Přejít k hlavnímu obsahu
Petr Samek vybudoval program klubu KNAK jako multižánrový | Foto: archiv klubu
Petr Samek vybudoval program klubu KNAK jako multižánrový | Foto: archiv klubu
Ricardo Delfino -

Klubařina, to je dřina #4: KNAK (Teplice)

Kluby, sály a další koncertní prostory nejsou jen budovami s pódiem. Jsou to mnohdy regionální svatostánky koncertního umění, které krom cihel a malty pojí vášeň k hudbě klubařských srdcařů. V tomto seriálu vám přiblížíme příběhy vybraných českých hudebních klubů. Těch míst, kde krev, pot a slzy nejsou jen symbolikou, ale praxí. Těch míst, kde si po koncertě rádi dáte panáka se svými fanoušky na baru. Těch míst, kde lidé rádi stojí v předním řadách a nepustí se pódia, ani když jim záda valchuje circle pit. Klubů, na které se muzikantům vyplatí zacílit.

V teplických lázeňských domech si celý svět po staletí léčí převážně své srdeční neduhy. „Malá Paříž” nebo „Salon Evropy”, jak bylo město v minulosti přezdíváno, navštívila jedna z největších jmen umělecké historie jako například Beethoven nebo Goethe. Srdcaře v severočeských Teplicích potkáte dodnes a jeden z nich se chopil provozu vyhlášeného hudebního klubu KNAK. 

Jako všechny kluby a další prostory pro živou produkci zůstává KNAK z důvodu vládních nařízení v době koronavirové uzavřený. Ale za dveřmi se přeci jen něco děje. V prostorách, kde vystoupili zahraniční hvězdy jako Napalm Death, Dog Eat Dog, Life of Agony, Marco Mendoza, Eric Sardinas nebo Waltari vznikl během dvou týdnů improvizovaný online štáb a s ním i streamovací platforma KnakTV, která byla jedním z respondentů v anketě Online streamy, fenomén v době koronavirové. Online přenosy živých koncertů z prázdného sálu vysílá tahle parta přátel každý den už od 29. března tohoto roku na jejich facebookové stránce.

Knak Recording Studios během online streamu koncertu

I v dnešní podobě prostoru je stále znatelný jeho historická původní funkce. Parket s ochozy po stranách sestupuje v kaskádách od baru směrem k pódiu. Tato struktura je odkazem doby, kdy byla tato prvorepubliková budova kinosálem Kapitol, později kino Svět. Roku 1992 se z prostoru stal hudební klub s kapacitou až 450 návštěvníků a během necelých tří dekád zde vystoupily mimo výše zmíněné zahraniční legendy samozřejmě i zástupy českých stálic i nových projektů.

„V nově otevřeném teplickém klubu Knak vystupoval Krucipüsk již dvakrát. Za celou kapelu musím velmi pochválit celkovou renovaci tohoto klubu. A to jak vizuální, tak zvukovou a světelnou. Celé zabezpečení obou našich hudebních vystoupení pořadatelem bylo na vysoké profesionální, ale i lidské úrovni. Rádi se tam budeme vždy vracet. Budeme doufat a držíme palce, že tento klub, jako i jemu podobné v celé naší republice přežijí a opět se jim bude dařit.“ Tomáš Hajíček sr. (Krucipüsk)

Budova klubu, rok neznámý

Provoz si předávalo od té doby několik pořadatelů s různými žánrovými preferencemi, až se roku 2015 chopil provozních i dramaturgických otěží Petr Samek a vybudoval program jako multižánrový. Mezi vystoupení kapel Sto zvířat, Krucipüsk, Dana Bárty & Illustratosphere, Monkey Business, Luboš Andršt & Energit nebo Buty klub pořádá i promítání filmů nebo vystoupení Na stojáka. Letošní jaro měla vyvrcholit i první sezóna klubové kapelní soutěže Knak Fest. Některá žánrová finálová kola byla bohužel odložena na neurčito vzhledem k omezení provozu restrikcemi vlády ČR. 

