovoru jsme se proto soustředili na techniku. Ať už tu, kterou Josh Middleton piloval od dětství, nebo tu, která mu usnadňuje život na pódiu.

Teď jsi endorser ESP, ale já si tě pamatuji s Gibsonem SG a Les Paulem. Někteří hudebníci jako Bill Kelliher z Mastodon přešli od Gibsonu k ESP údajně kvůli neschopným manažerům. Ty také?

Nikdy jsem Gibson nepropagoval, to spíš ESP kvůli moderní hratelnosti a jejich úrovni zpracování. Ozval jsem se jim a naštěstí o mě měli zájem. Už od dětství jsem jejich kytarami posedlý.

Setkal jsem se s názorem, že značka ESP asociuje předražené jednoúčelové kytary, ale hádám, že tak jednoduché to zas není. Jak to vidíš ty?

Mají široký výběr kytar všech cenových kategoriích. Já na půlce koncertů Architects používám hlavně LTD MH-401B. Zní skvěle. O druhé půlce setu zas hraju na univerzální modely, které dělali pro mě. Potřebuju krystalicky čistý i plný metalový zvuk, a to všechno z jedné kytary.

Mimochodem, přivezeš na Festiwall nějakou zajímavou novinku?

Letím jen tam, takže mě ESP vybaví pár kytarami, které používám na svých vystoupeních. Jen jsem jim dal vědět, jaké ladění a struny potřebuji a pár mi jich připraví.

Taky propaguješ Kemper. Proč upřednostňuješ simulátor před přirozeným zvukem lamp?

Když víš, co s mikrofony a aparátem, Kemper může dokonale zachytit zvuk všech aparátů. Pár triků jsem se naučil za pochodu, když jsem šel po přesném zvuku. Lítáme všude po světě a to množství efektů, delayů a dalších věcí se prostě neobejde bez MIDI. Aparáty, které sedí k mému převážně rytmickému zvuku, takové nejsou. Takhle si prostě jen usnadňuji turné.

Může lepší vybavení zhoršit hráčské schopnosti?

Ani ne, spíš bych řekl že naopak. Pokud jsi s kytarou spokojený, chceš na ni víc hrát. Většina z nich při správném seřízení hraje dobře. Když nejde hrát pomalu, potom je něco špatně a možná je potřeba zapracovat na pražcích.


A co cvičení na kytaru? Upřednostňuješ drcení stupnice před víc tvůrčí improvizací?

Moc jsem necvičil od doby, kdy jsem byl fakt malý. Jen se snažím udržovat standard. Podle metronomu jsem dřív běhával nahoru a dolů, začínal F Durem a třemi notami na struně. Ujišťoval jsem se, že načasování sedí a že není slyšet žádná nežádoucí struna.

Sportuješ, abys ustál vystoupení na velkém pódiu?

Protáhnu se a zacvičím si jógu. Taky, když zrovna nejsem na turné, chodím do posilovny, ale ne kvůli vystupování.

Kde je podle tebe hranice mezi působivým nadřeným sólem a čirou masturbací?

Záleží na muzice. Můžeš složit šíleně technickou kytaru velmi muzikálně a melodicky, ale může to být nuda, pokud jen honíš nahoru a dolů základní stupnice. Je dobrý se soustředit na zajímavé frázování a taky záleží na písničce nebo podkladu, přes který hraješ.

Jaké bude hlavní téma tvé dílny na Festiwallu?

V zásadě jen všechny prvky mé hry v Architects a Sylosis. Důsledné a pevné rytmické hraní, přístup ke skládání a potom sóla.

Být endorserem znamená nehrát na jiné nástroje? Není to omezují?

Pro mě vůbec. Záleží na společnosti. Ať už potřebuji tradiční kytaru s tlustým krkem, se čtyřiadvaceti pražci a Floyd Rosem, semiakustickou nebo akustickou, všechny můžu mít od ESP. Udělají mi ji doslova, jakou chci. Pořád ale zůstávám u Horizon nebo M-II se dvěma snímači.