Frontman live: jak vrtět mediálním psem
Nedaří se vám s vaší kapelou prosadit? Novináři se o vás nezajímají, přestože jste přesvědčení o tom, že vaší muzice nic nechybí? Pak byste se možná měli zamyslet nad tím, jestli něco neděláte špatně. A podívat se na záznam z našeho workshopu, který jsme podnikli na druhém ročníku modřanského Music Festiwallu.
Úspěch přes noc je mýtus. Prosadit se vyžaduje nemálo úsilí a cílevědomé, dlouhodobé práce. Než s čímkoli začnete, měli byste si v každém případě pár věcí ujasnit.
1. Jsme připravení na promo?
Aktualizované a informačně hodnotné webové stránky se dnes už poněkud podceňují. Nemusíte tam mít úplně vše, stačí forma jakéhosi rozcestníku, současně by tam ale novináři měli dohledat všechny základní informace. Ke stažení na webu mějte press kit, jehož součástí by měly být i kvalitní fotografie i příp. základní press release text o vaší nahrávce.
Pravidelně se věnujte svým sociálním sítím (optimálně Facebook, Instagram i Twitter), mějte vlastní YouTube kanál, profil na Soundcloudu a příp. i Bandcampu. A pochopitelně, než začnete komunikovat s novináři, připravte si relevantní mailing list.
Přílohou našeho videa je i prezentace, o kterou jsme se s Annou opírali. Najdete v ní několik dalších odkazů, které by se vám mohly hodit.
2. Co chci a mohu promovat
Nikdy nebylo snazší mít kontakty na novináře. Nikdy ale také novináři nebyli zahlcenější. Informovat je můžete o všem, co má nějakou informační hodnotu a současně je aspoň trochu atraktivní. Může se jednat o hudební projekt, singl, EP, album, turné, samostatný koncert, videoklip nebo třeba i právě narozená paterčata vašeho basáka. Je ale dost možné, že vám novináři na první maily ani neodpoví.
Ujasněte si, co a jakým způsobem chcete komunikovat a jaký výstup od novinářů očekáváte. Podle toho přizpůsobte strategii a formu své komunikace. Nenechejte se otrávit prvními neúspěchy. Nedělejte věci na poslední chvíli a všechno si naplánujte.
3. Výběr médií a mediální partneři
Četli jste už článek Glosa: Máš načteno? Zaměříme-li se optikou méně známé kapely na Českou republiku a Slovensko, těch možností zas až tolik není. S podporou silných celoplošných stanic minimálně zpočátku nepočítejte, přestože děláte muziku, s níž byste v jejich formátu byli jako doma. S největší pravděpodobností si bez podpory silného labelu nebo zkušeného PR manažera patrně neškrtnete ani ve veřejnoprávním Radiožurnálu.
Jako skvělí mediální partneři mohou dobře zafungovat menší rádia, některé hudební magazíny a weby. Výrazně pomoct vám i bez oficiálního partnerství dokážou kulturní redaktoři hlavních zpravodajských serverů a deníků a desítky menších hudebních webů.
4. Jak kampaň načasovat
Cílem je udržet pozornost médií po co nejdelší dobu. Pokud se pak zaměřím na cyklus spojený s vydáním desky, měli byste mít o čem komunikovat optimálně po dobu několika měsíců, nejméně čtvrt roku. Věci s ní spojené byste neměli shrnout do jedné tiskové zprávy. Snažte se je postupně dávkovat, od teaseru, ohlášení singlu, videa, možného streamu části/celé desky až po informace spojené s ohlášením křtu/turné. Poutavě, pokaždé s novými informacemi.
Je pak minimálně 10 důvodů, proč desku nevydávat koncem roku. A ideálně ani o letních prázdninách, kdy novináře i fanoušky daleko více zajímají festivaly a čas strávený u vody.
5. Jak nabízet informace
Se všemi podklady si dejte práci, ať jsou formálně bezchybné (čeština, stylistika, hotová informace). Zohledňujte, že novináři ocení přidanou hodnotu (exkluzivní premiéry, příběhy dodané na klíč pro konkrétní média). Zabírat můžou i kontroverzní témata (např. skandál Vanessy, spojený s videem Ahoj, chcípni), pracovat se dá s různými netradičními formáty (mj. blog DVA z turné v USA, videorozhovor).
Velmi se osvědčuje také mezioborové propojování. Nové publikum kapelám Zrní i DVA získala spolupráce s taneční skupinou VerTeDance, skvěle v herním světě zafungovala spolupráce Floexe a DVA s Amanita Design (Samorost, Botanicula), novinářsky atraktivní byla tisková konference, kde byla představená nová deska skupiny Midi Lidi a zároveň film Nic proti ničemu jejich frontmana Petra Marka, sympaticky zapůsobilo propojení Please The Trees se sborem Elpida a podobně. Pokud jsou takové fúze přirozené, vřele je doporučuju.
Šetřit byste přitom všem měli nejen čas novinářů, ale i čas vlastní. Máte-li už dostatečně silnou pozici, zkuste uspořádat u příležitosti vydání alba nebo další větší události kapely press day, v němž sezvete co největší počet novinářů ideálně na jedno místo. Další možností je zorganizovat release párty, kterou můžete spojit třeba s premiérou videoklipu. Pro ilustraci dokládám, jak jsem novinářský den před třemi lety nachystal pro Korben Dallas.
6. Dávejte novinářům zpětnou vazbu
Jestli je vaše tvorba zralá a novináře o tom přesvědčíte i svými dobře připravenými podklady, patrně se vám do médií ve větší či menší míře podaří dostat. Tím by to ale pro vás nemělo končit. Vzhledem k tomu, že za takovou práci (s výjimkou placených článků a inzerce) novinářům neplatíte, je dobré jejich výstupy sdílet a dále pečovat o vzájemné vztahy. Nezapomeňte novinářům doručit svou nahrávku a pracujte s jejich citacemi ve svých dalších podkladech. Také jim nezapomeňte poděkovat a mějte na ně realistické očekávání.
7. Další možnosti propagace
Na všech frontách (také ve zkušebně, studiu i na koncertech) makejte na tom, aby pozice vaší kapely na hudební scéně byla co nejlepší. Showcase není sprosté slovo, reklamu si v případě ušetřených peněz z koncertů můžete i zaplatit a zviditelnit se můžete i zajímavým merchem nebo třeba na vlastních workshopech.
Pomoct vám může i nedávno vzniklá Czech Music Office a s atraktivní muzikou se dá prosadit i v rámci filmové produkce a v reklamě. Prostor najdete i v naší rubrice Komunita, kde se s námi můžete úplně zdarma podělit o své zkušenosti.
8. Co když všechno už děláte, a přesto se vám nedaří?
Snažte se ještě o něco víc. Další inspiraci můžete najít třeba ve skvělé knize Hitmakeři: Tajemství popularity v éře rozptylování od Dereka Thompsona. Mějte na paměti, že neděláte černou kroniku, ale kulturu. Tenhle čokl zpravidla sám od sebe nezaštěká…
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.