Pavel Holý: V nahrávce ze studia a home produkce je velký rozdíl
Pavel Holý je hlavním zvukařem nahrávacího studia Švandova divadla, které je součástí prostor divadla už od rekonstrukce v roce 2002. Frontman a zpěvák legendární kapely Dr. Max si studio navržené architektem Davidem Vávrou pochvaluje. A nejen proto, že je vybaveno nejmodernější technologií, používá software Cubase, mikrofony Neumann, Shure nebo Sennheiser a další kvalitní vybavení. Mimochodem, věděli jste, že mj. také v prostorách tohoto divadla vznikal i poslední, muzikálový díl Kumštu?
Pavle, je možné, aby v nahrávacím studiu Švandova divadla nahrávala i běžná kapela z ulice, nebo sloužíte primárně divadlu?
Možné to rozhodně je. I když bylo nahrávací studio původně založeno opravdu pouze pro potřeby divadla, nahrávala se tu hudba a zvuky do představení nebo audiospoty, dnes je plně využíváno i zájemci „zvenku“. Ve studiu vzniká pravidelný rádiový pořad Rock Music pro Fajn Rock Rádio. Kapely Tak co?, V oblacích a Porto tu nahrály svá alba, nebo tracky. Máme tu k dispozici i piano Petrof, natáčejí se zde audioknihy, voiceovery, alba i rádiové pořady.
Na jaké vybavení studia jsi nejvíce pyšný?
Na mikrofonní sady. Máme u nás tzv. „zlaté Neumanny“, ale také mikrofony Sony s lampovými předzesilovači a na jednom z nich je nalepená cedulka: „Na tento mikrofon zpíval v roce 2007 Sting.“
Na čem aktuálně ve studiu pracujete a co připravujete?
Natáčení letních rádiových speciálů o největších hudebních festivalech v ČR a to s producenty festivalů i s hvězdami festivalů. Ve studiu vzniká hudební mix k novému představení Švandova divadla „Smrt mu sluší“ v režii Daniela Hrbka.
Jaké jsou tvoje zvukařské zkušenosti?
S kapelou Dr. MAX natáčíme ve studiu od roku 1984 a musím říct, že jsme měli štěstí… všechny nahrávky jsme dělali u legendárního mistra studiové práce Petra Kocfeldy. Dá se říct, že jsem měl skvělého učitele. V roce 1992 jsem založil své vlastní studio RecTime, ve kterém jsem natočil a vyprodukoval spoustu desek a hudebních projektů, na kterých jsem se někdy také podílel i skladatelsky. V roce 2004 jsme s Ondrou Soukupem dělali první řadu Superstar a za píseň Veď mě dál, TOP 10, jsem jako autor dostal 9x platinovou desku za nejprodávanější píseň v ČR.
Současně ale pracuješ i s mluveným slovem a dabingem...
To je opravdu samostatná kategorie. Práce s mluveným slovem vyžaduje velké soustředění, kdy se hlídá výslovnost, výraz, barva, rytmus, čas… a spoustu dalších aspektů. Každopádně v nahrávacím studiu Švandova divadla se mně pracuje skvěle. Studio je velmi dobře vybaveno ve všech úrovních – a to se pak pracuje, když máte k dispozici kvalitní vstupní i výstupní komponenty. Je to znát na výsledku. A když k tomu připočtu skvělý tým kolegů v divadle… je to radost.
Zmínil jsi rádiový pořad Rock Music. O co přesně jde a s jakými zajímavými osobnostmi ses při této spolupráci setkal?
Pořad Rock Music mapuje naší rockovou scénu již 15 let. Každý hodinový díl přináší rozhovor se třemi kapelami a od každé z nich zazní v pořadu tři songy. Dramaturgii pořadu připravuje Petr Kůsa (Kůsofka), který pořad také moderuje a produkuje. Pořad se vyrábí pro pět rádií a pokrývá cca 70 % éteru v ČR. Vyrábíme ho u nás ve studiu Švandova divadla komplet na klíč. Rozhovory natáčíme jak s legendami naší rockové scény, tak se zajímavými kapelami, jejichž hvězda teprve stoupá…Za osobnosti naší hudební scény to byli např.: Petr Janda, Marta Jandová, Tři sestry, Mirek Imrich, Karel Holas, Čechomor, Michal Pavlíček, Dymytry, Mydy Rabycad, Jana Kratochvílová… a mnoho dalších metalových, rockových a poprockových osobností. V letních měsících připravujeme rozhovory také s producenty a dramaturgy významných letních festivalů v ČR.
Proč by měli kapely nebo muzikanti využít naše nahrávací studio, když si dnes muziku skoro každý může nahrát sám doma?
Myslím si, že pro dobrou nahrávku jsou důležité tři základní věci:
1. Dobře vybavené nahrávací studio včetně prostorových parametrů a zázemí.
2. Lidský faktor za mixážním pultem (zkušenost, dobrý hudební sluch, muzikant, zvukařský tým).
3. Příjemné prostředí, pohoda, klid, rozvaha, kreativita…
A producent?
Samozřejmě svoji práci odvede i producent, ale ten základ je v těch třech bodech, jinak ani ten producent nemá s čím pracovat.
Kdo další s tebou ve studiu pracuje?
Všichni studioví zvukaři jsou profesionálové na svých místech. Je to mistr zvuku Standa Halbrštát, jehož motto zní Sound does matter, je zároveň zvukařem ve Státní opeře a pódiovým technikem nevšední kapely The Tap Tap. Zvukař Švandova divadla Ondra Nosek absolvoval obor audio engineering na SAE Institute Amsterdam a tvoří polovinu downtempového dua VOJ & 3SKA a Kuba Školný kromě práce našeho zvukaře je i součástí postprodukčního studiu Monty a v kapele V oblacích hraje na klávesové nástroje.
Sleduješ i práci konkurence?
V souvislosti s rádiovým pořadem Rock music se mi dostane do ruky velké množství nahrávek z mnoha studií a mám tak možnost srovnání. Je opravdu velký rozdíl v nahrávce z nahrávacího studia a z home produkce. Rozdíl je patrný na první poslech. Profesionální nahrávka z nahrávacího studia má dynamiku a zní většinou tak jak má znít (poměry, vyváženost, parametry…), nic vám v ní nevadí. Kdežto v home produkci se tyto věci těžko hlídají a stává se pak, že vám v nahrávce něco vadí…hledáte co a to je špatně. Přál bych každému muzikantovi, aby si mohl vyzkoušet profi nahrávací studio s perfektním vybavením jako je u nás ve Švandově divadle. Samozřejmě, je na to potřeba nějaká koruna, ale myslím, že ten výsledek za to stojí.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.