„Pamatuju si, jak jsem v devadesátejch letech v Knaku viděl Tata Bojs, jak před koncertem tyto české hvězdy poskytují rozhovor a pak hrajou pro vyprodanej klub. A pak jsem byl strašně pyšnej, když jsme ve stejnym klubu hráli s naší punkovou kapelou VMH jako předkapela SPS ještě s velkým maniakem hororů a teplickým recidivistou, manažerem Petrem Růžičkou, majitelem Agentury Nezávislé kultury ANK a pašerákem lidí do Norska.“ Xavier Baumaxa

Luboš Andršta a Energit s manažerkou Petrou Macháčkovou a provozovatelem KNAKu Petrem Samkem

Produkce disponuje celým skladem ozvučovacího arsenálu a tak technické zázemí koncipuje na klíč dle potřeb vystoupení. Nemalý prostor zákulisí se dělí o místo s profesionálním nahrávacím studiem, které je aktuálně využíváno jako režie pro zmíněnou KnakTV. Studio bylo zřízeno s motivací poskytnout kapelám službu záznamu živého koncertu. 


Live promo video je jedním z podkladů pro představení hudební skupiny promotérům, agentům a dalším hudebním profesionálům, kteří pro případnou spolupráci potřebují mít představu jak pracujete s publikem, jak předáváte na živo energii fanouškům a také samozřejmě jak jsou hudebníci sehraní a jaká je jejich hráčská úroveň naživo. Tímto tématem se v minulém týdnu zabývali hudební profesionálové jako Přemysl Štěpánek, Barbora Šubrtová a Dušan Svíba na workshopu proexportní hudební kanceláře SoundCzech. Záznam naleznete zde.


Sto Zvířat v KNAKu, foto: Martin Formánek

„Kapelám doporučím, ať jsou neústupný.“

U mé oblíbené části rozhovoru s vtipnou až bizarní historkou z historie koncertů bohužel zůstává „mé ouško nanekrmeno”. Ze zcela pochopitelných důvodů. „Skoro každá akce je tam abnormálně zajímavá párty, takže to vlastně všechno přerůstá do normálu,” vysvětluje Petr Samek s klidem sobě vlastním. Svět živé produkce a kultury všeobecně s sebou nese spoustu netradičního a docílit toho, že se prostor stane scénou všeho jiného než šedi, je znakem toho, že se stal přesně tím, čím být má. Oknem do jiného světa. 

„Knak je pro nás legendárním klubem a zároveň studiem. Má zvuk, zázemí, design a atmosféru amerických klubů, které tohle místo řadí k nejlepším v ČR." (Doctor Victor)

Kapelám doporučím ať jsou neústupný. Jsou totiž i případy, kdy mě lidi tím, že si stáli za svým a svou srdcařinou, tak oslovili, že jsme nějakou společnou cestu začali hledat. I menší kapela s malou fanouškovskou základnou, když se snaží najít nějaký funkční způsob jak z toho koncertu vytěžit maximum pro všechny strany, tak mě dokáže přesvědčit o tom, že navážeme nějakou spolupráci. Když stojí o to udělat koncert u nás a ví, že by na ně přišlo pár lidí a dokážou se spojit s další jednou nebo dvěma kapelama třeba z okolí, aby ta návštěvnost mohla z toho koncertu udělat pořádnou akci, tak jim rád najdu místo v kalendáři. Nejde očekávat, že všechnu práci udělá klub, když nejsem trhák, na který se lidi pohrnou. Ale jakákoliv proaktivita se cení. Naopak jsou kapely, které nejsou schopné si dát ani na svůj Facebook, že budou mít koncert a pak se diví, že nikdo nepřišel. To je vlastně druhá rada, kterou si dovolím. Nezahálejte v selfpromu. Protože tím, že jsou muzikanti zavřený tři dny v týdnu ve zkušebně a zbytek dnů nadávají, jak je nikdo nechce nikam pozvat, se slavnými nestanou,” vzkazuje Petr Samek, provozovatel klubu Knak, který sám prošel několika kapelami. Například rock'n'rollovými Blue Rocket.

The Plastic People of the Universe v KNAKu v únoru letošního roku | Foto: Věra Drápalová

A nakonec apel na vás: Máte s nějakým klubem sami jako muzikanti tak dobré zkušenosti, že byste ho do této naší „síně slávy“ chtěli doporučit? Nebo naopak zkušenosti tak špatné, že by se mu každý hudebník měl obloukem vyhnout? I na takové si posvítíme. Pište na redakce@frontman.cz.

Tagy Klubařina, to je dřina KNAK

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Ricardo Delfino
Působím jako dramaturg, manažer, hudební publicista, booking agent, PR manažer a hudebník.  Jsem zakladatelem, dramaturgem a PR manažerem karlovarského hudebního festivalu Top RoofTop. Vedu dramaturgii také u projektů Otevř…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY