Jak se stát promotérem: propagace
Jak se přiblížit tomu, aby se z vás stal promotér a vyhnuli jste se základním chybám? Máme tady další díl, který věnujeme promu – velmi důležité složce při přípravě každé hudební akce.
Promo by mělo vystihnout charakter akce a oslovit všechny fanoušky, zástupce komunit, skupin atd., kteří by mohli mít potenciálně zájem o vaši akci. Ačkoli pak (nejen) v klubech se ještě stále využívá klasický tisk plakátů, základní těžiště propagace se postupně přesouvá na stále využívanější sociální sítě.
Opomenout byste neměli fanouškovské weby, komunitní weby, fanziny, klasická média, internetové magazíny, internetová rádia. A co udělat pro to, aby vaše hudební akce vzbudila pozornost? Dozajista pomůže, když ji nějak pěkně „zabalíte“ a celou propagační kampaň načasujete. Podstatnou roli ale bude hrát vaše pečlivost a čas věnovaný přípravám.
„Propagace je velmi důležitá. Je to první krok, který před konáním akcí uděláte. Dnes je vhodné využít internet k šíření události, respektive sociální sítě, které to za vás rozšíří samy. Vytvořit plakát, který bude designově sedět k akci. Plakát vás bude doprovázet celou dobu před konáním akce. Ten pak můžete šířit dále výlepem, letáky, posílat na bezplatné weby, které vám ho budou šířit zadarmo. Výlep se může zdát pro někoho old school, ale dost často funguje pro lidi, kteří odmítají nebo nemají internet. Letáky je vhodné roznášet a šířit po jiných akcích, hospodách, barech a místech, kde se vaše cílová skupina potencionálních hostů schází,“ napsal jsem už v prvním díle.
Hned na začátku si musíte stanovit, na co máte fyzicky i psychicky, prostě co je ve vašich silách a možnostech uskutečnit. Zaujmout musíte v každém případě, jinak si vás nikdo nevšimne, a proto hledejte vhodný kanál pro šíření. Nejlépe oslovte nějakého šikovného grafika, pokud na to nemáte schopnosti, který vám připraví grafické podklady podle zadání.
Texty si většinou zvládnete připravit sami. Vypíchnete kapely, krátce a poutavě napíšete, čím jsou zajímavé, příp. jaké úspěchy mají za sebou, co mají za nahrávky a odkud jsou. Místo, kde se akce bude konat, popište také detailně, ať potenciální návštěvník ví, kam jde a co od toho může očekávat. Nezapomeňte na přesné údaje: datum, čas, adresa a line up.
Obvyklé plakáty a jejich následný výlep po ulicích přetrvává dodnes, ale pokud nemáte najmutou firmu nebo jedince, který vlastní povolení pro výlep (platí zejména u větších měst), radši se do toho nepouštějte a tuto formu venkovní reklamy oželte. Hrozí vám akorát vysoká pokuta, který by mohla překročit náklady s akcí spojené. Dobré je si vytvořit atraktivní audio nebo video pozvánku a obecně dělat věci kreativně a jinak, např. nízkonákladovou formou tzv. guerilla marketingu.
Video skvěle zacílené na cílovou skupinu akce.
Čtyři body, které jsou pro vás podstatné:
1. Plakáty
Klasická forma propagace, která se nikdy neztratí, zejména pokud je dáváte na ta správná místa. Důležité je ovšem udělat plakát, který zaujme ihned, například zajímavou grafikou. Určitě nesmíte zapomenout na základní údaje jako je datum, čas, adresa, line up. Vhodný motiv na plakát si většinou zvolte sami nebo po dohodě s grafikem. Nejlepší je pokud umíte v nějakém grafické programu, ušetříte tím čas i starosti od dodání hotového díla.
2. Sociální sítě
Jsou ve srovnání s tištěnou formou propagace stále důležitější. Vytvořte událost, kam přidáte již hotovou grafiku a nezapomeňte ji otextovat přesnými údaji o akci. Přidejte odkazy na kapely, klub, popřípadě kanály, kterými akci šíříte.
Pro začátek postačí, když zvolíte neplacenou reklamu a budete ji distribuovat mezi komunity, kamarády, sdílet všude možně. Pokud chcete placenou reklamu a tím pádem přivést na akci více lidí, připravte si budget, který jste do propagace schopni vložit. A když už do reklamy na sociálních sítích investujete, snažte se reklamu zacílit na adekvátní cílovou skupinu, které se snažte přizpůsobit i formu vaší komunikace, tzn. snažte se mluvit „jejím jazykem“.
Pokud máte audio nebo video pozvánku, můžete ji sdílet přímo na Facebooku nebo i prostřednictvím YouTube, příp. ji nahrajte na web, který vám to umožní. Následnou url vkládejte do pozvánky na akci.
3. Fanouškovské weby, internetové magazíny, fanziny
Existují weby zaměřené přímo na fanoušky dané scény, komunity. Na některých se dá inzerovat zdarma, je třeba si je vyhledat na webu a zvolit ten, ke kterému se akce hodí. Určitě se v rámci partnerství dá domluvit s různými weby i užší spolupráce. Někdy může stačit logo na plakátě, jinde jsou požadavky partnerů vyšší. Každopádně se vám takto může otevřít cesta inzerovat na jejich stránkách. Vše záleží hlavně na vašich komunikačních schopnostech – a také na tom, co jste v rámci vaší akce schopní nabídnout. Důležité je se takovéto spolupráci nevyhýbat. Nabídka přijde dokonce někdy i sama.
4. Klasická média – rádio, TV, tisk
Propagace v rádiích, která se zaměřují na vaše publikum, je poměrně snadná, pokud redaktorům vaši informaci nachystáte tzv. na klíč. Obvykle stačí (optimálně po předchozí dohodě) zaslat textové nebo audio informace o vaší akci – a redakce už váš příspěvek následně zařadí do pozvánek ve vysílání. Případně si můžete zkusit v rámci partnerství domluvit i rozhovor, účast vystupující kapely v rádiu a podobně. Určitě to stojí za to – a rádia určitě oslovujte. Při větší atraktivitě vaší akce se pak dokonce můžete prosadit nejen v regionálním a internetovém vysílání. Pro začátek si ovšem raději příliš velké ambice nedělejte, ať nejste zklamaní. Celoplošné a větší komerční stanice jsou pro menší klubové akce prakticky neprůstřelné.
S TV je to složité – klasické televizní stanice vám nic nezveřejní, pokud jim za to nezaplatíte tučnou sumu. A co se týče hudebních televizních kanálů, tam už je to spíše o známostech. Nestačí pozvánku jen poslat, ale taky protlačit do vysílání.
Tisk býval kdysi mocný. Dnes máme časopisy, které cílí na určitou hudbu a skupinu lidí s tím spojenou. A klasická printová média vám s propagací na skoro neviditelné stránce rádi pomohou za vysokou úplatu. Pokud si ale najdete vhodné tiskové médium, které vaši scénu podporuje, může to pořád velmi slušně zafungovat. Zkuste se včas domluvit na mediální spolupráci, rozhovoru s vašimi účinkujícími a podobně. Doporučuji přečíst článek kolegyně Máš načteno.
U propagace nikdy nezapomínejte na to, že akci neděláte jen pro sebe. Děláte ji pro lidi, a proto je důležité, aby se o ní dozvěděli včas. Pomůže vám to v návštěvnosti. Navíc každá kapela, klub i partner akce jsou rádi, když jsou někde vidět – proto je nezapomínejte oslovovat s prosbou o pomoc.
Sami tyhle věci bez zkušeností na jedničku zvládnete jen těžko. Určitě ne tak dobře, jako když vás zabere víc. A dobré kontakty mezi novináři? Začněte na jich pracovat hned teď.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.